SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "L4X0:1653 9362 srt2:(2020-2024)"

Sökning: L4X0:1653 9362 > (2020-2024)

  • Resultat 1-10 av 13
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Deldén, Maria, 1963-, et al. (författare)
  • Utbildning för hållbar utveckling i kurser i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna : Ett uppdrag inom pedagogiskt arbete
  • 2021
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This report documents the results of an assignment commissioned by the School of Teacher Education at Dalarna University. The assignment includes investigation of how education for sustainability (EfS) has been integrated into the contents and teaching methods of courses in Educational Work, and what can be improved. The report also provides some suggestions on how EfS can be integrated in various courses in teacher education programs. Four university teachers, who have knowledge and experiences in teaching sustainability in different courses, were interviewed to explore how they integrated EfS in their courses and what challenges, if any, they have encountered. In addition to this, a literature review was also undertaken. The results indicate that in some natural science courses, sustainability has explicitly been addressed in the content, literature, and activities, whereas in some courses in other programs, it seems that sustainability has been integrated without having a clear link between teaching contents, learning goals, and activities. It is also found that the level of EfS integration in different courses depends on individual university teachers’ initiative, knowledge, and competencies. Although Dalarna University’s policy emphasizes the integration of sustainability throughout its activities, the implementation level of EfS in education programs at Educational Work is slow. To equip future teachers with knowledge, skills, and competences needed to work with sustainability, the School of Teacher Education needs to provide sustainability courses for students focusing on EfS and Agenda 2030, from basic to advanced levels. There is also a need for professional development training for university teachers to improve their knowledge and competences in EfS.
  •  
5.
  • Enberg, Anton (författare)
  • Leksands IF:s samhällsekonomiska betydelse
  • 2024
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Denna rapport sammanfattar resultaten av det arbete som är genomfört inom ramen för ett KTP-projekt som syftade till att undersöka Leksands IF betydelse för kommun och omgivande samhälle. Arbetet har genomförts i fem delstudier vilka undersökt olika delar av Leksands IF:s verksamhet. En medborgarundersökning för att ta reda på vilken påverkan som Leksands IF har på invånarna i kommunen. En analys av koncernen Leksands IF:s bidrag till skatt samt lokala och regionala handeln. En studie av den turistekonomiska effekten från Leksands IF:s hemmamatcher och Leksands hockeyskola. En studie av den ekonomiska effekten från hockeygymnasiet vilket inkluderade ekonomisk ersättning och konsumtionen kopplat till gymnasiets elever samt kostnaden för driften av Leksands hockeygymnasium.Resultat från medborgarundersökningen visar att Leksands IF:s närvaro i kommunen värderas olika utifrån vilket engagemang som invånarna har till Leksands IF, vilken tätort i Leksands kommun de tillhör och om de har barn som är eller varit kopplade till föreningen. De värden som främst förknippas positivt med Leksands IF är att föreningen skapar en identitet, tillhörighet och stolthet för invånarna samtidigt som de anser att företagsverksamheten påverkas positivt i kommunen. Generellt upplever invånarna att Leksands IF har en liten negativ påverkan men där utvecklingsområden finns när det kommer till ekonomisk transparens, trafiksituationen under matchdagar, machokulturen inom ishockeyn och att kultur och andra föreningar tenderar att hamna i skymundan av Leksands IF.Den ekonomiska sammanställningen av koncernen Leksands IF visar att för räkenskapsåret 2022–2023 hade koncernen en total skattekontribution på 57,45 miljoner kronor. Under en treårsperiod har koncernen betalat totalt 132,16 miljoner kronor till underleverantörer i Dalarna, varav 69,89 miljoner kronor till företag i Leksands kommun. Av handeln med underleverantörer under de senaste tre åren har 57 % gått till företag i Dalarna, varav 30,5 % till företag i Leksands kommun. Sammanställningen visar också att Leksands kommun betalar en grundhyra till Leksands IF för att kunna nyttja och hyra ut istider. Grundhyran uppgår till 4,46 miljoner kronor och är justerat efter index till ca 6 miljoner kronor för 2023. Leksands IF tar också emot 50 000 kronor i form av sponsring genom kommunala bolag, i övrigt betalas inga kommunala stöd eller bidrag.De turistekonomiska effekterna från herrlagets hemmamatcher i SHL inklusive slutspelet uppskattas vara 17,36 miljoner kronor i Leksands kommun och generera 11,36 årsverken i kommunen. Den ekonomiska effekten i övriga Dalarna uppskattas till 3,90 miljoner kronor. Damernas matcher i SDHL uppskattas generera en turistekonomisk effekt på 145 663 kronor i Leksands kommun och 29 567 kronor i övriga Dalarna. Den turistekonomiska effekten från hockeyskolan uppskattas till 5,36 miljoner kronor och skapa 3,27 årsverken i Leksands kommun. Den uppskattade turistekonomiska effekten i övriga Dalarna uppskattas till 603 738 kronor.Den ekonomiska effekten från hockeygymnasiets elever och besökare uppskattas till 5,05 miljoner kronor i Leksands kommun och skapa 1,89 årsverken. Den totala ekonomiska effekten från de samverkansavtal som skrivs mellan elevernas hemkommuner, ersättningar till elevernas hemkommuner och kostnaden för driften av hockeygymnasiet uppskattas till ett plusresultat på 4,13 miljoner kronor till Leksands kommun. Den totala ekonomiska effekten från Leksands hockeygymnasium uppskattas till 9,18 miljoner kronor.Summeringen av den totala ekonomiska effekten från de ekonomiska analyserna av herrlagets hemmamatcher, Leksands hockeyskola och Leksands hockeygymnasium inklusive slutspelet i SHL uppskattas till 31,90 miljoner kronor i Leksands kommun, vilket i sin tur uppskattas generera 17,96 årsverken i kommunen. Den ekonomiska effekten i övriga Dalarna uppskattas till 4,64 miljoner kronor. Då det finns en osäkerhet i hur många av besökarna från damlagets hemmamatcher i SDHL som inkluderas i analysen från herrlagets matcher i SHL presenteras den ekonomiska effekten från damlagets hemmamatcher separat. Den ekonomiska effekten från damlagets matcher i SDHL uppskattas till ca 145 000 kronor i Leksands kommun och 30 000 kronor i övriga Dalarna.
