SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:2001 788X srt2:(2012-2014)"

Search: L773:2001 788X > (2012-2014)

  • Result 1-10 of 10
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Ellegård, Kajsa, 1951- (author)
  • Fullt upp från morgon till kväll
  • 2014
  • In: Venue. - Linköping : Linköpings universitet. - 2001-788X.
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Grundskollärare har långa arbetsdagar, i genomsnitt cirka 9,5 timmar. Men genomsnittstiden säger inte mycket om hur dagarna ser ut, när olika arbetsaktiviteter genomförs under dagen, hur länge de varar, om de splittras upp av annat, om några aktiviteter är mer vanliga hos vissa lärare än andra eller hur fördelningen mellan arbetet på skolan eller i hemmet ser ut. En ökad kunskap om lärares tidsanvändning visar den komplexitet som följer med skolans vardag och möjliggör nya vägar att hantera den.
  •  
3.
  • Forslund Frykedal, Karin, 1961-, et al. (author)
  • Individanpassat arbetssätt– utmaningar och möjligheter
  • 2013
  • In: Venue. - : Linköping University. - 2001-788X.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Det har inom det svenska skolsystemet länge funnits en strävan att utveckla en skola som med hjälp av individualiserade arbetssätt ökar möjligheten för varje elev att lära och utvecklas utifrån sina förutsättningar. Individualisering är följaktligen en term som ofta används i svensk skolkontext och som begrepp finns det omskrivet i alla skolans styrdokument. Eleven i centrum har därför kommit att betraktas som ett viktigt inslag i undervisningen och i linje med det har arbetsformer som utgår från individens förutsättningar och förmågor blivit ideal.
  •  
4.
  • Haglund, Jesper, 1973-, et al. (author)
  • Värmekameror gör det osynliga synligt
  • 2014
  • In: Venue. - 2001-788X.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Med hjälp av värmekameror framträder lejonen på Serengeti tydligt på kilometers håll i natten på BBC:s senaste filmer och läckande fjärrvärmeledningar kan numera upptäckas från helikopter. Det kan låta som science fiction, men den snabba teknikutvecklingen inom detta område gör att vi nu kan ”göra det osynliga synligt” även i det naturvetenskapliga klassrummet.
  •  
5.
  • Kreitz-Sandberg, Susanne, et al. (author)
  • Att ta hänsyn till eller bortse från kön? : Ett nationellt nätverk kring genus och jämställdhet i lärarutbildningar
  • 2013
  • In: Venue. - Linköping. - 2001-788X.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ofta hörs påståenden som ”vi behandlar alla lika” eller ”jag vill bara ta hänsyn till individens behov”. Samtidigt visar ett stort antal studier att pojkar och flickor trots sådana ambitioner behandlas olika. De beter sig också olika och i skolan presterar de olika. Spridningen pojkar respektive flickor sinsemellan är samtidigt mycket stor och en förenklande kategorisering gör mera skada än nytta, när det gäller att skapa jämställda förutsättningar i utbildningen. Även rekryteringen till olika delar av utbildningsväsendet är ojämn mellan kvinnor och män och i den internationella forskningen talas ofta om en feminisering av förskollärar- och läraryrket (Murray och Maguire 2007). Artikeln handlar om hur vi gemensamt kan möta de utmaningar som vi ställs inför, i arbetet med att skapa skolor och lärarutbildningar där alla elever, studerande och lärare får jämlika förutsättningar för sin utveckling.
  •  
6.
  • Samuelsson, Marcus, 1967- (author)
  • Lärares benägenhet att gripa in
  • 2012
  • In: Venue. - Linköping : Linköpings universitet. - 2001-788X. ; 12
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Förmågan eller avsaknaden av förmåga att gripa in när ingripande kan anses befogat diskuteras från tid till annan. Det sker inte sällan som en följd av en massmedialt uppmärksammad händelse. Detta oavsett det gäller interventioner i krishärdar från organ som EU eller FN eller stater som USA eller det rör sig om enskilda medborgares beteende i särskilda situationer skriver Marcus Samuelsson.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Samuelsson, Marcus (author)
  • Teachers' propensity to intervene
  • 2012
  • In: Veneu. - Linköping. - 2001-788X. ; :12, s. 1-5
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • The ability or lack of ability to intervene when intervention may be justified is discussed from time to time.  It often occurs as a result of an incident brought to attention through mass media focus.  This is true regardless of whether it involves interventions in trouble spots from organisations such as the EU or the UN or governments like the United States, or if it concerns individual citizens' behaviour in specific situations, writes Marcus Samuelsson.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 10

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view