SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Andersson Dan 1967 ) "

Search: WFRF:(Andersson Dan 1967 )

  • Result 11-20 of 30
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
11.
  •  
12.
  • Andersson, Dan, 1967-, et al. (author)
  • Pedestrians' perceptions of motorized traffic variables in relation to appraisals of urban route environments
  • 2023
  • In: International Journal of Environmental Research and Public Health. - : MDPI. - 1661-7827 .- 1660-4601. ; 20:4
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • It is important to examine how motorized traffic variables affect pedestrians along a gradient from rural to inner urban settings. Relations between pedestrians' perceptions of four traffic variables and appraisals of route environments as hindering-stimulating for walking as well as unsafe-safe for reasons of traffic, were therefore studied in the inner urban area of Stockholm, Sweden (n = 294). The pedestrians rated their perceptions and appraisals with the Active Commuting Route Environment Scale (ACRES). Correlation, multiple regression, and mediation analyses were used to study the relationships between the traffic variables and the outcome variables. Noise related negatively to both hindering-stimulating for walking, and to unsafety-safety for traffic reasons. Vehicle speed related negatively to unsafety-safety for traffic reasons. Furthermore, vehicle speed protruded as an important origin of the deterring effects of traffic among those who commute by foot. The study shows the value of both partial and simultaneous analyses of the effect of all four traffic variables in relation to outcome variables relevant for walking.
  •  
13.
  • Andersson, Dan, 1967-, et al. (author)
  • Pedestrians' perceptions of route environments in relation to deterring or facilitating walking
  • 2023
  • In: Frontiers In Public Health. - : Frontiers Media S.A.. - 2296-2565. ; 10
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • BackgroundEvery walk takes place in a route environment, and it can play an important role in deterring or facilitating walking, and will always affect the environmental unwell – wellbeing of pedestrians. The aim of this study is to illuminate which the important route environmental variables are in this respect. The focus is therefore on pedestrians´ perceptions of route environmental variables and how they relate to overall appraisals of route environments as hindering – stimulating for walking and unsafe – safe for reasons of traffic.  MethodsCommuting pedestrians in the inner urban area of Stockholm, Sweden (n = 294, 49.5 ± 10.4 years, 77% women), were recruited via advertisements. They evaluated their own commuting route environments using a self-report tool, the Active Commuting Route Environment Scale (ACRES). Correlation, multiple regression, and mediation analyses were used to study the relationships between the variables and the outcome variables. ResultsAesthetics and greenery appear to strongly stimulate walking, whereas noise, a proxy for motorized traffic, hinders it. Furthermore, aesthetics is positively related to traffic safety, whereas conflicts have the opposite role. Conflicts is an intermediate outcome, representing several basic environmental variables, whereof some were directly and negatively related to unsafe – safe traffic. Conclusion Route environmental variables appear to be potent factors in deterring or facilitating walking. This knowledge is of importance for policymakers and urban planners when designing route environments with the aim of attracting new pedestrians, and simultaneously stimulating those who already walk to keep on. 
  •  
14.
  •  
15.
  •  
16.
  • Andersson, Dan, 1967-, et al. (author)
  • Trafikbuller – ett högljutt hot mot folkhälsan
  • 2022
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • BakgrundRegelbunden fysisk aktivitet har positiva hälsoeffekter, och många vill vara fysiskt aktiva, men upplever inte sällan olika hinder för det, till exempel tidsbrist. Att gå eller cykla till arbetet är därför en intressant möjlighet i detta sammanhang, då fysiskt aktiv arbetspendling ofta är tidseffektivt. Dessutom krävs sällan någon specialutrustning, startsträckan är kort och avstånden kan anpassas så att man går, cyklar hela eller delar av sträckan mellan hem och arbetsplats. Om färdvägsmiljön dessutom upplevs som stimulerande och trygg kan den sannolikt bidra till att upprätthålla ett beteende, och på så vis medverka till att många individer får en angelägen ”dos” fysisk aktivitet.  Studier av hur olika trafikvariabler samspelar, och hur dessa i sin tur påverkar vår uppfattning om en färdvägsmiljö ger inga entydiga svar. Syftet med denna studie var därför att studera de interna sambanden mellan fyra olika variabler relaterade till motortrafik: hastighet, flöde, buller och avgaser samt hur dessa, i olika kombinationer, inverkar på uppfattningen om en miljö är hindrande eller stimulerande respektive trygg eller otrygg för arbetspendling till fots.Metod294 arbetspendlande fotgängare (49.5 ± 10.4 år, 77 % kvinnor) rekryterades via annonser, och deras upplevelser av sina färdvägsmiljöer i Stockholms innerstad har nyttjats i våra analyser. Upplevelserna skattades med färdvägsmiljöskalan ”The Active Commuting Route Environment Scale” (ACRES). Den innehåller utfallsvariablerna hindrande-stimulerande färdvägsmiljö och otrygghet-trygghet i trafiken, samt ett antal miljöprediktorer, varav vi har nyttjat de fyra som är relaterade till motortrafik: flöde av motorfordon, hastighet, buller och avgaser.  Såväl trafikvariabler som utfallsvariabler skattades med 15-gradiga skalor. För att analysera sambanden mellan trafikvariablerna och utfallsvariablerna användes multipla regressionsanalyser. ResultatAlla trafikvariabler var i sig själva negativt relaterade de båda utfallsvariablerna hindrande-stimulerande färdvägsmiljö och otrygghet-trygghet i trafiken. När istället de fyra trafikvariablerna analyserades samtidigt i förhållande till om miljön upplevdes som hindrande eller stimulerande samt otrygg eller trygg var det enbart buller som var negativt relaterad till de båda utfallsvariablerna. Hastighet hade en negativ roll i förhållande till trygghetsvariabeln. Analyserna visade dessutom att både flöde av motorfordon och hastighet förutspådde buller.SlutsatserSamtidigt som varje trafikvariabel är negativt relaterad till hur färdvägsmiljöer upplevs av fotgängare, framträder motorfordons buller och hastigheter som de variabler som är mest bekymmersamma för fotgängare. Studier som denna kan utgöra ett underlag för arbetet med att skapa attraktiva miljöer för fotgängare, och därmed bidra till bättre folkhälsa, förändrade pendlingsmönster i urbana miljöer samt ökad ekologisk hållbarhet.
