SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:0375 250X OR L773:9138063409 srt2:(2015-2019)"

Search: L773:0375 250X OR L773:9138063409 > (2015-2019)

  • Result 1-10 of 12
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Almgren, Susanne, 1967-, et al. (author)
  • Deltagande användare - i princip och praktik
  • 2016
  • In: Människorna, medierna & marknaden. - Stockholm : Wolters Kluwer. - 0375-250X. - 9789138244333 ; , s. 377-401
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Andersson, Fredrik N G, et al. (author)
  • Makroinnovationer, långsiktig ekonomisk utveckling och framtida utsläpp av växthusgaser
  • 2016
  • In: Delbetänkande av Miljömålsberedningen Stockholm 2016 En klimat- och luftvårdsstrategi för Sverige : Del 2, bilaga med underlagsrapporter - Del 2, bilaga med underlagsrapporter. - 0375-250X. - 9789138244692 ; :2016:47
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Samhället förändras kontinuerligt. Hur samhällsutvecklingen ser påverkar energiefterfrågan och utsläppen av växthusgaser. Sedan den industriella revolutionens genombrott har Sverige gått igenom tre större samhällsomställningar som har haft en stor inverkan på energisystemet och därmed utsläppen. Syftet med denna underlagsrapport är att diskutera drivkrafterna bakom dessa omställningar och vilka lärdomar vi kan dra av dem för en framtida klimatomställning. Vi bedömer att möjligheterna att nå netto nollutsläpp till 2050 med bibehållen eller växande välfärd är goda. För att nå nollutsläpp krävs en aktiv och bred klimatpolitik. Lärdomarna från tidigare energiomställningar är att klimatpolitiken måste ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingens dynamik och bidra till att skapa den nya teknik, nya institutioner och nya marknader som krävs för en omställning. Det betyder att klimatpolitiken måste arbeta med flera olika verktyg och vara dynamisk. Den klimatpolitik som är rätt för en fas i samhällsutvecklingen är inte nödvändigtvis rätt för nästa fas i utvecklingen.
  •  
3.
  • Bringselius, Louise, et al. (author)
  • Inledning
  • 2018. - 1
  • In: Styra och leda med tillit : Forskning och praktik - Forskning och praktik. - 0375-250X. - 9789138248058 ; :2018:38
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Många medarbetare i offentlig sektor upplever att de inte får chansatt hjälpa medborgare som de skulle vilja. De vittnar om hur vårtsätt att styra och leda välfärdssektorn i dag alltför ofta leder tillmotsatta effekter mot de önskade. Bland annat handlar det omstora mängder mål och indikatorer i styrningen, ökad administrativbörda, detaljreglering, stuprörstänkande och krympande handlingsutrymmeför de yrkesprofessionella i välfärdens frontlinje. Tillit skaförstås som ett svar på denna kritik. Intresset för tillit har ökatdrastiskt i den internationella forskningen under senare år och detmärks nu i de flesta samhällsvetenskapliga ämnen och forskningsfält.I detta inledande kapitel förklarar jag hur tillit kan förstås som en avtre grundläggande styrprinciper i alla organisationer, där marknad(konkurrens) och hierarki (reglering) är övriga två. Jag talar vidare omhur tillit kommer med ett stort fokus på den professionella etiken,eller ämbetsmannaetiken, som bildar en del av kärnan i den värderingsstyrdaorganisationen. Det arbete som ligger till grund för antologinbeskrivs därefter och avslutningsvis sammanfattas bidragen.
  •  
4.
  • Bringselius, Louise, et al. (author)
  • Vad är tillitsbaserad styrning och ledning?
  • 2018
  • In: Styra och leda med tillit : Forskning och praktik - Forskning och praktik. - 0375-250X. - 9789138248058 ; :2018:38
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Grundidén med tillitsbaserad styrning och ledning är att öka kvaliteteni offentligt finansierade tjänster genom att öka handlingsutrymmeti mötet mellan medborgare och medarbetare. I detta kapitelutvecklas ett ramverk för att visa hur idén om tillit kan översättas ikonkret praktik. Uttrycket tillitsbaserad styrning och ledning definierasoch jag förklarar hur det ska förstås som ett samspel mellankultur, styrning och organisering. Sju vägledande principer föreslås,kring medborgarfokus, öppenhet, delegering, nära stöd, helhetsansvar,kunskap och tillit. Fem nyckelrelationer för tillit i styrkedjanpekas ut och jag betonar att tilliten bör omfatta hela styrkedjan,från folkvalda politiker till mötet med brukaren. Några viktiga klargörandenavslutar kapitlet. Bland annat betonar jag att tillit inte innebärfritt valt arbete och att det krävs fodras goda förutsättningar förtillit.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Ellegård, Lina Maria, et al. (author)
  • Att visa tillit genom val av ersättningsmodell – effekter av anslagsfinansiering i hälso- och sjukvården i Region Skåne
  • 2018
