SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Söderlund Jonas 1971 ) srt2:(2005-2009)"

Search: WFRF:(Söderlund Jonas 1971 ) > (2005-2009)

  • Result 11-20 of 37
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
11.
  • Stjernberg, Torbjörn, et al. (author)
  • Projektliv : villkor för uthållig projektverksamhet
  • 2008
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Titeln Projektliv - villkor för uthållig projektverksamhet anspelar på en insikt förmedlad av en av Volvo Personvagnars erfarna projektledare: Utmaningen i en projektorienterad verksamhet är inte bara att bedriva det enskilda projektet framgångsrikt, utan att också skapa sådana villkor för projekten att både projektledare och projektmedarbetare utvecklas och lockas att använda sina erfarenheter i nya utmanande projekt. Det handlar om mer än att behärska och utveckla projektplanering och projektverktyg. Uthållig projektverksamhet ställer krav på förmågan att förstå källor till komplexitet och stress, att skapa motiverande villkor, att stödja projektverksamheten med ledarskap och personalstrategier som utvecklar kompetens hos enskilda projektdeltagare såväl som hos organisationen som helhet.
  •  
12.
  • Stjernberg, Torbjörn, et al. (author)
  • Projektlivets villkor : några inledande betraktelser
  • 2008
  • In: Projektliv. - Lund : Studentlitteratur. - 9144052243 - 9789144052243 ; , s. 19-30
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Titeln Projektliv - villkor för uthållig projektverksamhet anspelar på en insikt förmedlad av en av Volvo Personvagnars erfarna projektledare: Utmaningen i en projektorienterad verksamhet är inte bara att bedriva det enskilda projektet framgångsrikt, utan att också skapa sådana villkor för projekten att både projektledare och projektmedarbetare utvecklas och lockas att använda sina erfarenheter i nya utmanande projekt. Det handlar om mer än att behärska och utveckla projektplanering och projektverktyg. Uthållig projektverksamhet ställer krav på förmågan att förstå källor till komplexitet och stress, att skapa motiverande villkor, att stödja projektverksamheten med ledarskap och personalstrategier som utvecklar kompetens hos enskilda projektdeltagare såväl som hos organisationen som helhet. I denna bok förmedlar ledande projektforskare erfarenheter och resultat som belyser dessa frågor. "Beställningen" var att skriva både läsvärt och läsvänligt - läsvärt i meningen att den kunskap som förmedlas innehåller översikter över relevanta teorier och forskningsresultat och samtidigt bygger på egen aktuell forskning, och läsvänligt i meningen att vi alla i vårt skrivande anpassat oss till en stil som skall göra boken lättläst för såväl praktiker som forskare.
  •  
13.
  •  
14.
  • Söderlund, Jonas, 1971- (author)
  • Competence dynamics and learning processes in project-based firms : shifting, adapting and leveraging
  • 2008
  • In: International Journal of Innovation Management. - : Imperial College Press. - 1363-9196 .- 1757-5877. ; 12:1, s. 41-67
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In times of increasing use of project-based structures, the capability of managing and organising projects becomes critical for competition. Previous research has documented the problems and possibilities of cross-project learning and various mechanisms that organisations can use to stimulate and facilitate learning. Moreover, research on project competence and project capabilities has positioned these capabilities within a knowledge-based theory of the firm. This paper tries to integrate these streams of research and attempts to broaden our current conceptual frameworks of how firms develop project competence. Based on an exploratory multiple-case study of six firms, it is suggested that a more fine-grained analysis of competence dynamics is required. We identify three different learning processes that contribute to the competence dynamics operating in project-based organisations. The first one labelled "shifting" revolves around the major shifts in the project operations of the firm. It is suggested that such major shifts play an important role in laying the foundation and rejuvenating the challenges of project organising. The second learning process identified, labelled "adapting", focuses on the continuous learning that takes place within project operations of the firm, between project generation, project organising, project leadership and project teamwork. The third and final learning process - "leveraging" - emphasises the role of knowledge transfer across projects, across similar projects, across different types of projects. It is suggested that empirical research into competence dynamics in project-based organisations should consider all three types of learning processes and further develop our understanding how these processes are linked to each other.
  •  
15.
  •  
16.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  • Söderlund, Jonas, 1971- (author)
  • Mellan kaos och koma : liminalitetskompetens i kunskapskollektiv
  • 2008
  • In: Projektliv. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144052243 - 9144052243 ; , s. 59-82
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Titeln Projektliv - villkor för uthållig projektverksamhet anspelar på en insikt förmedlad av en av Volvo Personvagnars erfarna projektledare: Utmaningen i en projektorienterad verksamhet är inte bara att bedriva det enskilda projektet framgångsrikt, utan att också skapa sådana villkor för projekten att både projektledare och projektmedarbetare utvecklas och lockas att använda sina erfarenheter i nya utmanande projekt. Det handlar om mer än att behärska och utveckla projektplanering och projektverktyg. Uthållig projektverksamhet ställer krav på förmågan att förstå källor till komplexitet och stress, att skapa motiverande villkor, att stödja projektverksamheten med ledarskap och personalstrategier som utvecklar kompetens hos enskilda projektdeltagare såväl som hos organisationen som helhet. I denna bok förmedlar ledande projektforskare erfarenheter och resultat som belyser dessa frågor. "Beställningen" var att skriva både läsvärt och läsvänligt - läsvärt i meningen att den kunskap som förmedlas innehåller översikter över relevanta teorier och forskningsresultat och samtidigt bygger på egen aktuell forskning, och läsvänligt i meningen att vi alla i vårt skrivande anpassat oss till en stil som skall göra boken lättläst för såväl praktiker som forskare.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 11-20 of 37

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view