  •  
17.
  • Andersson, Dan, 1966, et al. (author)
  • Trafikslagsövergripande databas för godstransporter
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Många anser att nuvarande statistikproduktionen inom godstransportområdet inte är tillräcklig för att tillgodose alla intressenters olika behov och en komplettering av den officiella statistiken har diskuterats under en låg tid. Syftet med denna förstudie är att identifiera myndigheters och transportbranschens databehov samt krav och önskemål avseende en gemensam godstransportdatabas. Dessutom skall den direkta eller indirekta påverkan från andra intressenter beaktas. Förstudien belyser också de sekretesskrav som påverkar uppbyggnaden av en databas.
  •  
18.
  • Andersson, Dan, 1966, et al. (author)
  • Trafikslagsövergripande databas för godstransporter : Traffic mode generic database for freight transport
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Många anser att nuvarande statistikproduktionen inom godstransportområdet inte är tillräcklig för att tillgodose alla intressenters olika behov och en komplettering av den officiella statistiken har diskuterats under en låg tid. Syftet med denna förstudie är att identifiera myndigheters och transportbranschens databehov samt krav och önskemål avseende en gemensam godstransportdatabas. Dessutom skall den direkta eller indirekta påverkan från andra intressenter beaktas. Förstudien belyser också de sekretesskrav som påverkar uppbyggnaden av en databas.
  •  
19.
  • Andersson, Dan, 1966, et al. (author)
  • Wave-breaking-free pulses in nonlinear-optical fibers
  • 1993
  • In: Journal of the Optical Society of America B: Optical Physics. - 1520-8540 .- 0740-3224. ; 10:7, s. 1185-1190
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • A qualitative as well as quantitative investigation is made of the conditions for avoiding wave breaking during pulse propagation in optical fibers. In particular, it is shown that pulses having a parabolic intensity variation are approximate wave-breaking-free solutions of the nonlinear Schrodinger equation in the high-intensity limit. A simple expression for the compression factor of a fiber-grating compressor based on parabolic pulses is also derived.
  •  
20.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 11-20 of 30
Type of publication
journal article (11)
conference paper (10)
reports (4)
other publication (2)
doctoral thesis (2)
editorial collection (1)
show more...
show less...
Type of content
peer-reviewed (17)
other academic/artistic (12)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Andersson, Dan, 1966 (15)
Rehme, Jakob, 1967- (11)
Andersson, Dan, 1967 ... (10)
Rangaraju, Naveen Ku ... (4)
Wahlgren, Lina, 1973 ... (4)
Lisak, Mietek, 1947 (3)
show more...
Schantz, Peter, 1954 ... (3)
Nordigården, Daniel, ... (3)
Schantz, Peter (3)
Woxenius, Johan, 196 ... (2)
Ask, Per, 1950- (2)
Flodén, Jonas, 1974 (2)
Anderson, Dan, 1943 (2)
Huge-Brodin, Maria, ... (2)
Pruth, Magnus (2)
Wahlgren, Lina (2)
Lammgård, Catrin, 19 ... (2)
Saxin, Bernt, 1952 (2)
Andersson, Fredrik, ... (2)
Helander, Per, 1967 (2)
Smith, Håkan, 1976 (2)
Andersson, Roger, 19 ... (2)
Loyd, Dan, 1940- (2)
Brege, Staffan, 1951 ... (1)
Stahre, Fredrik, 196 ... (1)
Johansson, Maria, Pr ... (1)
Karlsson, Magnus, 19 ... (1)
Jonsson, Patrik, 196 ... (1)
Andersson, Eva, 1958 ... (1)
Schantz, Peter, Prof ... (1)
Wahlgren, Lina, PhD, ... (1)
Åstrand, Peje (1)
Olsson, Karin Sofia ... (1)
Desaix, Mats, 1963 (1)
Quiroga Teixeiro, Ma ... (1)
Brown, Wendy J (1)
Coombes, Jeff S (1)
Rehme, Jakob, Profes ... (1)
Gilson, Nicholas D (1)
Papinczak, Zoe E (1)
Rutherford, Zoe (1)
John, Julie (1)
Hoshi Larsson, Marti ... (1)
Holtström, Johan, Se ... (1)
Andersson, Dan, Asso ... (1)
show less...
University
Linköping University (14)
The Swedish School of Sport and Health Sciences (10)
Chalmers University of Technology (5)
Umeå University (2)
University of Gothenburg (1)
Language
English (25)
Swedish (5)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (9)
Medical and Health Sciences (9)
Social Sciences (2)
Natural sciences (1)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view