SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Beach Dennis Professor) srt2:(2004)"

Search: WFRF:(Beach Dennis Professor) > (2004)

  • Result 1-1 of 1
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Tjellander, Bengt, 1948- (author)
  • Hur jag blev lärares lärare : Den förändrade lärarrollen - den forskande pedagogiska processhjälparen och vetandeskapandet : En didaktikfilosofisk betraktelse
  • 2004
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Detta är en ”reseskildring”. Berättelsen handlar om min utveckling till pedagogisk process-hjälpare och lärarutbildare. Textarten är Husserlskt egologisk och pragmatisk. Min didaktik och roll som lärare har sitt rotsystem bl.a. i några skolforskningsprojekt. Det började med en forskarroll som deltagande observatör, en god grund för att bli en reflekterande praktiker; en observerande deltagare. I andra projekt var min roll aktionsforskarens, en god jordmån för läraren som handledare. Jag funderar över empati och makt, om vår skola som vår största friskvårdsinrättning. Jag förvånas över att lärares examensarbeten inte oftare bottnar i just den reflekterande praktikerns perspektiv, att den subjektivt levda lärarerfarenheten ännu inte kommer till uttryck i berättande texter. Det känns viktigt att studenternas röster blir synliga. Mina lärarstudenter saknar sådana texter, säjer dom. Därför skrev jag.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-1 of 1
Type of publication
licentiate thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (1)
Author/Editor
Beach, Dennis, Profe ... (1)
Dahlgren, Lars-Ove, ... (1)
Tjellander, Bengt, 1 ... (1)
University
Linköping University (1)
Language
Swedish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (1)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view