SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Andersson Pernilla) srt2:(2020-2024)"

Search: WFRF:(Andersson Pernilla) > (2020-2024)

  • Result 1-10 of 68
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Åkerfeldt, Anna, et al. (author)
  • "Fridolin backar in i framtiden om digitala läromedel"
  • 2021
  • In: Dagens Nyheter. - 1101-2447. ; :2021-12-16
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ingress: 23 forskare inom it- och utbildningsområdet: Regeringens utredare borde inte lyfta fram läsning på skärm som något negativt.Forskning ­visar att både tryckta och digitala läromedel behövs i skolan.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Ahlstrand, Pernilla, et al. (author)
  • Articulating dance knowledge : – a study investigating aspects of knowing when performing a parallel pirouette
  • 2024
  • In: Acta Didactica Norden. - Oslo : Universitetet i Oslo. - 2535-8219. ; 18:1, s. 1-25
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In this article, we describe the results from the dance section of a ULF project. ULF is an abbreviation for Development, Learning, Research (Swedish: Utveckling, Lärande, Forskning). Dance is a school subject at upper secondary level in Sweden with its own curriculum and grading criteria. Previous research has problematised teachers’ diffi-culties in verbalising and articulating their grounds for assessment. The research model used, a learning study, with its methodological and theoretical implications, is intro-duced. The model is collaborative and iterative and is combined with teaching practice. The results, presented as three categories of description in an outcome space with critical aspects, answer the research question: How can qualitative aspects of delimited subject-specific dance knowledge, namely, to perform a parallel pirouette, be articulated? We discuss the project’s results, gains and challenges and argue that the model used can be a way to gain knowledge about knowing expressed in a physical form, knowledge which is described as partly tacit. Considering the notion of tacit knowledge can be a way to understand the formation of dance knowledge and how it can be researched, in order to develop a subject-specific language.
  •  
5.
  • Ahlstrand, Pernilla, 1967, et al. (author)
  • Didaktiska interventioner och återkopplingssituationer för utvecklad undervisningspraktik
  • 2023
  • In: Book of abstracts.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Vi kommer presentera delar av preliminära resultat i ett pågående projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet (2021–2024). Syftet med projektet är att utveckla kunskap om innebörden av kunnande som kommer till uttryck i kroppslig, gestaltande form samt att på vetenskaplig grund utveckla metoder som kan stärka undervisningspraktiken i skolämnena dans och teater. I projektet titel skrivs praktiknära återkoppling fram: På STUDS! Praktiknära Återkoppling - Studie av Teater-, Undervisning och Dans-Situationer. Den återkoppling som sker ’på studs’ i direkt relation till en undervisningssituation är utgångspunkt för studien. De tillfällen där återkoppling ges till eleverna studeras samt ligger till underlag för undervisningstillfällen i ett avgränsat antal forskningslektioner. I projektet kallas de avbrott som läraren gör i repetitionsarbetet av en scenisk produktion för didaktiska interventioner. De didaktiska interventionerna hanterar ett förväntat eller efterfrågat kunnande. Frågeställningar: •Vilka aspekter av kunnande uppmärksammas i återkopplingssituationer av samspel i de didaktiska interventionerna? •Hur kan didaktiska interventioner användas i lärandesituationer för att utveckla undervisningspraktiken? I den här presentationen avgränsar vi oss till den andra frågeställningen och beskriver hur undervisning har planerats och genomförts med stöd i variationsteorin (Marton 2018). De didaktiska interventionerna identifieras i metoden action(re)call (Ahlstrand 2014, 2015, 2020). Det innebär att forskaren stoppar undervisningen i tillfällen av didaktisk intervention. Där ställs frågor kring ett erkänt och/eller eftersträvansvärt kunnande. De tillfällena ligger till underlag för efterföljande samtal med lärarlagen där innebörden av identifierat kunnande fördjupas samt att undervisning i helklass planeras. Olika variationsmönster ligger till grund för planeringen av undervisningssituationer. Ett mer kvalificerat sätt att kunna något beskrivs som ett mer förfinat urskiljande, och genom att erfara variation kan man urskilja olika aspekter av ett fenomen (Lo & Marton, 2012; Marton & Pang, 2006; Runesson & Marton, 2002). Därigenom kan helklassundervisning planeras och genomföras utifrån den återkoppling som ges på individnivå i de didaktiska interventionerna.
  •  
6.
  • Ahlstrand, Pernilla, 1967, et al. (author)
  • Från att ’lyssna’ till att ’skapa gemensam kontakt’
  • 2021
  • In: DRAMA- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ; :1, s. 78-83
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • I teaterundervisningen planerades ett lektionsupplägg gemensamt i ett lärarlag. När lärarlaget valde att utgå från ett specifikt begrepp visade det sig att eleverna uttryckte problem i sin förståelse av begreppet. I ett senare under- visningsupplägg omformulerade den undervisande läraren begreppet, vilket gjorde stor skillnad både för elevernas reflektioner och gestaltningar. En förflyttning från att i undervisningen tala om ”att lyssna” till ”kontakt” visade sig vara en framkomlig väg.
