SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "FÖRF:(Henrik Nordvall) srt2:(2015-2019)"

Search: FÖRF:(Henrik Nordvall) > (2015-2019)

  • Result 1-10 of 44
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Elvstrand, Helene, 1971-, et al. (author)
  • Analysarbete inom fältforskning
  • 2019. - 3
  • In: Handbok i kvalitativ analys. - Stockholm : Liber. - 9789147129706 ; , s. 235-254
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Eriksson, Lisbeth, 1951-, et al. (author)
  • Folkbildning för förändring : Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna bok är skriven av en grupp forskare, som på olika sätt studerat olika aspekter av folkbildning. I sitt arbete har var och en blivit förtrogen med de begrepp och företeelser som vi här riktar ljuset på. Via ett anslag från Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté har vi kunnat samlas kring ett gemensamt tema, som vi valt att kalla mobiliseringsdidaktik. Begreppet är knappast etablerat, men vi har funnit att didaktikens frågor kan vara fruktbara även i ett sådant här sammanhang - den slags folkbildning som siktar på samhällsförändring. Projektet utgör även ett försök att se didaktiska val som dilemman. Boken har tagit formen av en antologi, där varje författare svarar för de empiriska fall som de studerat och de begreppsliga resonemang som präglat deras perspektiv. På så sätt uppstår en variation i tänkande inom ramen för det gemensamma: didaktik, design och dilemma.Författarna
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Nordvall, Henrik, 1977- (author)
  • Folkbildningen, makten och medborgarna
  • 2019
  • In: Folkbildarforum. - Linköping : Bildningsförbundet Östergötland. ; :2, s. 14-15
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Skapas tillit i ett samhälle genom människors deltagande i frivilligorganisationer eller genom välfungerande politiska institutioner? Om svaret är politiska institutioner, har då folkbildningen någon betydelse? För att svara på det måste vi förstå folkbildningens relation till det formella politiska systemet – och till partierna.
  •  
8.
  • Nordvall, Henrik, 1977-, et al. (author)
  • The Folk High School : A Contemporary Educational Pathway for Swedish Parliamentarians?
  • 2019
  • In: Scandinavian Journal of Educational Research. - : Taylor & Francis. - 0031-3831 .- 1470-1170. ; 63:3, s. 347-362
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The aim of this study is to explore the contemporary role of the folk highschool as an educational pathway for Swedish MPs. Statistics from the folkhigh school register at Statistics Sweden are analysed. In summary, thereare still quite a large number of former folk high school participants inthe Swedish parliament (27%, 2014). The MPs’ folk high schoolparticipation mainly took the form of short courses. Over time, the folkhigh schools have increasingly come to be used by members of partieson the left of the political spectrum. The folk high schools arecommonly used as meeting places during the MPs’ political career, andthus not only as an educational pathway to power, as emphasised inearlier research.
  •  
9.
  • Nordvall, Henrik, 1977-, et al. (author)
  • When Gender Training Backlashes : Participants’ Resistance and the Fragility of Commonsensical Feminism
  • 2019
  • In: Adult Education Quarterly. - : Sage Publications. - 0741-7136 .- 1552-3047. ; 69:3, s. 207-224
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Feminist educators often encounter different forms of resistance from both maleand female participants. This article uses a neo-Gramscian theoretical perspective todiscuss the importance of considering this resistance when analyzing the relationshipbetween pedagogical design and outcomes. The study draws on survey data andparticipant observation from a case study of a workshop designed to raise awarenessof gender issues. The results from a before-and-after survey show that the workshophad the opposite effect to the one intended in terms of changes in the participants’perceptions of gender. Having a “failed case” as the center of attention, the articlesheds light on the fragility of mainstream discourse on gender equality and thedilemmas of engaging in a struggle over common sense.
  •  
10.
  • Pastuhov, Annika, 1987-, et al. (author)
  • Forskning om nordisk folkhögskola : en översikt 1998–2018 med sammanfattningar
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Mimer – Nationellt program för folkbildningsforskning inrättades 1990 vid Linköpings universitet till följd av ett riksdagsbeslut som gav universitetet ett särskilt ansvar för forskning om folkbildning. Mimer har till uppdrag att stödja folkbildningsforskning oavsett inom vilken disciplin den bedrivs eller vid vilket lärosäte. En viktig del av uppdraget är att skapa överblick över forskning om folkbildning i vid bemärkelse.I denna översikt är det forskning om folkhögskolan som står i fokus. Mer precist omfattas doktorsavhandlingar och vetenskapliga artiklar om folkhögskolor i de nordiska länderna som publicerats på svenska, norska, danska, finska och engelska från 1998 till och med 2018. Tack vare författargruppens breda nordiska förankring har förutsättningarna varit mycket goda när det gäller att överblicka den forskning som finns. Inte minst forskning publicerad på finska tenderar på grund av språkbarriären att förbli okänd i de andra nordiska länderna.Vår förhoppning är att denna skrift ska vara en resurs både för forskare med intresse för folkhögskolan och för forskningsintresserade inom folkhögskolans värld. Dessutom hoppas vi att den kan vara ett verktyg för alla som har ett intresse av att fördjupa sig i forskning om denna nordiska utbildningsform.Linköping i oktober 2019Andreas FejesMimers ordförandeHenrik NordvallFöreståndare för Mimer
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 44
Type of publication
other publication (10)
conference paper (10)
journal article (9)
book chapter (8)
reports (3)
doctoral thesis (3)
show more...
editorial collection (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (33)
peer-reviewed (9)
pop. science, debate, etc. (2)
Author/Editor
Nordvall, Henrik, 19 ... (35)
Nordvall, Henrik (7)
Pastuhov, Annika, 19 ... (7)
Österborg Wiklund, S ... (4)
Nylander, Erik (4)
Fridolfsson, Charlot ... (4)
show more...
Fejes, Andreas, 1977 ... (2)
Lövgren, Johan (2)
Rydbeck, Kerstin, 19 ... (2)
Elvstrand, Helene, 1 ... (2)
Fridolfsson, Charlot ... (2)
Högberg, Ronny, 1977 ... (2)
Svenman, Nina (2)
Malmström, Louise (2)
Osman, Ali (1)
Laginder, Ann-Marie, ... (1)
Larsson, Staffan, 19 ... (1)
Nilsson, Thomas (1)
Bjursell, Cecilia (1)
Rydbeck, Kerstin (1)
Harlin, Eva-Marie, 1 ... (1)
Nordvall, Henrik, Pr ... (1)
Rahm, Lina, 1973- (1)
Backius, Stefan (1)
Bredström, Anna, 197 ... (1)
Österborg Wiklund, S ... (1)
Fejes, Andreas, Prof ... (1)
Eriksson, Lisbeth, 1 ... (1)
Lundberg, Martin, 19 ... (1)
Wieslander, Malin, 1 ... (1)
Zetterberg, Ingela (1)
Snickars, Pelle, Pro ... (1)
Hyldgaard Nankler, C ... (1)
Kemuma, Joyce (1)
Pastuhov, Annika (1)
Salo, Petri, Profess ... (1)
Nordvall, Henrik, As ... (1)
Stenøien, Jorun, Pro ... (1)
Tobias, Harding (1)
Berg, Linda, Docent (1)
show less...
University
Linköping University (42)
Umeå University (2)
Uppsala University (2)
Royal Institute of Technology (1)
Jönköping University (1)
Karlstad University (1)
Language
Swedish (31)
English (13)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (44)
Humanities (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view