1. |
- Löfgren, Hans O., 1961-, et al.
(author)
-
Kaliber .22 : en systematisk studie kring faktorer som kan påverka polisstudentens skjutresultat
- 2021
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet har under 2019 genomfört en studie i samband med vapenutbildning på grundnivå. Bakgrunden till denna studie var att vapenlärarna vid enheten uppmärksammade att många studenter hade problem med avfyrningstekniken. Problemet kan bero på att när avfyrningen med tjänstevapnet (kaliber 9 x 19 mm) sker kan både rekylen och ljudet upplevas som olustig. Detta kan leda till att skytten försöker kontrollera sin reaktion av ljudet från avfyrningsexplosionen genom att själv bestämma när avfyrningen ska ske, dvs rycker av skottet, och påverkar vapnets rörelse i samband med avfyrning. Resultatet blir att skytten inte uppnår önskade träffresultat även om förhållandena mellan korn-sikte-mål är idealiska ögonblicket innan avfyringen. En hypotes är att studenten/skytten kan koncentrera sig bättre på ett korrekt utförande i samband med avfyrning av vapnet om de börjar sin träning med en mindre kaliber (kaliber .22 LR), som ger mindre rekyl och ljud än det ordinarie tjänstevapnet. Fokus kan då i högre utsträckning läggas på avfyrningstekniken istället för att fånga upp rekylen och uthärda ljudet. Syftet med studien är att undersöka om träning med en mindre kaliber, och därmed hantering av startle reaction-reflexen, förbättrar resultatet på kompetensprovet samt att undersöka vilka andra bakomliggande faktorer som kan påverka skjutresultatet. Studien använder en kvasiexperimentell design som involverar två grupper polisstudenter: 28 i kontroll- och 27 i interventionsgruppen och undersöker faktorer som kan påverka skyttet. Interventionsgruppen fick en justerad version av Sig Sauer-pistolen som konverterats med en växelsats till att skjuta ammunition med kaliber .22 LR, medan kontroll-gruppen genomförde skjututbildningen utan justeringar i ammunition. Intervjuer genomfördes för att undersöka vilka tankar studenterna har kring kompetensprovet i relation till de kvantitativa faktorerna. I den totala gruppen (dvs alla deltagare i studien) var 86 % godkända i kompetensprovet vid första tillfället. Det bästa resultatet för skjutprovet under de senaste 15 terminerna. Resultaten av denna studie indikerar dock att kvinnliga studenter med hög kognitiv oro har lägre skyttepoäng än manliga studenter med mindre kognitiv oro. Denna pilotstudie är ett första steg att undersöka området och kommer att ligga till grund för ytterligare studier i området.
|
|