11. |
|
|
12. |
|
|
13. |
- Benner, Mats, et al.
(author)
-
Utmaning: kunskapens slut?
- 2013
-
In: Framtidens utmaningar: det nya Sverige. - 9789186815813 ; , s. 183-198
-
Book chapter (pop. science, debate, etc.)
|
|
14. |
- Benner, Mats
(author)
-
Vart går högskolan?
- 2010
-
In: Vetenskap för profession. - : Högskolan i Borås. - 1654-6520. - 9789185659685 ; :15, s. 29-36
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Titeln på den seminarieserie som ligger till grund för denna artikel ärFrån Högskolan i Borås till Humboldt. Anförandena och texterna förväntadesbidra till diskussionen om universitetens samtids- och samhällsroll – iSverige men också mer allmänt och principiellt. Jag gör här en betraktelseöver synen på högre utbildning och forskning i dagens (svenska ochinternationella) politiska system, samt över hur relationen mellan stat ochuniversitet har utvecklats under de senaste årtiondena.
|
|
15. |
- Benner, Mats, et al.
(author)
-
Vart går högskolan?
- 2010
-
In: Från Högskolan i Borås till Humboldt. - 9789185659685 ; , s. 29-36
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
16. |
|
|
17. |
|
|
18. |
|
|
19. |
- Höglund, Lars, et al.
(author)
-
Från Högskolan i Borås till Humboldt, volym 1
- 2010
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Under våren 2010 genomfördes en serie om fyra seminarier med namnet ”Från Högskolan i Borås till Humboldt: Perspektiv på universitetsidén under 200 år”. Det primära syftet var att diskutera den svenska högskolans roller i en tid präglad av stora förväntningar och motsägelsefulla krav på akademin. Denna rapport utgör en dokumentation av seminarieseriens innehåll. Professor Sven-Eric Liedman skriver med samtidskritisk udd om universitetens historia; professor Mats Benner beskriver och analyserar fyra historiska idealtyper av universitet samt belyser det förändringstryck som högskolesektorn verkar under; professor Kerstin Sahlin riktar intresset mot hur universitet skiljer sig från andra organisationer och ger sin bild av hur detta faktum bör återspegla sig i besluts- och ledningsstrukturer. Seminarieserien och rapporten är ett led i Högskolan i Borås kontinuerligt pågående självreflektion och arbete med frågor som rör professionslärosätets identitet och profil. I rapportens senare del presenteras sex korta reflektioner om och/eller seminarieseriens teman utifrån Högskolan i Borås horisont. Reflektionerna är skrivna av professorer från alla högskolans sex institutioner.
|
|
20. |
|
|