SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Bergmark Ulrika 1973 ) srt2:(2022)"

Search: WFRF:(Bergmark Ulrika 1973 ) > (2022)

  • Result 1-4 of 4
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Att leda med omsorg: fyra handledningsmetaforer i aktionsforskning
  • 2022
  • In: Pedagogisk forskning i Sverige. - Växjö : Linnaeus University Press. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 27:2, s. 28-53
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Intresset för praktiknära skolforskning är idag stort. Aktionsforskning är en populär form för samarbete mellan forskare och lärare där handledning är centralt. Syftet med denna studie är att problematisera handledning och handledarroller i aktionsforskningsprojekt. Som teoretisk grund ligger den amerikanska utbildningsfilosofen Nel Noddings omsorgsetik. Deltagarna i studien är en forskare och tre lärare som alla har erfarenheter av att leda aktionsforskningsprojekt genomförda inom kommunal skolverksamhet. Datainsamling har skett genom skriftliga reflektioner och kollegiala samtal om handledning och handledarroller. Analysen har utgått ifrån tematisk analys och domäninteraktionsmodell. I analysen framträder fyra handledningsmetaforer i aktionsforskning: trädgårdsmästaren, herden, läraren och brobyggaren. Alla rollerna kan praktiseras samtidigt och fingertoppskänsla avgör när en handledare går in i och ut ur olika roller. Slutsatsen är att omsorgsetik kan bidra till ökad förståelse för handledning som något situerat och relationellt, där ett symmetriskt förhållningssätt mellan handledare och handledd betonas. I handledning är det viktigt att inte behandla alla likadant, utan att i stället lära känna varandra som individer, ha tilltro till varandra och visa omsorg baserad på specifika behov. Handledarens roll omfattar att skapa förståelse för andras perspektiv samt att inbjuda till kommunikation och reflektion. Utifrån studiens resultat kan konstateras att de fyra metaforerna för handledarroller är användbara för att belysa komplexiteten i handledarroller och för att bidra till underlag för reflektion och omformulerande av stereotypa handledarroller.
  •  
2.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Att utveckla undervisningen i förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet: Förskollärares professionella lärande i ett aktionsforskningsprojekt
  • 2022
  • In: Utbildning & Lärande. - : Högskolan Dalarna. - 2001-4554. ; 16:1, s. 7-26
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The Swedish preschool has undergone some radical education policy changes during recent years, all of which have affected teachers’ work. The focus of this article is on the changes relating to the demand for research-based education and how the concept of teaching has been introduced in preschool. The aim of this article was to study preschool-teachers’ professional learning in relation to research-based education within an action research project which focused a new conversation method with the children. The theoretical framework of the study was based on social learning theory and communities of practice. The empirical data consists of collegial conversations and written documents produced in the action research project. The results show that the preschoolteachers in a mutual agreement persistently examined and negotiated conversation methods so that they could be adapted to their view of teaching, their professional self, and children and children’s participation and learning. Through a common repertoire of scientific tools and social learning processes, they reflected each other’s teaching in an open, trustful, and appreciative collaboration, and together, they critically reviewed and problematized their earlier experiences and their teaching in relation to research.
  •  
3.
  • Bergmark, Ulrika, 1973-, et al. (author)
  • Praktiknära forskning i förskola och skola : undervisning, forskning och utveckling i samverkan
  • 2022. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i boken är:• Initiering av praktiknära forskning• Genomförande av praktiknära forskning• Dokumentation och analys i praktiknära forskning• Kommunikation och spridning av lärdomar• Hållbarhet bortom ett projektPraktiknära forskning i förskola och skola – undervisning, forskning och utveckling i samverkan vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning samt till forskare och lärarutbildare. Boken kan användas som inspiration i konkret arbete med praktiknära forskning i samverkan mellan lärare, rektorer och forskare.
  •  
4.
  • Bergmark, Ulrika, 1973- (author)
  • The role of action research in teachers’ efforts to develop research-based education in Sweden : intentions, outcomes, and prerequisite conditions
  • 2022
  • In: Educational action research. - : Taylor & Francis. - 0965-0792 .- 1747-5074. ; 30:3, s. 427-444
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper analyzes teachers’ motivations and expectations when engaging in action research and relates these to the process outcomes and to the broader evidence movement in education. The theoretical framework builds on research on motivations for teaching and engaging in action research. The empirical data consisted of 50 written teacher reflections completed on two occasions within the action research and teachers’ oral presentations using PowerPoint slides. The outcomes regarding individual and collegial professional learning corresponded well to the teachers’ expectations. However, the relationships with their principal, and also with the researcher, developed more than had been expected. Also, the teachers saw evidence of student/child learning in line with the intentions, but the fact that social and emotional learning was, ultimately, more visible, was unexpected. This study shows that action research, based on an evidence-informed perspective, plays an important role when teachers are building a research-based education, in a context where evidence-based teaching is promoted. Implications of this study include: the importance of establishing fair conditions for teachers’ voluntary engagement in action research; highlighting intentions in the beginning, and throughout the process, which increases the probability of achieving the expected outcomes; and promoting teacher-driven processes.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-4 of 4
Type of publication
journal article (3)
book (1)
Type of content
peer-reviewed (3)
other academic/artistic (1)
Author/Editor
Bergmark, Ulrika, 19 ... (4)
Viklund, Sara (2)
Westman, Susanne (1)
Dahlbäck, Ann-Charlo ... (1)
Hagström, Anna-Karin (1)
Graeske, Caroline (1)
University
Luleå University of Technology (4)
Umeå University (2)
Language
Swedish (3)
English (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (4)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view