  • In: Styra och leda med tillit. Forskning och praktik : Forskningsantologi från Tillitsdelegationen. Statens offentliga utredningar - Forskningsantologi från Tillitsdelegationen. Statens offentliga utredningar. - 0375-250X. - 9789138248058 ; :2018:38, s. 115-115
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Detta kapitel handlar om ersättningsmodellens betydelse inom sjukhusvårdeni Region Skåne. År 2012 återgick regionen till traditionellanslagsfinansiering efter att under perioden 2006–2011 ersatt sjukhuseni efterskott utifrån antalet producerade vårdkontakter; så kalladDRG-baserad ersättning.DRG-baserad ersättning har stått i centrum för kritiken mot NewPublic Management inom sjukhusvården. Såväl forskare som mediahar påpekat att modellen kringskär den professionella autonominoch riskerar att äventyra den medicinska etiken. Det är därför intressantatt undersöka om förutsättningarna för professionell autonomiökade efter återgången till anslagsfinansiering i Region Skåne. Baseratpå dokumentgranskning och intervjuer med chefer på förvaltningsochverksamhetsnivå konstaterar vi att den potentiellt ökade tillit somanslagsfinansiering medger har motverkats av kontrollerande faktorer såsom volymkrav, detaljerade uppföljningar och otydliga uppdrag.Resultaten understryker slutsatserna från Tillitsdelegationens delbetänkande:samspelet mellan ersättningsmodellen och andra delar avstyrkedjan är avgörande för graden av tillit mellan styrnivåerna.
  •  
8.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • Universell utformning – ett diskussionsunderlag
  • 2019
  • In: SOU 2019:23 Betänkande av Styrutredningen för funktionshinderspolitiken. - 0375-250X. - 9789138249246 ; 2019:23, s. 287-300
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Efter många år av arbete med tillgänglighet till produkter, tjänster, program och miljöer förpersoner med funktionsnedsättningar pågår nationellt och internationellt ett skifte i synsättfrån arbete med tillgänglighet för särskilda grupper till inkluderande design som har allamänniskor som målgrupp, så kallad Universell utformning (UU) eller Universal Design (UD)som det heter på engelska. En viktig anledning till UU:s genombrott är FN:s ”Konvention omrättigheter för personer med funktionsnedsättningar (CRPD)1”, där UU förs fram somhuvudstrategi för det fortsatta bygget av ett hållbart och inkluderande samhälle.UU växte fram i USA under 80-talet, med arkitekten Ron Mace2 som en avförgrundsfigurerna3. Eftersom Ron Mace satt i rullstol kom UU redan från början attförknippas med frågor som rör funktionshinder i samhället. UU förstås än idag som att det iförsta hand handlar om människor med funktionsnedsättningar. I definitionen av UU, såsom den skrivs i CRPD blir det dock tydligt att UU handlar om alla människor:UU innebär ”sådan utformning av produkter, miljöer, program och tjänster att de skakunna användas av alla i största möjliga utsträckning utan behov av anpassning ellerspecialutformning. ’Universellt utformade’ ska inte utesluta hjälpmedel för enskildagrupper av personer med funktionsnedsättning där så behövs.”4Det som gör UU extra kittlande är att det handlar om alla människor, inte enbart personermed funktionsnedsättningar. Det står för ett mångfaldstänkande, där designen ochdesignprocesserna handlar lika mycket om den som är vänsterhänt eller högerhänt,introvert eller extrovert som hur mycket en person råkar se eller kan röra sig. En fråga somuppstår när en nation, likt Sverige, bestämmer sig för att satsa på UU är:Hur går det att skapa ett samhälle som inte skyler över olikheter utan istället bejakaroch systematiskt strävar efter att bli bättre på att tåla och ta tillvara på mångfald?Denna text är avsedd att fungera som ett diskussionsunderlag i arbetet med utredningen”Styrutredningen för funktionshinderspolitiken, Dir 2017:133”. I utredningens uppdrag ingåratt ”beskriva tillämpningen av principen om universell utformning och lämna förslag på hurprincipen i högre utsträckning ska kunna tillämpas av aktörer inom såväl offentlig som privatsektor.” Syftet med diskussionsunderlaget är att försöka att ge stöd och tankar angåendehur och vad som är viktigt att tänka på vid utveckling och konkretisering av UU. Fokus liggeri första hand på hur UU kan göras till en del av styrning inom den svenskafunktionshinderpolitiken. Dokumentet skrevs i första hand för att användas internt inomutredningen, därav den resonerande stilen, och presenterades vid ett möte inomutredningens expertgrupp 2018-09-13.
  •  
9.
  •  
10.
  • Kaiserfeld, Thomas (author)
  • Planer på slutförvar för använt kärnbränsle i Ryssland
  • 2017
  • In: Kunskapsläget på kärnavfallsområdet 2017 : Kärnavfallet – en fråga i ständig förändring - Kärnavfallet – en fråga i ständig förändring. - 0375-250X. - 9789138245590 ; :8, s. 22-25
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 12

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view