SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "(hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP)) lar1:(naturvardsverket) srt2:(2005-2009)"

Search: (hsv:(SAMHÄLLSVETENSKAP)) lar1:(naturvardsverket) > (2005-2009)

  • Result 1-10 of 11
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Stenberg, Jenny, 1959, et al. (author)
  • Att länka miljöeffekter och sociala effekter: Utvärdering av LIP-finansierade bostadsförnyelseprojekt
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna utvärdering av LIP-finasierade bostadsförnyelseprojekt, s.k. flerdimensio-nella projekt, kom till stånd för att det finns ett intresse från Naturvårdsverket av att ta fram kunskap om vilket samspel som finns mellan miljöeffekter och sociala effekter i denna typ av nationella satsningar. Förutom att fokusera på miljöeffekter, har vi således också studerat hur de boende har varit inblandade i arbetet och i vilken mån lokalt anställda och boende varit involverade i en lärandeprocess med bestående resultat. Vi har också tittat på om områdets attraktivitet har förändrats.Utvärderingen har lagts upp på ett sätt som är inspirerat av fallstudiemetodik och i studien ingår tio projekt. Analysen vilar på i princip fyra olika typer av information en miljömatris, en massmediastudie, en intervjuundersökning av boende och anställda samt statistiska data om re-spektive bostadsområde.De teorier vi valt att använda för analys av den samlade empirin MAINtetra (Kain 2003) är en tankemodell avsedd att bistå i sökandet efter ökad förståelse om och kunskapsinhämtning gällande komplexa problem från en mångtydig verklighet. Den underlättar alltså möjligheten att relatera olika kunskapsområden till varandra för att öka förståelsen för hur de olika delarna berör varandra i perspektivet hållbar utveckling. Sammantaget visar utvärderingen att det är nödvändigt att länka miljöaspekter och sociala aspekter för att få långvarig effekt och för att få ett helhetsperspektiv. Detta är knappast ett kontroversiellt resultat även om ett sådant arbetssätt är långt ifrån praxis i samhället. Det som är mest intressant är kanske heller inte att detta samband är viktigt. Utvärderingen visar snarare på hur miljöaspekter och sociala aspekter hänger samman. Denna förståelse och kunskap är viktig, eftersom det är den som ger individer anledning till att förändra sina beteendemönster.
  •  
3.
  •  
4.
  • Cedstrand, Sofie, 1979, et al. (author)
  • Miljötillsyn i praktiken : Länsstyrelsernas tillsyn enligt miljöbalkens 26 kapitel
  • 2006
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna forskningsrapport redovisar hur tillsyn enligt 26 kapitlet miljöbalken utövas över miljöfarlig verksamhet vid fyra länsstyrelser. Undersökningen berör handlingsutrymme, strategier, inspektionsstil och uppfattning om yrkesrollen. Forskning om tillsyn inom miljöområdet har utförts i mycket begränsad omfattning. Naturvårdsverket har därför anlitat Centrum för forskning om offentlig sektor (CEFOS) vid Göteborgs Universitet för att studera hur inspektörer/ handläggare vid de operativa tillsynsmyndigheterna arbetar och uppfattar sin roll. Studierna har utförts i två steg. Denna rapport redovisar hur tillsyn enligt 26 kapitlet miljöbalken utövas över miljöfarlig verksamhet vid fyra länsstyrelser. Undersökningen bygger på intervjuer med 30 miljöskyddshandläggare och kretsar kring frågor som rör deras handlingsutrymme, handlingsstrategier, inspektionsstil och uppfattning om yrkesrollen. Tidigare kartlades kommunala miljöinspektörers tillsynsarbete. Resultaten publicerades i Naturvårdsverkets rapport 5369 maj 2004: Genomförande av tillsyn enligt miljöbalken, en intervjustudie om kommunala miljö- och hälsoskyddsinspektörers arbete vid inspektioner. Naturvårdsverket kommer att använda resultaten från de två studierna som en grund för fortsatta studier och kunskapsuppbyggnad inom området. Rapporterna är även av värde för beslutsfattare och handläggare vid tillsynsmyndigheter på lokal, regional och central nivå.
