SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "AMNE:(HUMANIORA) AMNE:(Språk och litteratur) AMNE:(Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik) srt2:(1990-1999)"

Search: AMNE:(HUMANIORA) AMNE:(Språk och litteratur) AMNE:(Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik) > (1990-1999)

  • Result 1-10 of 532
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lindström, Eva (author)
  • Animacy in Interrogative Pronouns
  • 1995
  • In: Papers from the XVth Scandinavian Conference of Linguistics, University of Oslo, January 13–15, 1995. - Oslo : Department of Linguistics, University of Oslo. - 8291298025 ; , s. 307-315
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The present paper presents a typological investigation of whether languages make an animacy distinction in their independent nominal interrogative pronouns. The data comprises 24 languages and was taken mainly from grammatical descriptions. 3rd person pronouns and relative pronouns are included for comparison. The outcome of the survey is that the vast majority of the sample languages do make a ‘who’ vs. ‘what’ distinction. Constructions special to questions, in particular fronting and its possible implications for the question words, are discussed, as is the role of case marking on interrogative pronouns.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Traunmüller, Hartmut (author)
  • Conversational maxims and principles of language planning
  • 1991
  • In: Experiments in speech processes. - Stockholm : The Institute of Linguistics, University of Stockholm. ; , s. 25-47
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Striking similarities can be observed between Grice's (1967) conversational maxims and Tauli's (1968) principles of language planning: In order to function well, a language must be such that it makes a well behaved conversation possible. Nevertheless, many ethnic languages as well as constructed interlanguages possess features which are incompatible with these principles. The paper contains an analysis of such cases: The compulsory expression of number and gender, which is in conflict with the principle of facultative precision; ambiguity and lack of distinctiveness in the names of the Latin letters; excessive length of certain morphemes; and restricted freedom to place sentence constituents in a pragmatically adequate order. The compulsory nature of certain distinctions, which cannot be understood on functional grounds, is ascribed to an excessive activity of "universal grammar", which is seen as one of the instincts of human beings. It is further shown that some constructed interlanguages (Volapük and Interlingua) clash with some of Greenberg's (1963) universals concerning the order of meaningful elements. While Esperanto is free from that type of deficiency, it is in conflict with the principle of facultative precision in the same way as most ethnic languages of Europe, as distinct from those of East Asia.
  •  
5.
  • Hallengren, Anders, 1950- (author)
  • En historisk utgåva
  • 1993
  • In: Världarnas möte. - Stockholm : Nya kyrkans tidning. - 1100-4681. ; :4, s. 135-140
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Report on the recent new editions in Moscow and Kiev of Aleksandr N. Aksakov's literarily influential 19th century translation of Emanuel Swedenborg's De cœlo et ejus mirabilibus, et de inferno, ex auditis & visis (1758) — O nebesach, o mire duchov i ob ade kak slyšal i videl.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Namei, Shidrokh, 1950- (author)
  • Minoritetselevers ord- och begreppsutveckling på första- och andraspråket
  • 1999
  • In: Tvåspråkiga barn och skolframgång. - Spånga : Rinkeby Språkforskningsinstitut. - 9197364002 ; , s. 108-129
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • En allt större andel elever i den svenska grundskolan utgörs av minoritetselever med andra modersmål än svenska. Dessa elevers språkliga kunskaper i modersmålet och svenska kan skilja sig mycket åt. Många har ett välutvecklat modersmål, men deras kunskaper i svenska är mycket begränsade. Andra kan ha kommit längre i sin svenskinlärning, men saknar vissa grundläggande delar i modersmålet. Det betyder att det kan finnas luckor att fylla igen i såväl första- som andraspråket. Barnen fyller igen dessa eventuella luckor samtidigt som de vidareutvecklar sina språk. Detta är nödvändigt för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig ämnesundervisningen i skolan. I detta sammanhang spelar utvecklingen av ett mer varie­rat, allt mer abstrakt och specialiserat ordförråd en mycket central roll.                              Syftet med undersökningen är att studera tvåspråkiga minoritetselevers språkutveckling såväl i första- som andraspråket med avseende på ordförrådets organi­sa­tion och omfång. En huvudfråga gäller i vilken utsträckning ordförråden i de båda språ­ken utvecklas beroende av varandra i den meningen att kunskaper relaterade till ordförrådet i ett språk kan utnyttjas och överföras vid inlärning av vokabulären i ett annat språk.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 532
Type of publication
conference paper (154)
journal article (117)
book chapter (77)
other publication (70)
doctoral thesis (34)
book (22)
show more...
reports (21)
editorial collection (15)
review (10)
editorial proceedings (7)
research review (4)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (310)
peer-reviewed (196)
pop. science, debate, etc. (26)
Author/Editor
Sigurd, Bengt (38)
Horne, Merle (36)
Håkansson, Gisela (33)
Svantesson, Jan-Olof (26)
Bruce, Gösta (23)
Traunmüller, Hartmut (20)
show more...
Filipsson, Marcus (18)
Svartholm, Kristina, ... (18)
Eklund, Robert, 1962 ... (17)
Gullberg, Marianne (17)
Wood, Sidney A J (17)
Hammarberg, Björn, 1 ... (16)
Boyd, Sally, 1949 (15)
Saxena, Anju (14)
House, David (12)
Engstrand, Olle (11)
Granström, Björn (10)
Koptjevskaja-Tamm, M ... (10)
Frid, Johan (10)
Branderud, Peter (10)
Pettersson, John Sör ... (10)
Gustafson, Kjell (9)
Fridell, Staffan, 19 ... (9)
Hansson, Petra (9)
Heldner, Mattias, 19 ... (8)
Holmer, Arthur (8)
Lindström, Anders (8)
Burenhult, Niclas (7)
Lastow, Birgitta (7)
Thornell, Christina, ... (7)
Gärdenfors, Peter (6)
Eriksson, Anders (6)
Elenius, Kjell (6)
Juvonen, Päivi, 1958 ... (6)
Touati, Paul (6)
Tayanin, Damrong (6)
Strangert, Eva, 1943 ... (6)
Zetterholm, Elisabet ... (5)
Johansson, Christer (5)
Abrahamsson, Niclas, ... (5)
De Geer, Boel (5)
Dufberg, Mats (5)
Miestamo, Matti (4)
Viberg, Åke (4)
Sonesson, Göran (4)
Franzén, Vivan (4)
Ohala, John J. (4)
Ljungqvist, Mats (4)
Lindell, Kristina (4)
Kylander, Catharina (4)
show less...
University
Lund University (256)
Stockholm University (122)
Uppsala University (65)
University of Gothenburg (31)
Linköping University (30)
Umeå University (11)
show more...
Linnaeus University (7)
Södertörn University (5)
University of Borås (3)
Karlstad University (3)
Högskolan Dalarna (3)
Royal Institute of Technology (2)
The Institute for Language and Folklore (2)
Kristianstad University College (1)
University of Gävle (1)
Jönköping University (1)
University of Skövde (1)
Chalmers University of Technology (1)
show less...
Language
English (404)
Swedish (102)
German (6)
French (5)
Finnish (4)
Portuguese (2)
show more...
Danish (1)
Italian (1)
Spanish (1)
Czech (1)
Estonian (1)
Persian (1)
Lithuanian (1)
Esperanto (1)
Other language (1)
show less...
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (532)
Social Sciences (21)
Natural sciences (9)
Engineering and Technology (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view