SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Granström Karin 1974 ) srt2:(2009)"

Search: WFRF:(Granström Karin 1974 ) > (2009)

  • Result 1-2 of 2
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Granström, Karin, 1974-, et al. (author)
  • Hur påverkar undervisning om hållbar utveckling studenterna?
  • 2009
  • In: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; 1:1, s. 37-51
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Hållbar utveckling har integrerats i kurserna Miljökemi och Reningsteknik i högskoleingenjörsprogrammet Energi- och miljöteknik vid Karlstads universitet. Syftet med denna undersökning var att analysera studenternas kännedom om, förståelse av och attityd till hållbar utveckling, samt att se om studenterna anser att de i sin kommande yrkesroll som ingenjörer kan bidra till en hållbar samhällsutveckling.Enkäter användes för att mäta studenternas kunskap om hållbar utveckling, attityd till hållbar utveckling och relaterade frågeställningar, samt deras uppfattning om framtiden och sin egen roll. Studenternas förståelse av begreppet hållbar utveckling undersöktes genom analys av argumentationen vid debatter.Resultatet blev att kännedomen om begreppet hållbar utveckling ökade under kursernas gång, och studenterna visade prov på att ha insikter i såväl ekologisk som ekonomisk och social hållbarhet. Studenternas attityder visade på ett stort stöd för en hållbar samhällsutveckling och en hög medvetenhet om miljöproblemen. Signifikanta skillnader mellan studenter som läste Miljökemi respektive Reningsteknik var att de som läste Miljökemi hade betydligt större förkunskaper, samt att de efter kursen var mer skeptiska till bibehållen hög ekonomisk tillväxt med negativa effekter på miljön. Studenternas uppfattning om framtiden är långt ifrån enhetlig; positivt var att mätningen inte gav höga utslag vare sig för alternativet ekologisk och ekonomisk kollaps eller för alternativet att det behövs auktoritärt ledarskap. En överväldigande majoritet av studenterna ser möjligheter att efter examen, i sitt yrke, bidra till en hållbar utveckling av samhället.
  •  
2.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-2 of 2
Type of publication
reports (1)
journal article (1)
Type of content
other academic/artistic (1)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Granström, Karin, 19 ... (2)
Sandberg, Maria, 196 ... (1)
University
Karlstad University (2)
Language
Swedish (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (2)
Agricultural Sciences (1)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view