SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Hultman Glenn) "

Search: WFRF:(Hultman Glenn)

  • Result 11-20 of 146
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
11.
  •  
12.
  •  
13.
  •  
14.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Antropologisk didaktik : Noteringar om didaktik som situerad praktik
  • 2011
  • In: Didaktisk Tidskrift. - Jönköping. - 1101-7686. ; 20:2, s. 69-83
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Definitioner av didaktik (och ämnesdidaktik) görs ibland utifrån referenser utanför och ovanför klassrummets omedelbara skeende. De didaktiska frågorna formuleras i termer av Vad, Hur och Varför (Arfwedson, 1987; Selander, 2010: 202). Man utgår från läroplaner, politik och de olika ämnena när dessa frågor bevaras och problematiseras. Samtidigt finns skolans verklighet i klassrummen, men mera som mottagare av denna problematisering. Denna verklighet kan utgöra utgångspunkten för en inifrån kommande reflektion som utgår från lärare och elever och deras faktiska situation. Detta närmar sig det som Arfwedson (1987) benämner ”genomförandefältet” där jag vill fortsätta diskussionen. Hur får vi ett annat perspektiv på Vad, Hur och Varför som bygger på t ex lärarnas praktik? Är dessa frågor överhuvudtaget realistiska att ställa (i praktiken) och vilka svar kan man förvänta sig? Vad har en undervisning i t ex naturvetenskap för innehåll ur en elevs perspektiv? Och hur ter sig frågan ur lärarens perspektiv i det praktiska skeendet?När vi tar del av den tidiga tyska diskussionen om didaktik (Blankertz, 1987) ser jag att mitt intresse liknar det perspektiv som kallas den inlärningsteoretiska (undervisningsteoretiska) modellen (och i viss mån den kulturvetenskapliga) där man menar att man bör ta hänsyn till många faktorer som påverkar undervisningsprocessen. Resonemangen är influerade av ett inlärningspsykologiskt perspektiv, kontrollstrukturer och präglad av tidsandan. I den diskussion som förs i denna text är jag mer begränsad till de inre faktorerna inom genomförandefältet och Blankertz (1987: 35) påpekande att didaktiska problem är komplexa. Här blir begreppet ”didaktisk intuition” centralt (Kroksmark, 1997) i tänkandet kring lärares arbete och det jag själv uppfattat som intelligenta improvisationer (Hultman, 2001).
  •  
15.
  • Hultman, Glenn, 1947-, et al. (author)
  • Avslutande reflektioner och slutsatser.
  • 2004
  • In: Lärande och förändring i organisationer. Om pedagogik i arbetslivet.. - Lund : Studentlitteratur. - 9144035152 - 9789144035154 ; , s. 295-305
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I fokus för denna antologi står frågor om lärande, förändring och ledarskap inom olika typer av verksamhet. Syftet är att bidra till en bred genomlysning av dessa begrepp utifrån såväl teoretiska som empiriska analyser. Vi vill härigenom försöka utmana vanligt förekommande uppfattningar om lärande, förändring och ledarskap. Framställningen baseras i stor utsträckning på egna studier som genomförts under de senaste åren. Dessa studier har i samtliga fall utgått från människors dagliga arbete i olika lokala verksamheter - inom företag, hälso- och sjukvård, omsorgsverksamhet och skola. De studier som redovisas speglar därmed också vardagen på arbetsplatser inom olika sektorer av svenskt arbetsliv. I flera av studierna har det också varit möjligt att studera dessa verksamheter över längre tid och på så sätt belysa de studerade processernas drivkrafter och inre dynamik. Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till ledar- eller personalutbildningar. Den vänder sig också till forskare, politiker, företrädare för arbetsmarknadens parter samt praktiskt verksamma med intresse för frågor om lärande, kompetensutveckling och förändringsprocessser i organisationer.
  •  
16.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Chefen som samuraj
  • 1983
  • In: Personal, människor och arbete : medlemstidning för SPF / Sveriges personaladministrativa förening. - 0348-5242. ; :1, s. 13-14
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 11-20 of 146
Type of publication
journal article (35)
book (23)
reports (22)
conference paper (20)
book chapter (14)
editorial collection (9)
show more...
other publication (9)
doctoral thesis (9)
licentiate thesis (3)
editorial proceedings (1)
research review (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (96)
peer-reviewed (31)
pop. science, debate, etc. (19)
Author/Editor
Nordänger, Ulla Kari ... (8)
Lindqvist, Per (8)
Mccormick, Kes (1)
Andersson, Magnus (1)
Johansson, Erik (1)
Löndahl, Jakob (1)
show more...
Sernhed, Kerstin (1)
Lundberg, Anna (1)
Montesino, Norma (1)
Corvellec, Hervé (1)
Sandström, Ida (1)
Ståhl, Lars-Henrik (1)
Gren, Nina (1)
Eklundh, Lars (1)
Harrie, Lars (1)
Jeppsson, Bengt (1)
Mattisson, Kristoffe ... (1)
Malmqvist, Ebba (1)
Isaxon, Christina (1)
Friberg, Johan (1)
Sjöström, Cheryl (1)
Flanagan, Erin (1)
Olsson, Per (1)
Hassel, Henrik (1)
Becker, Per (1)
Filipsson, Helena L. (1)
Lindqvist, Per, Doce ... (1)
Lindroth, Anders (1)
Cardeña, Etzel (1)
Carlson, Stefan (1)
Ahrné, Siv (1)
Khan, Jamil (1)
O'Brien, Karen (1)
Alcer, David (1)
Aldunce, Paulina (1)
Akselsson, Roland (1)
Alvesson, Mats (1)
Carton, Wim (1)
Gabrielsson, Sara (1)
Hornborg, Alf (1)
Jack, Tullia (1)
Knaggård, Åsa (1)
Krause, Torsten (1)
Larsson, Marie (1)
Ramasar, Vasna (1)
Steen, Karin (1)
Takedomi Karlsson, M ... (1)
Wamsler, Christine (1)
Håkansson, Jan, 1959 ... (1)
Björck, Svante (1)
show less...
University
Linköping University (132)
Linnaeus University (6)
Örebro University (3)
Kristianstad University College (2)
Jönköping University (2)
Lund University (2)
show more...
Umeå University (1)
Stockholm University (1)
Malmö University (1)
Chalmers University of Technology (1)
show less...
Language
Swedish (92)
English (53)
Norwegian (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (31)
Natural sciences (2)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view