1. |
- Kesak, Hennie, et al.
(author)
-
Möjligheter och hinder med studiehandledning på modersmål för nyanlända (Opportunities and obstacles with native language study guidance for newly arrived students)
- 2024
-
In: Mångfaldens möten: Interkulturalitet, utbildning och lärande. - Växjö : Linnaeus University Press. - 9789180821476 - 9789180821483 ; , s. 213-233
-
Book chapter (peer-reviewed)abstract
- Studiehandledning på modersmål ska ges till elever i den svenska grund- och gymnasieskolan om de behöver det. Studiehandledningen är tänkt att ge stöd och anpassning till nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska språket tillräckligt för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Utifrån studiehandledares berättelser om förutsättningar för att bedriva studiehandledning på modersmål för nyanlända analyseras i föreliggande kapitel vilka hinder och möjligheter som finns med studiehandledning på modersmål i grund- och gymnasieskola. Analysen visar att studiehandledarnas kompetens sällan tas till vara i arbetslagen och att de kan beskrivas som en lärargrupp i en utsatt yrkesposition. Studiehandledare betraktas inte som jämlika arbetskamrater av lärare, vilket försvårar det praktiska arbetet med att stödja nyanlända elevers lärande.
|
|