SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "FÖRF:(Ingrid Pramling) srt2:(1985-1989)"

Search: FÖRF:(Ingrid Pramling) > (1985-1989)

  • Result 1-8 of 8
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Inlärning och utveckling. Barnet, förskolan och skolan
  • 1987
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Så länge läraren inte förstår barns sätt att tänka, är det också mycket begärt att barn ska förstå lärarens intentioner med undervisningen. Här, i barns sätt att tänka, att tolka sin omvärld, måste verksamheten i förskola och skola ha sin utgångspunkt. Det hävdar författarna till denna bok och belyser sin uppfattning med många exempel ur aktuell forskning och observationer från förskola och skola. Författarna formulerar ett synsätt på pedagogisk verksamhet i förskola och skola. Boken ger en teoretisk bas att stå på, en handlingsberedskap för den som vill försöka omsätta detta synsätt i praktiken och - inte minst - ta förskolans pedagogiska program och grundskolans läroplan på allvar när det gäller att verksamheten ska utgå från barns erfarenheter och utveckling.
  •  
2.
  • Doverborg, Elisabet, 1947, et al. (author)
  • Temaarbete. Lärarens metodik och barns förståelse
  • 1988
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Denna bok vänder sig till förskolepersonal, fritidspedagoger, lågstadielärare och alla andra som är intresserade av barns inlärning och utveckling. Betydelsen av att arbeta temainriktat framhålls i riktlinjerna för förskola och skola. I detta arbete är det viktigt att utveckla en metodik som tar tillvara barns erfarenheter och kunskaper, menar författarna. Temaarbete handlar här om att läraren målmedvetet griper in i barnens värld och ger dem förutsättningar att bättre förstå sin omvärld. Boken beskriver ett antal olika teman, principer och överväganden samt metoder för temaarbetet. Utvärdering och dokumentation behandlas också.
  •  
3.
  •  
4.
  • Pramling, Ingrid, 1946 (author)
  • Barn och inlärning
  • 1986
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Boken beskriver hur barns medvetenhet om sin egen inlärning tar form och gradvis förändras under förskoleåldrarna. Att arbeta med teman är en av förskolans vanligaste undervisningsformer. Hur uppfattar då barn inlärningen? Vad förstår barn av temats innehåll? Detta är några aspekter som boken belyser. Dessutom diskuterar författaren didaktiska konsekvenser för förskolan samt inte minst för övergången förskola-lågstadium. Boken vänder sig till alla yrkesgrupper som bättre vill förstå barns tänkande, t ex förskollärare, fritidspedagoger och lågstadielärare. Boken bygger på författarens egna undersökningar. Författaren har tidigare arbetat som förskollärare och lärarutbildare. Hon kan därför presentera tankegångarna så att de som arbetar med barn kan se direkta kopplingar till sitt arbete.
  •  
5.
  • Pramling, Ingrid, 1946 (author)
  • Developing children's thinking of their own learning
  • 1988
  • In: British Journal of Educational Psychology. ; 58, s. 266-278
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This study focuses on developing children's awareness of their own learning. What children begin to think of as learning, and how they think learning comes about have previously been described in terms of qualitatively different conceptions of learning (Pramling, 1983). In this study, to develop children's awareness means to bring about a qualitative change in how learning is conceptualised. In an experimental-descriptive study three groups of preschool children (in total 56 children) were interviewed, and subsequently observed for two to three weeks while working with the same curriculum topic. After a week they were interviewed a second time, and they were interviewed a third and final time after six months. One of the groups was involved in metacognitive dialogues (Pramling, 1986b) about learning as a natural part of their everyday activities. In this group and one of the others the topic was structured in a similar way. The third teacher did not use either this structure or the metacognitive dialogues. Children's awareness of their own learning increased significantly in the group that worked with dialogues about learning that were related to the content.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Pramling, Ingrid, 1946 (author)
  • The Origin of the Child's idea of Learning through Practice
  • 1986
  • In: European Journal of Psychology of Education. ; 1:3, s. 31-46
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • To discover qualitatively different ways in which children think of their own learning 149 children aged 3-8 years were interviewed in a pre-school context. One of the most interesting findings concerns the child's increasing awareness of his or her own role in the learning process. It was found that the stage at which children see learning as a result of practice was immediately preceded by one at which they see learning as a result of an incidental activity.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-8 of 8
Type of publication
book (5)
journal article (2)
book chapter (1)
Type of content
other academic/artistic (6)
peer-reviewed (2)
Author/Editor
Pramling, Ingrid, 19 ... (8)
Doverborg, Elisabet, ... (2)
Qvarsell, Birgitta (1)
University
University of Gothenburg (8)
Language
Swedish (5)
English (3)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (8)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view