SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Sundell Knut) "

Search: WFRF:(Sundell Knut)

  • Result 11-20 of 67
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
11.
  • Bergström, Martin, et al. (author)
  • Behandlingsfamiljer för ungdomar med allvarliga beteendeproblem – Treatment Foster Care Oregon. En systematisk översikt och utvärdering inklusive ekonomiska och etiska aspekter
  • 2018
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Varje år placeras ungefär 2 000 ungdomar på institution på grund av allvarliga beteendeproblem. Ungdomarna placeras då antingen på särskilda ungdomshem eller på kommunala eller privata Hem för vård eller boende (HVB). En alternativ placering för dessa ungdomar är i en så kallad behandlingsfamilj. Det är en tidsbegränsad insats där utbildade familjehemsföräldrar tillsammans med ett team bedriver behandling. En version av behandlingsfamilj är Treatment Foster Care Oregon (TFCO). TFCO finns i begränsad omfattning i Sverige sedan början av 2000-talet. Slutsatser När ungdomar med allvarliga beteendeproblem placeras i TFCO, leder detta troligtvis till mindre fortsatt kriminalitet och färre placeringar på låst avdelning än när ungdomarna placeras på institution. Det är också möjligt att TFCO leder till färre kriminella kamrater, mindre användning av narkotika och bättre psykisk hälsa, än vid placering på institution. TFCO kostar i genomsnitt mindre än placering på särskilda ungdomshem och något mer än på HVB, om man räknar med att vårdtiderna är desamma. Väger man in antaganden om långsiktiga effekter är TFCO kostnadsbesparande för samhället jämfört med placering på särskilda ungdomshem eller HVB. Idag får cirka 30–40 ungdomar i Sverige årligen tillgång till TFCO. Om fler ska få tillgång måste fler behandlingsteam inrättas, vilket kortsiktigt medför kostnader för utbildning och certifiering. behandlingsfamiljer för ungdomar med allvarliga beteendeproblem – treatment foster care oregon Alternativet till behandlingsfamiljer är institutionsvård som ofta kompletteras med olika behandlingsmetoder. Kunskapen om metodernas nytta och risker är bristfällig eftersom det saknas studier. Ur ett etiskt perspektiv är det angeläget att få tillförlitlig kunskap om för- och nackdelar med de övriga kompletterande behandlingar som används.
  •  
12.
  • Bergström, Martin, et al. (author)
  • Interventions in child welfare : A Swedish inventory
  • 2023
  • In: Child & Family Social Work. - : John Wiley & Sons. - 1356-7500 .- 1365-2206. ; 28:1, s. 117-124
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In Swedish child welfare, there are no mandatory guidelines on what interventions to use. Local authorities are able to set their own criteria for implementing or designing interventions. We carried out a survey to identify interventions in use in Children's Social Services and Child and Adolescent Psychiatric Care in Sweden. A total of 102 interventions were stated to have been in use, with between 31 and 45 different interventions for each of the four different child welfare populations. Of the 102 interventions, 56 were designed outside Sweden and later imported. Only 27 interventions were supported with some kind of research evidence. About half of the interventions targeted the child. Possible implications for practice and research are discussed. 
  •  
13.
  • Bergström, Martin, et al. (author)
  • Interventions in Foster Family Care: A Systematic Review
  • 2020
  • In: Research on social work practice. - : SAGE Publications. - 1049-7315 .- 1552-7581. ; 30:1, s. 3-18
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Objective: Foster family care is associated with adverse short- and long-term consequences for the child. A systematic review was conducted on interventions for foster children and foster careers. Method: A comprehensive search process was used to find eligible interventions evaluated in randomized controlled trials or quasi-experimental studies. The quality of studies was assessed with GRADE, and effects were synthesized using meta-analytic methods. Results: In all, 28 publications of 18 interventions, including 5,357 children, were identified. Only three specific interventions had sufficient confidence of evidence. No study had examined tools for foster parent selection nor had evaluated preservice programs related to outcomes. Discussion: These analyses provide new insights and hope into the field of systematic interventions in foster care. The overall results indicate that it is possible to improve eight outcomes but cannot point out which programs are superior. Ethically, social care organizations should systematically collect knowledge about effects and side effects.
  •  
14.
  •  
15.
  • Bergström, Martin, et al. (author)
  • Treatment Foster Care Oregon for seriously delinquent adolescents: A systematic review and assessment including economic and ethical aspects
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Approximately 2,000 adolescents are annually placed in residential care in Sweden due to their behavior problems. Those adolescents also have substantially increased risks of mental and physiological problems at time of care entry, while in care and in adulthood. An alternative to residential care is Treatment Foster Care Oregon, TFCO (previously called Multidimensional Treatment Foster Care). TFCO has been available in Sweden since the beginning of the 2000s. This report reviews and synthesizes the evidence regarding TFCO for seriously delinquent adolescents.
  •  
16.
