SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "(WFRF:(Friberg Febe)) srt2:(2020-2023)"

Sökning: (WFRF:(Friberg Febe)) > (2020-2023)

  • Resultat 1-4 av 4
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Friberg, Febe, 1950, et al. (författare)
  • Fenomenologi
  • 2021
  • Ingår i: Kvalitativa metoder helt enkelt! (Klingberg G & Hallberg U, Red.). - Lund : Studentlitteratur. - 9789144142913 ; , s. 165-185
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Fenomenologisk analys är ett arbetssätt inom kvalitativ metod som tar tydlig utgångspunkt i filosofi och utvecklats till en forskningstradition tvärs över flera discipliner och kunskapsfält. Det är ingen enhetlig tradition utan betraktas som en förgrenad rörelse. Vi kan faktiskt säga att det finns flera fenomenologier (Bengtsson 2005) och som en konsekvens finns olika sätt att genomföra fenomenologiska studier. Hur en fenomenologisk undersökning går till har utvecklats på lite olika sätt av både filosofer och de som utvecklat empiriska metoder. Gemensamt för forskare som använder någon form av fenomenologi är att ta utgångspunkt i filosofi, vilket bidrar till att klassiker fortfarande läses och tolkas. Inledningsvis kommer kapitlet att beskriva vad som kännetecknar fenomen och fenomenologi. Olika distinktioner mellan olika fenomenologiska variationer är möjliga och vi kommer därför att ge en översikt över sådana. I beskrivning av hur forskningsprocessen tillämpas tar vi utgångspunkt i en (förenklad) indelning i beskrivande och tolkande fenomenologisk metod. Avslutningsvis kommenteras förtjänster med och kritik av fenomenologisk metod.
  •  
2.
  • Öhlén, Joakim, 1958, et al. (författare)
  • Empirical Phenomenological Inquiry: Guidance in Choosing Between Different Methodologies.
  • 2023
  • Ingår i: Global Qualitative Nursing Research. - 2333-3936. ; 10
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Empirical phenomenological inquiry and analyses are of high relevance and applicability for nursing and health care. Phenomenology has clear roots in philosophy, which needs to be brought into an empirical phenomenological inquiry. However, all study of phenomena and experience does not qualify as phenomenological inquiry. The aim of this article is to provide guidance for how to relate different empirical phenomenological methodologies that are in play in the broader field of healthcare research, and thus support healthcare researchers in navigating between these methodologies. For pedagogical purposes, we present commonalities and differences as related to descriptive and interpretive phenomenological inquiries throughout the research process. The merits and criticisms of empirical phenomenological inquiry are commented on.
  •  
3.
  •  
4.
  • Öhlén, Joakim, 1958, et al. (författare)
  • Person-centred conversations in nursing and health: A theoretical analysis based on perspectives on communication.
  • 2023
  • Ingår i: Nursing Philosophy. - : Wiley. - 1466-769X .- 1466-7681. ; 24:3
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • In this paper we use the concept of the person to examine person-centred dialogue and show how person-centred dialogue is different from and significantly more than transfer of information, which is the dominant notion in health care. A further motivation for the study is that although person-centredness as an idea has a strong heritage in nursing and the broader healthcare discourse, person-centred conversation is usually discussed as a distinct and unitary approach to communication, primarily related to the philosophy of dialogue-the philosophy of Martin Buber. In this paper we start with the concept of person to critically reflect on theoretical perspectives on communication to understand person-centred conversations in the context of nursing and health. We position the concept of the person through the use of Paul Ricoeur's philosophy and follow by distinguishing four theoretical perspectives on communication before reflecting on the relevance of each of these for person-centred communication. These perspectives are: a linear view of communication as transfer of information, communication as a relation in the sense of philosophy of dialogue, practice-based communication on constructionist grounds, and communication as a practice to create social community. In relation to the concept of the person, we do not find transfer of information relevant as a theoretical underpinning for person-centred conversations. From the other three perspectives that are relevant we distinguish five types of person-centred conversations pertinent to nursing and health: problem identifying conversations, instructive conversations, guiding and supportive conversations, caring and existential conversations, and therapeutic conversations. Through this analysis it is argued that person-centred communication and conversations are substantially different to transfer of information. We also discuss the significance of communication adjusted to specific situations, including emphasis on how we speak in relation to the aim or topic of a conversation.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-4 av 4
Typ av publikation
tidskriftsartikel (2)
konferensbidrag (1)
bokkapitel (1)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (2)
refereegranskat (2)
Författare/redaktör
Öhlén, Joakim, 1958 (4)
Friberg, Febe, 1950 (4)
Lärosäte
Göteborgs universitet (4)
Språk
Engelska (3)
Svenska (1)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Medicin och hälsovetenskap (4)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy