SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-180807" "

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-180807"

  • Result 1-1 of 1
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lindgren, Anne-Li, 1965- (author)
  • Etik, integritet och dokumentation i förskolan
  • 2020. - 2
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • I förskolans uppdrag ingår att dokumentera verksamheten. Detta kan tyckas enkelt, men för dem som genomför dokumentationen uppstår ofta frågor som: Vad ska dokumenteras? Vem ska dokumenteras? Vilka metoder och vilken teknik ska användas? Hur ska dokumentationen spridas och vem ansvarar för det? Ytterst handlar det om hur relationer skapas mellan de som dokumenterar och de som blir dokumenterade. Ofta är det vuxna som dokumenterar barn, och när barn involveras i arbetet sker det på de vuxnas villkor.I den här boken diskuteras hur etik och integritet hanteras när verksamheten dokumenteras. Ofta gäller helt andra normer för barn än för vuxna kring etik och integritet i förskolan.Författaren visar också varför och hur frågor om etik och integritet kan lyftas fram på nya sätt för att skapa en förskoleverksamhet som genomsyras av ett etiskt förhållningssätt. Detta är en förutsättning för att förskolan både ska kunna dokumentera verksamheten och förmedla demokratiska värden och normer.Bokens andra upplaga är uppdaterad enligt ny forskning och enligt den reviderade läroplanen (Lpfö18) med dess skrivningar om integritet och dokumentation.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-1 of 1
Type of publication
book (1)
Type of content
other academic/artistic (1)
Author/Editor
Lindgren, Anne-Li, 1 ... (1)
University
Stockholm University (1)
Language
Swedish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (1)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view