SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Hedvall Per Olof) srt2:(2006-2009)"

Search: WFRF:(Hedvall Per Olof) > (2006-2009)

  • Result 1-8 of 8
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • Aktivitetsdiamanten : Modellering av en vidareutvecklad tillgänglighet
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med forskningen som presenteras i denna avhandling är att vidareutveckla tillgänglighetsområdet i riktning mot en större perspektivrikedom. Avhandlingen baseras på kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT). Den analyserar en systemisk helhet utifrån sådana mänskliga, artefaktuella och naturliga faktorer som påverkar en individs handlingsmöjligheter i konkreta situationer.Avhandlingen har två huvudresultat:En vidareutvecklad tillgänglighet innehållande:* Epitillgänglighet, tillgänglighetens tidsanda, som innefattar hur erfarenheter av aktiviteter påverkar tillgänglighetsmöjligheter, lärande, förväntningar, attityder, tillit, krav och förnekanden hos individen och hennes mänskliga, artefaktuella och naturliga omvärld.* Levd tillgänglighet, som innefattar individens förväntningar och hur hon i den aktuella situationen upplever möjligheterna att kunna göra det hon vill.* Planerad tillgänglighet, som består av alla förutbestämda tillgänglighetsfaktorer utifrån planer, riktlinjer och principer.Aktivitetsdiamanten, en modell för tillgänglighet: Aktivitetsdiamanten beskriver ett mänskligt aktivitetssystem där subjekt-objekt-kopplingen inte sker direkt utan via mänskliga, artefaktuella och naturliga inslag i miljön. Modellen bygger på samspelet mellan dessa fyra element (subjekt, objekt, omgivande natur/artefakter och människor) och är situerad i tid och rum. Olika aktörer med olika aktivitetssystem kan vara inblandade. Modellen kan också användas longitudinellt över tid.Avhandlingen är baserad på en serie explorativa studier av unika individers aktivitetssystem där människor, artefakter och natur tillsammans påverkar tillgängligheten. Handlingen står i centrum, inte funktionsnedsättningarna och inte heller de diskriminerande faktorerna i samhället.Avhandlingen består av en avhandlingskappa och följande fyra publikationer:I. The Activity Diamond: a model for multifaceted accessibility. Status: Insänd till The Scandinavian Journal of Disability Research 2009-05-05.II. An Activity Systemic Approach to Augmentative and Alternative Communication. Status: Insänd till AAC Journal 2009-07-24.III. Towards the Era of Mixed Reality: Accessibility Meets Three Waves of HCI. Status: Long paper presenterat vid USAB 2009 (Usability & HCI Learning from the Extreme) 2009-11-10, http://usab.icchp.org/. Status: Insänd 2009-07-21, accepterad 2009-09-11.IV. An activity theoretical approach to the International Classification of Functioning, Disability and Health. Status: Insänd till Disability and Rehabilitation 2009-10- 30.
  •  
3.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • Situerad design för alla : till improvisationens lov
  • 2007
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Visionen Design för Alla kan berikas genom att inriktningen på genomtänkta statiska lösningar kompletteras med ett design-för-alla-tänkande också för det dynamiska och situationsbundna. Själva görandet i stunden öppnar för nya möjligheter genom att handlingspotentialen och därmed även tillgängligheten bestäms i själva aktiviteten.Beskrivning och makt är nära förknippade med varandra, och en beskrivningsförskjutning ger följaktligen också en maktförskjutning. I detta fall sker förändringen åt den berörda människans håll och mot hennes möjligheter att improvisera och handla i nuet snarare än att vara tilldelad en färdig förutbestämd ”lösning”.Uppsatsen baseras främst på arbete med datorspels-tillgänglighet i Spelhålan och med interaktiva upplevelsemiljöer i iFields. Den utgår praktiskt och teoretiskt från människan som en aktiv, kreativ och meningssökande varelse. ”Människan” ses genomgående i uppsatsen som människan med sin teknik. Som aktiv, kreativ och meningssökande kan hon dra fördel av en design inriktad inte bara på lösningar för alla utan också på rik handlingspotential. Med det förändrade synsättet blir tillgänglighet inte främst en utifrån fördefinierad egenskap utan en inifrån och i stunden egenupplevd. Den mest tillgängliga tekniken är den anpassningsvänliga och följsamma som kan kröka sig efter människan och erbjuda henne improvisationsmöjligheter och flow.I den nisch av Design för Alla som denna uppsats lyfter fram är en uppdelning i människor med och utan funktionshinder knappast meningsfull. Det avgörande är vad människan kan och vill göra av det ”mellan” som finns mellan henne och omvärlden i själva situationen. Där brukar ”lika möjligheter” inte vara det samma som ”samma möjligheter”. Insatserna i Spelhålan syftade till att tillgängliggöra ett redan befintligt ”mellan”: det i vanliga kommersiella datorspel. Genom att tillföra ett stort antal styrlösningar ökade möjligheterna för nya målgrupper att delta i denna del av ungdomskulturen. Syftet med iFields är att skapa nya ”mellan” där familjer som har barn med funktionshinder kan mötas under andra betingelser än dem som råder i vardagen. I den icke-fysiska världen kan det vara lättare än i den fysiska att bygga på individuell handlingspotential, men överspridningseffekterna till den verkliga världen kan också vara betydande.Beskrivningsförskjutningen har dynamiska effekter, inte bara på tekniksidan (där en aktiv teknik får en annan och starkare ställning) utan också på människosidan. En människa som vänjer sig vid att det i stunden finns möjligheter inom räckhåll och att hon klarar sig med hjälp av dessa präglas av sina erfarenheter till att också få andra förväntningar på att klara sig nästa gång. Förväntningarna gäller både henne själv och hennes mänskliga och tekniska omvärld.
