SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Ärlemalm Hagsér Eva 1958) srt2:(2009)"

Search: WFRF:(Ärlemalm Hagsér Eva 1958) > (2009)

  • Result 1-7 of 7
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  • Ärlemalm-Hagsér, Eva, 1958, et al. (author)
  • Många olika genusmönster existerar samtidigt i förskolan
  • 2009
  • In: Pedagogisk Forskning i Sverige. - 1401-6788. ; 14:2, s. 89-109
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet Sammanfattning: Syftet med den här artikeln är att visa hur olika könsmönster kommer till uttryck i förskolans vardag. Studien bygger på Rogoffs sociokulturella perspektiv på utveckling och lärande samt på ett genusteoretiskt perspektiv. I förståelsen av genusstrukturer i förskolans sociala praktik är barns och lärares meningsskapande genom handling och språk centrala aspekter. Gestaltningar som påverkas av det historiska, samhällerliga och kulturella sammanhang i vilken förskoleverksamheten befinner sig. De viktigaste resultaten från studien är att genus konstrueras av både barn och lärare i förskolan samt att det främst är barnen själva som är nyskapande och utmanande. Med hjälp av fyra teman: (i) särskiljande, (ii) beständighet, (iii) gemenskap och (iv) gränsöverskridande, synliggörs olika genusmönster, vilka existerar samtidigt i förskolan. Då förskolan fungerar som en aktiv socialisationsaktör i dagens svenska samhälle, blir det avgörande för forskare och praktiker att närmare studera hur konstruktioner av genus gestaltas och kom- mer till uttryck i vardagens lek och lärande. Barns egna förståelser och perspektiv bör i framtida forskning kunna bidrag i en fördjupad kunskapsutveckling på temat.
  •  
7.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-7 of 7

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view