  • Brunnberg, Elinor, 1948- (author)
  • I välfärdens skugga : socialt arbete med barn i Sverige och England
  • 2001
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med studien har varit att beskriva skillnader och likheter i socialtjänstens och Personal social services arbete med barn i Sverige och England. Vid insamlandet av det empiriska materialet har två lokala områden - Örebro och Leicestershire framförallt fokuserats. I Örebro har även jämförelser över tid gjorts mellan 1992 och 1998/1999. Studiens design har varit att socialarbetare i Sverige och England, fått ta bedöma samma fiktiva fallbeskrivning - en vinjett. Socialarbetarna har även kvalitativt intervjuats och besvarat ett frågeformulär. I studien har även en enkät om tillgången på barnomsorg besvarats av 38 mellansvenska kommuner. Jämförelser har gjorts med det engelska countiet dvs. två befolkningsmässigt lika stora områden. Resultat från studien visar att den offentliga barnomsorgen i det engelska countiet är begränsad. En ministödsmodell där familjestödet och den offentliga barnomsorgen ges i begränsad omfattning tycks gälla. England är en 'femalecarer' stat. Familjestödet och den offentliga barnomsorgen är däremot i Sverige mer omfattande och kan sägas utgå från en behovsmodell. Sverige kan beskrivas som en 'dualcarer' stat där den andra vårdande parten förutom kvinnorna är staten. I en vinjettstudie där socialarbetare i de båda länderna bedömt ett utsatt barns situation reagerar svenska och engelska socialarbetare olika. De svenska socialarbetarna vill engagera sig i en mindre problemfylld situation än de engelska. I en sannolik misshandelssituation vill socialarbetarna i den svenska kommunen oftare än de engelska socialarbetarna omhänderta barnet. Vad som är 'det bästa' för barnet bedöms olika. Ett skyddande barnperspektiv tycks ha förstärkts i den svenska kommunen under 1990-talet. De svenska socialarbetarna ville 1998/1999 oftare än 1992 omhänderta och placera barnet någon annanstans än i familjen. Trots de skilda attityder svenska och engelska socialarbetare visar i vinjettstudien omhändertas förhållandevis ungefär lika många barn i verkligheten i Sverige och England. Den svenska socialtjänsten tycks vara mer accepterad och paternalistisk än den engelska, som är mer ifrågasatt och där familjeautonomin prioriteras samtidigt som staten även i England skyddar och ger stöd till barn i utsatta situationer. Synen på fysisk bestraffning av barn är olika. Även barnens levnadsvillkor skiljer sig åt bl.a. genom att  betydligt fler engelska än svenska barn växer upp i fattigdom. Socialarbetarna i båda länderna bedömde sin professionella status på mellan eller låg nivå. De svenska socialarbetarna upplevde dock att de befann sig i medvind medan de engelska socialarbetarna befann sig i motvind.
  •  
17.
  • Ferrer-Wreder, Laura, et al. (author)
  • An empirical test of a diffusion framework for school-based prevention : the 21 Swedish junior high school study
  • 2015
  • In: Journal of community psychology (Print). - : Wiley. - 0090-4392 .- 1520-6629. ; 43:7, s. 811-831
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This is a three year, quasi-experimental trial of an intervention diffusion framework. There were 11 intervention and 10 control junior high schools located in either a large Swedish city or the Swedish countryside. Multilevel structural equation modeling was used to evaluate a two-level model (1337 students nested in 85 classrooms), outcomes: internalizing and externalizing problems, substance use, socio-emotional competence, and perception of a positive school environment. Results showed that framework-related benefits were predominately shown either for one gender or one gender living in a particular setting. Changes were also primarily of a buffering character, in which a subgroup of comparison participants showed a poorer pattern of change relative to intervention participants. Study results provide evidence for discourse about what is an optimal level of choice for intervention stakeholders to have when implementing interventions and provides an empirical test of a diffusion framework in routine practice, outside of the United States.
  •  
18.
  • Ferrer-Wreder, Laura, et al. (author)
  • Tinkering with Perfection : Theory Development in the Intervention Cultural Adaptation Field
  • 2012
  • In: Child and Youth Care Forum. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1053-1890 .- 1573-3319. ; 41:2, s. 149-171
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background Testing evidence-based interventions (EBIs) outside of their home countryhas become increasingly commonplace. There is a need for theoretically guided researchon how to best create and test the effects of culturally adapted interventions.Objective To illustrate how the field might raise the scientific and practical value offuture effectiveness and dissemination trials of culturally adapted interventions, as well asto provide support for theoretically informed research on this subject to take greater root.Methods Nine theories that offer guidance on how to adapt existing EBIs for a newcultural group were summarized and evaluated.Results Commonalities among the selected theories included a focus on the need forcollaboration as part of the adaptation process and shared emphasis on taking systematicsteps to select an intervention to adapt, as well as calls for adaptations to be guided byspecific types of empirical studies. Among the theories, variability existed in terms of whatconstituted an adaptation.Conclusions As EBIs go global, intervention adaptation promises to be the subject ofsubstantial future scholarly attention. There is a need to develop systematic evidence-basedmethods that allow for some degree of adaptation, while still bringing about EBIs’ desiredbenefits.
  •  
19.