  •  
6.
  • Fjellfeldt, Maria (författare)
  • Implementering av samverkan inom området barn och ungas psykiska hälsa : En forskningsrapport om regionala och lokala aktörers respons på nationell styrning
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Bakgrund: psykisk ohälsa beskrivs som en växande samhällsutmaning. År 2016 initierades något som kan tolkas som ett perspektivskifte i svensk policy inom området.Syfte: i denna rapport utforskas regionala och lokala aktörers respons på nationell styrning inom området psykisk hälsa. Ett särskilt fokus läggs på samverkansinsatser som rör främjande av barn och ungas psykiska hälsa.Metod: en fallstudie genomfördes. En policyanalys av 127 nationella och regionala policydokument kombinerades med en intervjustudie där tre exempel på samverkansinsatser strategiskt valdes ut och nitton nyckelpersoner intervjuades.Resultat: i länsgemensamma handlingsplaner för psykisk hälsa identifierades insatser med ett starkt fokus på individuella faktorer. Beträffande lokala samverkansinsatser för barn och ungas psykiska hälsa visade det sig att den insats som hade stark koppling till den nya policyn hade svag förankring i den egna organisationen. Den insats som var mest integrerad saknade helt koppling till den nya policyn.Slutsatser: (i) psykisk ohälsa beskrivs som ett problem som ska hanteras genom att påverka individuella faktorer. Detta trots att aktuell forskning visar att även familjerelaterade, samhällsrelaterade och strukturella bestämmelsefaktorer behöver adresseras för att uppnå psykisk hälsa. Fokuset på individuella faktorer kan innebära en risk att människor förstår psykisk ohälsa som ett individuellt problem och ansvar, och (ii) det tar tid att implementera samverkan mellan olika aktörer som arbetar med barn och ungas psykiska hälsa och ohälsa. Långsiktiga styrstrategier behövs.
  •  
7.
  • Jess, Kari, 1956-, et al. (författare)
  • Interventionen Jag & min familj : Ett familjeorienterat öppenvårdsprogram
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Jag och min familj är ett kunskaps- och motivationsbaserat program som omfattar åtta träffar och som ges inom socialtjänstens öppenvård för familjer där någon vuxen har problem med missbruk av alkohol eller droger. Syftet med studien var dels att utvärdera programmets resultat i termer av barns och föräldrars välbefinnande, familjeklimat och föräldrarnas alkohol- och droganvändning, men också att fånga deltagarnas, barn och föräldrars, upplevelser av att delta i programmet.Utfallsstudien omfattade 59 barn i åldrarna 5–20 år och 67 föräldrar, av vilka cirka två tredjedelar fullföljde programmet. Utfallet redovisar självrapporterade data före intervention, efter avslutad intervention och tre månader efteravslutad intervention. Utfallen för både barnen och de vuxna visade en signifikant ökning av närhet i familjen och en signifikant minskning av familjekaos från före intervention till efter interventionen, vilket kvarstod tre månader efter interventionen. Barnen rapporterade också en minskning av beteendeproblem, medan föräldrar rapporterade en liknande minskning av symtom på ångest och depression. Föräldrar rapporterade också mindre alkohol- och drogkonsumtion efter interventionen i förhållande till utgångsvärdena. Dessa resultat bekräftas av intervjuresultaten där både barn och vuxna berättar om hur kommunikationen ökat i familjen, att familjen lärt känna varandra bättre, och att tabut kring att prata om missbruket avlastat barnen från känslor av skuld och skam. Därmed har också föräldrarnas ångest och oro minskat. Resultaten tyder på att programmet Jag och min familj stöder barnen och familjernas välbefinnande och potentiellt skulle kunna skydda barn från senare skadliga effekter.
