1. |
- Brodin, Jane, 1942-, et al.
(author)
-
IRIS Teacher Training : CD
- 2009
-
Other publication (other academic/artistic)abstract
- CD in English from the IRIS Teacher Training package. International cooperation between Austria, Belgium, Catalonia (Spain), England, Portugal and Sweden. Focus is on inclusive education and classroom climate.
|
|
2. |
- Lundgren, Berit, 1951-
(author)
-
Retoriken i den pedagogiska praktiken
- 2008. - 1
-
In: Sjätte nationella konferensen i svenska mned didaktisk inriktning. - Uppsala : Uppsala universitet. - 9789150620948 ; , s. 70-82
-
Book chapter (other academic/artistic)abstract
- Studien, som redovisas, lyfter fram betydelsen av styrdokumentens och lokala arbetsplaners utformning samt lärares undervisning för att utveckla elevers kommunikativa förmåga uttryckt i förberett tal. I studien görs en retorisk analys av en elevtext, ett manus till ett förberett tal, från en sydafrikansk kontext. I manuset kan tre topos urskiljas, byggnader, samhälle/familj och kroppen, vilka utgör ramen för den retoriska analysen. Vidare visar analysen att eleven i sin text, My name is HIV, tydligt använder sig av retoriska grepp på ett övertygande, intressant och associativt sätt. Avslutningsvis för jag en didaktisk diskussion om undervisning i tal i en svensk kontext, där jag menar att ett kritiskt reflekterande över skrivande och i synnerhet tal måste övervägas.
|
|
3. |
- Lunneblad, Johannes, 1970, et al.
(author)
-
De kommer från nordost : om skolkonkurrens och elevidentitet i ämnet svenska som andraspråk
- 2009
-
In: Utbildning och Demokrati. - Uppsala : Pedagogiska institutionen. - 1102-6472 .- 2001-7316. ; 18:2, s. 87-103
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- They come from the north-east. On competition between schools, and student identity in Swedish as a Second Language. Current educational policy in Sweden is characterized by individual choice. Many students who opt for city-centre schools are students with a first language other than Swedish, choosing a school where the majority of students speak Swedish as their first language. Our aim is to analyse the discursive practices discernible in the discourse about students of Swedish as a Second Language (SSL) in a city-centre school. The data are collected from an ethnographic inquiry undertaken in a compulsory school attended by children aged 10–12. The results show how a child’s identity as an SSL student is linked to a market view of education. The SSL student is not just one who has recently immigrated, as is stated in descriptions of the subject. Nor are all students offered education in SSL, since teachers and school leaders claim a lack of resources. In this discourse, SSL students are described as belonging to a category separate from the supposedly normal student. Students from suburban schools are described as substitutes for those living nearby. This has created a dilemma for the school, which risks losing its symbolic value as a “Swedish” school.
|
|
4. |
|
|
5. |
- Aili, Carola, 1963-
(author)
-
Time-formatives and intermittent work : school and teachers' work in practice
- 2007
-
In: Aili, C., Nilsson, L-E., Svensson, L.G., Denicolo, P. (eds), In tension between organization and profession. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789185509027 ; , s. 193-225
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
6. |
- Andersson, Stefan, 1955-, et al.
(author)
-
Min skola och samhällsuppdraget : praktik - reflektion - utveckling
- 2005
-
Book (other academic/artistic)abstract
- Boken ger en lättillgänglig introduktion till hur skolan påverkas av de förändringar som sker såväl i samhället som helhet som inom den pedagogiska forskningen och idétraditionen. De verktyg som behandlas gäller till exempel kartläggning av den egna skolans praktik, målformulering och utvärdering. Frågor om skolans samhällsuppdrag, både lärarens och rektorns ledarskap i skolan samt skolkultur och professsionalism med mera berörs. För lärarstuderande är boken en utmärkt utgångspunkt för de verksamhetsförlagda utbildningsmomenten.
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
- Ekborg, Margareta, et al.
(author)
-
NTA som skolutvecklingsprogram : utvärdering av effekten av kompetensutveckling på lärarna och deras värderingar samt effekten på kommun- och rektorsnivå
- 2007
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- För de flesta lärare är det viktigaste med NTA att det ger inspiration, glädje och lust i arbetet med naturvetenskap och teknik i de tidigare skolåren. På de skolor där man arbetar med NTA får många elever en undervisning i naturvetenskap och teknik som inte bara handlar om naturen och människokroppen. För en del elever betyder det också att de får mer undervisning i dessa ämnen. För en del lärare ger NTA en möjlighet till ökad reflektion över sin undervisning samtidigt som de utvecklar en pedagogisk kompetens som de kan använda i andra ämnen. Både lärare med och utan naturvetenskap i sin utbildning uppskattar NTA. Den nästan obefintliga kritik som finns mot lådorna och utbildningarna kommer från några lärare med utbildning i naturvetenskap.I skolutveckling kan NTA fungera genom att undervisningen i naturvetenskap och teknik på skolan ökar i omfattning och blir kvalitativt bättre. NTA kan vara ett led i att höja den pedagogiska kompetensen och likaså ett led i arbetet med lokala arbetsplaner, språkutveckling och individuella utvecklingsplaner. Det finns exempel på hur NTA kan vara ett medel att öka kontakterna med det omgivande samhället.En slutsats är att arbetet med NTA utvecklas olika beroende på lärares grundläggande kompetens och på de möjligheter de ser i utveckling av materialet. NTA kan vara en viktig kugge i skolutveckling beroende på vilken skolutveckling som prioriteras och vilka möjligheter och förutsättningar skolledarna ser och utnyttjar.
|
|
10. |
|
|