1. |
- Hammar, Isak
(author)
-
Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828
- 2017
-
In: Historisk Tidskrift. - 0345-469X. ; 137:4, s. 607-639
-
Journal article (peer-reviewed)abstract
- I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.
|
|
2. |
- Hammar, Isak, et al.
(author)
-
The Future Is (Ancient) History : Judge Dredd and the Futuristic Legacy of the Classical World
- 2017
-
In: Visions of the Future in Comics : International Perspectives - International Perspectives. - 9781476668017 ; , s. 102-117
-
Book chapter (other academic/artistic)abstract
- The article explores how the legacy of ancient Rome served the creative vision of the future found in the british comic Judge Dredd, firstpublished in 1977. The article argues that Judge Dredd appropriated motifs from Roman history to help establish the framework of the future and that the comic’s satirical tone was aided by these allusions to the classical world. The article concludes that the interaction with the classical past in Judge Dredd was brokered by contemporary popular culture, thus engaging the comic in a multidirectional cultural dialogue with past, present, and future.
|
|
3. |
|
|