  •  
8.
  •  
9.
  • Osman, Fatumo, 1973-, et al. (författare)
  • Integrerat föräldraskapsstöd i SFI-verksamheten
  • 2024
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Nyanlända föräldrar kommer med kompetenser, resurser och med förmåga att ta hand om sig själva och sin familj. Det finns dock utmaningar för en del nyanlända föräldrar med att navigera i det nya landet t ex. när det gäller föräldraskap.  Den nationella strategin för ett stärkt föräldraskapsstöd framhåller vikten av att erbjuda ett evidensbaserat föräldraskapsstöd för flera arenor i syfte att nå ut till alla föräldrar, särskilt nyanlända föräldrar. En arena som inte tidigare har provats för föräldraskapsstöd  är svenska för invandrare (SFI-) verksamheten. I detta projekt har vi undersökt genomförbarheten och utfallet av ett integrerat föräldraskapsstöd i SFI-undervisning enligt programmet International Child Development Program (ICDP). ICD-programmet är utformat utifrån tre dialoger och åtta samspelsteman som återspeglar artiklarna i FN:s konvention om barnets rättigheter. Vid projektets start var det Komvux och ASTAR som bedrev SFI-undervisningen och det är dessa två arenor som vi har följt när de implementerade ICDP på SFI-verksamheten. Följdforskningen innebär att man tillsammans med projektledare och rektorer gör de anpassningar som behövs under genomförandet. I projektet utbildades tio SFI lärare och studiehandledare till ICDP-vägledare. Inom Komvux användes tre till fem tolkar för att möjliggöra ett genomförande på deltagarnas modersmål. I gruppen vid ASTAR genomfördes träffarna på svenska. Resultatet av rapporten bygger på intervjuer med SFI-elever, lärare och studiehandledare, observationer vid genomförandet av ICDP i klasserna, checklista som SFI-lärare fyllde i om implementeringen samt enkätfrågor som fylldes i av SFI-elever både före och efter ICDP- kursen. Resultatet visar att SFI-verksamheten är en arena där föräldraskapsstöd enligt ICDP-programmet kan implementeras för att tidigt stödja nyanlända grupper i deras föräldraskap och integration. Det är dock viktigt att politiker, chefer och medarbetare ser värdet av att genomföra det. Resultaten understryker vikten av att det finns en koordinator som fungerar som en spindel i nätet och som underlättar för lärarna vid planering och genomförande av ICDP-kursen.Enkätstudien till deltagarna på ICDP-kursen visade den sociala inkluderingen förbättrades efter ICDP-kursen. Tilliten till föräldraskapet ökade och deltagarna upplevde att de blev tryggare i sitt föräldraskap. Även samspelet mellan föräldrar och barn förbättrades. För SFI-lärare och studiehandledare innebar genomförande av föräldrakursen (ICDP) utveckling av personlig och professionell kompetens, ökad förståelse för elevers situation samt ett förbättrat samspel mellan dem och deras elever. 
  •  
10.
  • Osman, Fatumo, et al. (författare)
  • Integrerat föräldraskapsstöd i SFI-verksamheten
  • 2024
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Nyanlända föräldrar kommer med kompetenser, resurser och med förmåga att ta hand om sig själva och sin familj. Det finns dock utmaningar för en del nyanlända föräldrar med att navigera i det nya landet t ex. när det gäller föräldraskap. Den nationella strategin för ett stärkt föräldraskapsstöd framhåller vikten av att erbjuda ett evidensbaserat föräldraskapsstöd för flera arenor i syfte att nå ut till alla föräldrar, särskilt nyanlända föräldrar. En arena som inte tidigare har provats för föräldraskapsstöd  är svenska för invandrare (SFI-) verksamheten. I detta projekt har vi undersökt genomförbarheten och utfallet av ett integrerat föräldraskapsstödi SFI-undervisning enligt programmet International Child Development Program (ICDP).Resultatet visar att SFI-verksamheten är en arena där föräldraskapsstöd enligt ICDP-programmet kan implementeras för att tidigt stödja nyanlända grupper i deras föräldraskap och integration. Det är dock viktigt att politiker, chefer och medarbetare ser värdet av att genomföra det. Resultaten understryker vikten av att det finns en koordinator som fungerar som en spindel i nätet och som underlättar för lärarna vid planering och genomförande av ICDP-kursen.Enkätstudien till deltagarna på ICDP-kursen visade att den sociala inkluderingen förbättrades efter ICDP-kursen. Tilliten till föräldraskapet ökade och deltagarna upplevde att de blev tryggare i sitt föräldraskap. Även samspelet mellan föräldrar och barn förbättrades. För SFI-lärare och studiehandledare innebar genomförande av föräldrakursen (ICDP) utveckling av personlig och professionell kompetens, ökad förståelse för elevers situation samt ett förbättrat samspel mellan dem och deras elever.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 13

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy