1. |
- Andersson, Charlotta, et al.
(author)
-
Skapa behov av multiplikation
- 2020
-
In: Nämnaren. - 0348-2723. ; :4, s. 11-15
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- Kan multiplikation förstås på något annat sätt än som upprepad addition? Här prövar författarna ett nytt sätt att undervisa om multiplikation. Genom att atbeta med indirekt mätning skapas ett behov av multiplikation.
|
|
2. |
|
|
3. |
- Bråting, Kajsa, Docent, 1975-, et al.
(author)
-
Vad hände med programmeringen?
- 2023
-
In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). - 0348-2723. ; :1, s. 49-55
-
Journal article (peer-reviewed)abstract
- Här redovisas resultat från ett fyraårigt forskningsprojekt om implementeringen av programmering i skolans matematikundervisning. Både lärare och läromedel har studerats och resultaten väcker frågor om satsningen varit så genomtänkt som man hade kunnat önska.
|
|
4. |
- Bråting, Kajsa, 1975, et al.
(author)
-
Vad hände med programmeringen?
- 2023
-
In: Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. - 0348-2723. ; 2023:1, s. 49-55
-
Journal article (other academic/artistic)
|
|
5. |
- Cronhjort, Mikael, PhD, 1965-, et al.
(author)
-
Avstånd med olika metriker
- 2021
-
In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt Centrum för Matematikutbildning. - 0348-2723. ; :1, s. 44-50
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- Författarna beskriver en lektion om avståndsberäkningar med olika metrikersom de tror att kan vara inspirerande både för elever och matematiklärare pågymnasiet. Lektionen utvecklades i ett samarbete mellan fem lärare underKleindagarna i januari 2020.
|
|
6. |
- Delorme, Monica, et al.
(author)
-
Få syn på resonemangen
- 2023
-
In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). - 0348-2723. ; 49:3, s. 22-28
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- I ett ULF-projekt om proportionalitet i matematiken vid Malmö universitet har författarna tagit fram elevuppgifter om proportionella samband. Eleverna arbetar med dessa systematiskt genom att spela in sina lösningar som filmer till läraren. Dessa följs upp genom att diskutera olika strategier i helklass. Denna procedur upprepas så att läraren kan följa elevernas utveckling. Artikeln beskriver att eleverna lottas ihop parvis och får sedan en begränsad tid på sig för att spela in en film där de löser eller åtminstone försöker lösa problemet. Filmen spelas in med skärmen vinklad så att endast pappret och elevernas skrivande syns. Det betyder att elevernas röster finns med men inte deras ansikten.
|
|
7. |
- Ebbelind, Andreas, Dr, 1975-, et al.
(author)
-
Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning : utfallet av problemlösningslektioner
- 2024
-
In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; :2
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- Författarna har i snart tio år tillsammans med lärare i förskoleklass studerat hur en kreativ, reflekterande och problemlösande matematikundervisning skulle kunna utformas. I denna text diskuteras hur en sådan undervisning påverkar elevernas syn på hur matematikundervisning går till.
|
|
8. |
- Ebbelind, Andreas, Dr, 1975-
(author)
-
Musikmatematik och barn
- 2022
-
In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; :4
-
Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
- För 20 år sedan påbörjade författaren tillsammans med en kollega ett samarbete som fokuserade innehåll från kursplanerna för både matematik och musik. Lektionssekvenser som har arbetats fram under åren utvecklas nu till att även omfatta programmering i förskolans och skolans värld.
|
|
9. |
- Fainsilber, Laura, 1965
(author)
-
Problemavdelningen: Problem i coronatider
- 2020
-
In: Nämnaren. - 0348-2723. ; 46:3, s. 63-64
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Den enklaste modellen för smittspridning i början på en epidemi är exponentiell tillväxt. Här ska vi jämföra hur fort olika enkla funktioner växer. Speciellt jämför vi upprepad addition med upprepad multiplikation, dvs vi jämför en linjär funktion med en exponentiell funktion. De första problemen kan göras redan i årskurs 4, medan de två sista lämpar sig bäst för gymnasiet.
|
|
10. |
- Hed, Lisa, et al.
(author)
-
Studenternas förkunskaper
- 2020
-
In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; 46:4, s. 25-31
-
Journal article (peer-reviewed)
|
|