  • Ferrer-Wreder, Laura, et al. (author)
  • Utvärdering av importerade interventioner
  • 2012
  • In: Att göra effektutvärderingar. - Stockholm : Gothia Förlag AB. - 9789172058385 ; , s. 205-222
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Bokinformation: Varje år berörs hundratusentals personer av psykosociala och pedagogiska interventioner. Det handlar exempelvis om behandling av missbruk, insatser för utsatta barn och läsundervisning i grundskolan. Endast undantagsvis har dessa interventioner utvärderats, vilket innebär att vi inte vet vilken effekt de har eller om de rentav kan skada. I antologin Att göra effektutvärderingar beskrivs hur man genomför effektutvärderingar, som ger kunskap om hur interventioner fungerar. Boken ger detaljerad och praktisk vägledning som är till nytta för alla som är intresserade av att lära sig mer om effektutvärderingar – både forskarstuderande och forskare som redan ansvarat för effektutvärderingar. Ämnen som tas upp är bland annat forskningsetik, studiedesign, mätinstrument, urval och rekrytering av undersökningspersoner, datainsamling, ekonomiska analyser, dataanalys och tolkning samt rapportskrivning. Bokens författare har lång erfarenhet inom området och representerar olika discipliner såsom psykologi, folkhälsovetenskap, socialt arbete, pedagogik, statistik, epidemiologi, sociologi, evolutionsbiologi, medicinsk vetenskap och datavetenskap. Redaktör för boken är Knut Sundell, docent i psykologi och socialråd på Socialstyrelsen, som har lång erfarenhet av att utvärdera interventioner inom förskola, skola och socialtjänst.
  •  
20.
  • Forster, Martin, et al. (author)
  • A randomized controlled trial of a standardized behavior management intervention for students with externalizing behavior
  • 2012
  • In: Journal of Emotional and Behavioral Disorders. - : SAGE Publications. - 1063-4266 .- 1538-4799. ; 20:3, s. 169-183
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This study reports the results from a Swedish randomized controlled trial of a standardized behavior management intervention. The intervention targeted students with externalizing behavior in a regular education setting. First- and second-grade students (N = 100) from 38 schools were randomly assigned to either the intervention or an active comparison group. Observer, teacher, and peer ratings were collected at pretest, posttest (6 months later), and follow-up (14 months after pretest). Significant intervention effects were found on student externalizing behavior and teacher behavior management at both posttest and follow-up. The intervention effect on student externalizing behavior was mediated by change in teacher behavior. Moderating effects of demographic and classroom variables were explored, as well as the social validity of the intervention. The results are discussed in relation to cost-effectiveness and feasibility of behavioral interventions in typical school settings.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 11-20 of 67
Type of publication
journal article (42)
reports (12)
book chapter (6)
doctoral thesis (3)
book (1)
other publication (1)
show more...
conference paper (1)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (35)
other academic/artistic (27)
pop. science, debate, etc. (5)
Author/Editor
Sundell, Knut (64)
Andrée Löfholm, Ceci ... (14)
Olsson, Tina M., 197 ... (12)
Hansson, Kjell (11)
Olsson, Tina M. (9)
Bergström, Martin (8)
show more...
Munthe, Christian, 1 ... (7)
Leander, Lina (6)
Vinnerljung, Bo (4)
Långström, Niklas (3)
Melin, Lennart (3)
Ringborg, Anna (3)
Brolund, Agneta (3)
Skoog, Therése (3)
Syversson, Anneth (3)
Östlund, Pernilla (3)
von Thiele Schwarz, ... (2)
Madison, Guy, 1961- (2)
Nykänen, Pia, 1970 (2)
Eichas, Kyle (2)
Hasson, H. (1)
Hasson, Henna (1)
Håkansson, Anders C (1)
Berge, Jonas (1)
Öjehagen, Agneta (1)
Ascher, Henry, 1953 (1)
Lavebratt, Catharina (1)
Raffetti, Elena (1)
Magnusson, Cecilia (1)
Dalman, Christina (1)
Forsell, Yvonne (1)
Höglund, Peter (1)
Broberg, Anders (1)
Backlund, Åsa (1)
Axberg, Ulf, 1961 (1)
Östberg, Viveca (1)
Bring, Johan (1)
Leifman, Håkan (1)
Modin, Bitte (1)
Almroth, Melody (1)
Engström, Karin (1)
Gerell, Manne, Docen ... (1)
Mellgren, Caroline (1)
Galanti, Maria Rosar ... (1)
Hessle, Sven (1)
Mothander, Kerstin (1)
Johansson, Pia (1)
Munthe, Christian (1)
Wiklund, Stefan (1)
Toivanen, Susanna (1)
show less...
University
University of Gothenburg (24)
Jönköping University (16)
Stockholm University (14)
Lund University (14)
Uppsala University (12)
University of Gävle (9)
show more...
Karolinska Institutet (9)
Umeå University (3)
Mälardalen University (3)
Malmö University (2)
Örebro University (1)
Mid Sweden University (1)
RISE (1)
show less...
Language
English (46)
Swedish (20)
Undefined language (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (60)
Medical and Health Sciences (13)
Humanities (8)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view