  •  
5.
  • Dahlgren, Katrin, et al. (author)
  • Effekter av delaktighet i Lokala naturvårdsprojekt (LONA)
  • 2009
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Naturvårdsverket har haft i regeringsuppdrag att utvärdera den lokala naturvårdssatsningens (LONA) bidrag till miljömålsuppfyllelse samt effekter av en ökad delaktighet i naturvårdsarbetet.Statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet har på Naturvårdsverkets uppdrag utvärderat den del av regeringsuppdraget som rör effekter av ökad lokal delaktighet i naturvården.Resultatet från deras utvärdering redovisas i denna rapport. Författarna ansvarar för resultat, slutsatser och rekommendationer.Ingegerd Ward, Naturvårdsverket, har varit samordnare för uppdraget.
  •  
6.
  • Eckerberg, Katarina, et al. (author)
  • Lärande i lokala naturvårdsprojekt (LONA)
  • 2008
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • FörordDenna studie har utförts på uppdrag av Naturvårdsverket, och bygger vidare på den enkätundersökning som genomfördes i ett tidigt skede när satsningen på Lokala naturvårdsprojekt (LONA) nyligen startat. Här ligger fokus på om, i så fall hur, de lokala naturvårdsprojekten bidragit till lärandeprocesser inom skola och naturvård. Som i tidigare undersökning har pol.mag. med miljö inriktning Katrin Dahlgren, numera verksam som konsult, svarat för enkät studien, medan Dr. Åsa Gerger Swartling från Stockholm Environment Institute (SEI) svarat för fallstudierna. Professor Katarina Eckerberg, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet, som även är vice direktör vid SEI, har lett arbetet. Undersökningen faller även väl inom temat ’kunskapsförvaltning och lärande inom socio-ekologiska system’ vid det nyligen etablerade Stockholm Resilience Centre, där Katarina Eckerberg och Åsa Gerger Swartling också är verksamma. Vi vill dock betona att även om det empiriska arbetet delats upp rent praktiskt, är denna rapport i högsta grad ett lag arbete. Vi hoppas att studien kommer att utgöra en värdefull källa för att bedöma hur liknande program ska utformas i framtiden.
  •  
7.
  • Emmelin, Lars, et al. (author)
  • Planering och förvaltning för friluftsliv : en forskningsöversikt
  • 2005
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Uppdraget var att göra en översikt över svensk och internationell forskning inom området "planering och förvaltning av natur för friluftsliv och naturturism". Uppdragsbeskrivningen från Naturvårdsverket innehöll två huvudmoment: redovisning av kunskapsläge och en analys av behov av forskning och metodutveckling för planering och förvaltning.
  •  
8.
  •  
9.
  • Klintman, Mikael, et al. (author)
  • Erfarenheter av vindkraftsetablering: Förankring, acceptans och motstånd.