  •  
7.
  •  
8.
  • Ahlstrand, Pernilla, 1967, et al. (author)
  • Kroppsligt erfarande av att kunna driva sin vilja i teater-undervisning på gymnasiet
  • 2022
  • In: I rörelse Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang. - Huddinge : Södertörns högskola. - 9789189504073
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den estetiska erfarenheten, som startar – men inte slutar – med konsten, är en erfarenhet som motiverar, engagerar och stimulerar. Den sätter oss i rörelse, får oss att utmana gränser och vända upp och ner på våra invanda föreställningar. Det som undersöks i den här antologin är hur man kan förstå relationen mellan sådana estetiska erfarenheter och den pedagogiska verksamheten vid bland annat skolor och universitet. Vart och ett av de femton bidragen – skrivna av både praktiker och teoretiker – lyfter på sitt eget sätt fram den estetiska erfarenhetens villkor, problem och potential i olika pedagogiska sammanhang. Med en stor variation av utgångspunkter och slutsatser bildar texterna en mångfacetterad helhet som får läsaren att reflektera vidare på egen hand om vad konst och estetiska erfarenheter inte bara är utan vad de faktiskt kan göra.
  •  
9.
  •  
10.
  • Ahlstrand, Pernilla, 1967, et al. (author)
  • Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre classroom
  • 2021
  • In: Youth Theatre Journal. - : Informa UK Limited. - 0892-9092 .- 1948-4798. ; 35:1-2, s. 115-128
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article presents an ongoing research project, which researches theatre as a school subject at high school level in Sweden. The study is an example of practice-based research on teaching and learning and uses the model learning study for its research approach. It is argued that knowledge concerning the meaning of knowing the object of learning, in this case “to impose one ́s will”, is generated using the model. The results are presented as three categories of description and in an outcome space. The categories describe different ways of know- ing the object of learning, in this case how to impose one ́s will (what the character wants) with the purpose of developing the capability to consciously communicate with an audience.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 68
Type of publication
journal article (44)
conference paper (10)
reports (8)
book chapter (4)
artistic work (1)
doctoral thesis (1)
show more...
show less...
Type of content
peer-reviewed (40)
other academic/artistic (22)
pop. science, debate, etc. (6)
Author/Editor
Andersson Varga, Per ... (9)
Hipkiss, Anna Maria (8)
Ahlstrand, Pernilla, ... (7)
Andersson, Ninnie, 1 ... (7)
Andersson, Per (5)
Staf, Susanne, 1958 (5)
show more...
Mallard, Carina, 196 ... (4)
Nilsson, Pernilla (4)
Holmäng, Agneta, 195 ... (4)
Sofkova Hashemi, Syl ... (4)
Svedin, Pernilla, 19 ... (4)
Andersson, Pernilla, ... (4)
Andersson, Pernilla (4)
Godhe, Anna-Lena (4)
Nouri, Jalal (3)
Viberg, Olga (3)
Ahlstrand, Pernilla (3)
Andersson, Ninnie (3)
Säljö, Roger (3)
Selander, Staffan (3)
Grönlund, Åke (3)
Andersson Joona, Per ... (3)
Andersson, Pernilla, ... (3)
Isacs, Lina, PhD (3)
Josefsson, Pernilla (3)
Lindberg, Ylva (3)
Norén, Eva (3)
Fitzpatrick, Paul A. (2)
Agardh, Anette (2)
Andersson, Göran (2)
Lantz-Andersson, Ann ... (2)
Asamoah, Benedict Op ... (2)
Herder, Tobias (2)
Egesten, Arne (2)
Håkansson, Cecilia (2)
Andersson, Daniel, 1 ... (2)
Gregersson, Pernilla (2)
Ståhlberg, Anders, 1 ... (2)
Karlsson, Joakim (2)
Williams, Pia, 1961 (2)
Lundin, Mona, 1976 (2)
Spante, Maria, 1967- (2)
Andersson, Camilla (2)
Lång, Pernilla (2)
Hall, Ulrika Anderss ... (2)
Andersson Hall, Ulri ... (2)
Andersson Nystedt, T ... (2)
Svensson, Pia (2)
Persson, Jonas, 1971 ... (2)
Håkansson, Joakim (2)
show less...
University
University of Gothenburg (29)
Stockholm University (8)
Lund University (8)
Karolinska Institutet (7)
Uppsala University (6)
Örebro University (6)
show more...
Halmstad University (4)
Stockholm University of the Arts (4)
Linköping University (3)
Kristianstad University College (2)
Royal Institute of Technology (2)
University West (2)
Malmö University (2)
RISE (2)
Umeå University (1)
Jönköping University (1)
University College of Arts, Crafts and Design (1)
Swedish Environmental Protection Agency (1)
Högskolan Dalarna (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
IVL Swedish Environmental Research Institute (1)
show less...
Language
English (40)
Swedish (27)
Norwegian (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (39)
Medical and Health Sciences (22)
Natural sciences (7)
Humanities (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view