SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:0348 2723 srt2:(2020-2024)"

Search: L773:0348 2723 > (2020-2024)

  • Result 1-10 of 26
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Andersson, Charlotta, et al. (author)
  • Skapa behov av multiplikation
  • 2020
  • In: Nämnaren. - 0348-2723. ; :4, s. 11-15
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Kan multiplikation förstås på något annat sätt än som upprepad addition? Här prövar författarna ett nytt sätt att undervisa om multiplikation. Genom att atbeta med indirekt mätning skapas ett behov av multiplikation.
  •  
2.
  •  
3.
  • Bråting, Kajsa, Docent, 1975-, et al. (author)
  • Vad hände med programmeringen?
  • 2023
  • In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). - 0348-2723. ; :1, s. 49-55
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Här redovisas resultat från ett fyraårigt forskningsprojekt om implementeringen av programmering i skolans matematikundervisning. Både lärare och läromedel har studerats och resultaten väcker frågor om satsningen varit så genomtänkt som man hade kunnat önska. 
  •  
4.
  • Bråting, Kajsa, 1975, et al. (author)
  • Vad hände med programmeringen?
  • 2023
  • In: Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. - 0348-2723. ; 2023:1, s. 49-55
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
5.
  • Cronhjort, Mikael, PhD, 1965-, et al. (author)
  • Avstånd med olika metriker
  • 2021
  • In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt Centrum för Matematikutbildning. - 0348-2723. ; :1, s. 44-50
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Författarna beskriver en lektion om avståndsberäkningar med olika metrikersom de tror att kan vara inspirerande både för elever och matematiklärare pågymnasiet. Lektionen utvecklades i ett samarbete mellan fem lärare underKleindagarna i januari 2020. 
  •  
6.
  • Delorme, Monica, et al. (author)
  • Få syn på resonemangen
  • 2023
  • In: Nämnaren. - Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). - 0348-2723. ; 49:3, s. 22-28
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I ett ULF-projekt om proportionalitet i matematiken vid Malmö universitet har författarna tagit fram elevuppgifter om proportionella samband. Eleverna arbetar med dessa systematiskt genom att spela in sina lösningar som filmer till läraren. Dessa följs upp genom att diskutera olika strategier i helklass. Denna procedur upprepas så att läraren kan följa elevernas utveckling. Artikeln beskriver att eleverna lottas ihop parvis och får sedan en begränsad tid på sig för att spela in en film där de löser eller åtminstone försöker lösa problemet. Filmen spelas in med skärmen vinklad så att endast pappret och elevernas skrivande syns. Det betyder att elevernas röster finns med men inte deras ansikten.
  •  
7.
  • Ebbelind, Andreas, Dr, 1975-, et al. (author)
  • Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning : utfallet av problemlösningslektioner
  • 2024
  • In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; :2
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Författarna har i snart tio år tillsammans med lärare i förskoleklass studerat hur en kreativ, reflekterande och problemlösande matematikundervisning skulle kunna utformas. I denna text diskuteras hur en sådan undervisning påverkar elevernas syn på hur matematikundervisning går till. 
  •  
8.
  • Ebbelind, Andreas, Dr, 1975- (author)
  • Musikmatematik och barn
  • 2022
  • In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; :4
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • För 20 år sedan påbörjade författaren tillsammans med en kollega ett samarbete som fokuserade innehåll från kursplanerna för både matematik och musik. Lektionssekvenser som har arbetats fram under åren utvecklas nu till att även omfatta programmering i förskolans och skolans värld.
  •  
9.
  • Fainsilber, Laura, 1965 (author)
  • Problemavdelningen: Problem i coronatider
  • 2020
  • In: Nämnaren. - 0348-2723. ; 46:3, s. 63-64
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Den enklaste modellen för smittspridning i början på en epidemi är exponentiell tillväxt. Här ska vi jämföra hur fort olika enkla funktioner växer. Speciellt jämför vi upprepad addition med upprepad multiplikation, dvs vi jämför en linjär funktion med en exponentiell funktion. De första problemen kan göras redan i årskurs 4, medan de två sista lämpar sig bäst för gymnasiet.
  •  
10.
  • Hed, Lisa, et al. (author)
  • Studenternas förkunskaper
  • 2020
  • In: Nämnaren. - : Göteborgs universitet. - 0348-2723. ; 46:4, s. 25-31
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 26
Type of publication
journal article (26)
Type of content
pop. science, debate, etc. (13)
other academic/artistic (10)
peer-reviewed (3)
Author/Editor
Kilhamn, Cecilia, 19 ... (4)
Bråting, Kajsa, 1975 ... (2)
Tossavainen, Timo (2)
Kilhamn, Cecilia (2)
Bråting, Kajsa, Doce ... (2)
Nyman, Rimma, 1983 (2)
show more...
Rolandsson, Lennart, ... (2)
Wedestig, Anna (2)
Ebbelind, Andreas, D ... (2)
Johansson, Claes (2)
Juhlin, Alf (2)
Nagy, Caroline (2)
Svensson Källberg, P ... (1)
Ryan, Ulrika, PhD, 1 ... (1)
Andersson, Charlotta (1)
Tuominen, Jane (1)
Andrén, Sanna (1)
Eriksson, Helena (1)
Teledahl, Anna, 1972 ... (1)
Attorps, Iiris (1)
Kellner, Eva (1)
Hed, Lisa (1)
Norén, Eva (1)
Fainsilber, Laura, 1 ... (1)
Sande, Olow, Univers ... (1)
Perez, Miguel, 1975- (1)
van Bommel, Jorryt (1)
Palmér, Hanna, 1974- (1)
Rolandsson, Lennart (1)
Cronhjort, Mikael, P ... (1)
Hagemann-Jensen, Mar ... (1)
Delorme, Monica (1)
Schoug, Annika (1)
Rosenberg, Andreas (1)
Langeveld, Egbert (1)
Åhag, Per (1)
Sidenvall, Johan, 19 ... (1)
Lindeheim, Cecilia (1)
Nilsund, Ann-Britt (1)
Rosell, Calle (1)
Strand, Kristin (1)
Wirén, Frida, 770218 (1)
show less...
University
University of Gothenburg (8)
Malmö University (5)
Linnaeus University (3)
Umeå University (2)
Uppsala University (2)
Luleå University of Technology (2)
show more...
University of Gävle (2)
Högskolan Dalarna (2)
Stockholm University (1)
show less...
Language
Swedish (25)
English (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (25)
Natural sciences (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view