  • 2008
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Many politicians and researchers perceive wind power as an important part of future energy supply, nationally and globally. However, it has turned out to be problematic to expand wind power in the pace necessary to meet the national and international goals about wind power expansion. A significant challenge concerns the social and policy-related processes surrounding the establishment of wind power in local regions. Depending on how these processes are designed and carried through, the result may become anything from a well-supported development in the local area to a heavily criticized and socially disintegrating process, where the wind power projects sometimes have to be cancelled. Previous research on wind power establishments has typically been local in scope. Moreover, cross-nationally comparative overviews of local wind power projects are rare. In the few studies that have been done, only two countries, or a few establishments have been examined. In this report, the experiences are collected and analysed from a broad range of local processes of wind power planning and establishments throughout Europe. The aim of the report is to identify what characterizes more – as well as less – efficient and “well-anchored” planning and establishing processes. The goal is to provide increased knowledge about how the actors involved may design and carry through the planning and establishment in ways that resonate with the (often changing) concerns and interests of the local population throughout the process. As a background to the local comparisons, the report examines more general, national tendencies. In certain countries, the development and expansion of wind power has been far more difficult and slow than in others. Unsurprisingly, the report indicates strong connections between the degree of successful wind power development and the degree of support among the public. Yet, the bases for public support vary. In wind power projects, the likelihood of public opposition is high. The attitudes to specific wind power prospects are dependent on local values, such as appreciation of nature, and local views on the relation between “untouched” nature, recreation and tourism. Still, we would like to emphasize that the level of acceptance differs substantially across countries and across local regions, differences that cannot be directly tied to the proportion of the landscape that has been used for wind power establishments. The level of acceptance is rather connected to a range of factors that concern the organizing, public participation, decision-making, and the economy. The report suggests strategies that can be used in order to acknowledge wind power opposition, particularly strategies based on open dialogue, genuine public participation, but also financial benefits, such as co-ownership of wind power plants, among the local community. It stands clear that wind power projects should not be forced upon a local community by an external actor. This is not only a moral or democratic issue. If the wind power establishment is to work on a long-term basis, and if it is to stimulate further establishments in other local areas, it is necessary that the process be based on open and straight dialogue with local actors, particularly with negative groups. The report distinguishes four possible situations related to wind power planning. In the first situation, the wind power plant is built, and the population is positive to wind power and to the project. This process is characterized by local support, and the possibilities for developing wind power further in the area are good. The second situation is in the report called resignation. This situation means that the wind power plant is built, although the local public remains negative. To be sure, wind power actors may perceive this as positive in the sense the project is completed, as is the share of renewable energy. Yet, the negative or resigned attitude among the local public constitutes a significant risk that the opposition may grow more powerful and more categorical against wind power in the local region. In the third situation, there is a high acceptance of wind power among the local population, although other obstacles contribute to the cancelling of the wind power project. Here, there is a social potential for wind power establishments, but it may require a different strategy and planning process, or modifications at the policy level. The fourth and last situation, which we call conflict and cancellation, is when the protests of the local population are so powerful that the opportunities for developing wind power in the local area are highly limited during the near future. In the report, these four situations are analyzed, through concrete European examples, and through elucidations of how wind power actors may have an impact on the outcome. Very roughly, and pulled out of context, here follow certain recommendations to wind power actors. In order to make use of these recommendations, and to adapt them to various types of wind power projects, the reader will need to consult the report as a whole. • Inform yourself about the entire range of various local groups’ attitudes to the plans for establishing local wind power; also inform yourself about what views are represented by the respective groups and what knowledge they have about wind power. • Regard the local attitudes and engagement as a changeable process. Positive viewpoints should be taken care of, and an initially negative viewpoint may become a positive engagement. • Acquire thorough knowledge about the history, culture and current challenges of the local society, in order to identify local opportunities that can be tied to the wind power project. • Do not invite the affected local public to “participatory meetings” if there is no real room for their influencing the outcome. • Consider alternative types of financial participation that only require the local population to make small investments.
  •  
10.
  • Lindén, Anna-Lisa, et al. (author)
  • Miljöpolitik och styrmedel. Fallstudie: Batterier
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rapporten behandlar politiska åtgärder för att miljöanpassa batterier, så att läckage av bland annat kvicksilver och kadmium till naturen kan förhindras. Olika typer av styrmedel såsom lagstiftning, frivilliga åtaganden från branschen, ekonomiska åtgärder och informationskampanjer analyseras med avseende på hur effektiva de varit samt vilka problem och hinder som funnits för att uppnå de formulerade miljömålen. Rapporten vänder sig till beslutsfattare, forskare och företag som intresserar sig för effekter av styrmedel för en miljöanpassad produktpolitik.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 11

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view