  •  
4.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • The Activity Diamond - Modeling an Enhanced Accessibility
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The purpose of the research presented in this thesis is to enhance the field of accessibility to include a multitude of perspectives. Based on cultural-historical activity theory (CHAT), it analyzes how human, artifactual and natural factors impact an individual’s possibilities to act in concrete situations that are part of a systemic whole. The thesis presents two main results: An enhanced accessibility encompassing: Epiaccessibility, accessibility’s spirit of the times, stands for how experiences of activities alter accessibility capacities, learning, expectations, attitudes, trust, demands and denials of the individual and her human, artifactual and natural environments. Lived accessibility, which includes the anticipations and the experienced conditions of a person to be able to do what she wants in a concrete situation. Planned accessibility, which consists of all the accessibility factors that can be created beforehand based on plans, guidelines and principles. The Activity Diamond, a model for accessibility: The Activity Diamond portrays a human activity system, where the subject-object relation is mediated and thus influenced by the human, artifactual and natural environments. The model is based on four interrelated sets of factors and is situated in time and place. Different actors with different activity systems may be involved. The model can be also used longitudinally in time. The thesis is based on a series of explorative studies in which the analysis unit is shifted from impairments and discriminatory factors in society to unique individual activity systems where humans, artifacts and nature together influence accessibility. The thesis contains the following four papers: The Activity Diamond: a model for multifaceted I. accessibility. Status: Submitted to The Scandinavian Journal of Disability Research, May 5, 2009. An Activity Systemic Approach to Augmentative and II. Alternative Communication. Status: Submitted to the AAC Journal, July 24, 2009. Towards the Era of Mixed Reality: Accessibility Meets III. Three Waves of HCI. Status: Full paper presented at USAB 2009 (Usability & HCI Learning from the Extreme), November 10, 2009, http://usab.icchp.org/. Submitted July 21, 2009. Accepted September 11, 2009. An activity theoretical approach to the International IV. Classification of Functioning, Disability and Health. Status: Submitted to Disability and Rehabilitation October 30, 2009.
  •  
5.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • Towards the Era of Mixed Reality: Accessibility Meets Three Waves of HCI
  • 2009
  • In: HCI and Usability for E-Inclusion, Proceedings. - Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg. - 1611-3349 .- 0302-9743. ; 5889, s. 264-278, s. 264-278
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Today, the underlying theoretical and methodological foundations as well as implementations in the field of accessibility are largely based on plans, metrics and heuristics. There is an obvious tension between these norms and those of the overall spirit of the times, which leans heavily towards improvisations, diversity, and ever-changing affordances. The parallel evolution of human computer interaction (HCI) has been characterized as three waves, each building on the previous one, resulting in an in-depth understanding of the interwoven activity of humans and non-humans (artifacts). Now when facing the era of mixed reality, accessibility can gain considerably from HCI's, usability's and interaction design's bodies of knowledge.
  •  
6.
  • Hedvall, Per-Olof (author)
  • Xings for Augmented Family Communication
  • 2008
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • When a child has special communication needs, his or her entire family is affected. This position paper deals with “Xings” (crossings or just xings): active and reactive multisensory media, designed to be communicative on their own terms, challenging existing everyday communication patterns and augmenting family communication. The common shortcomings of oral and written language are no longer critical when light, sound, music and graphics form the basis for communication instead. Moreover, the balance in ordinary communication is shifted by consistently developing the design to favor extra-linguistic modalities. On the whole, Xings are meant to enable family members to act together on terms other than those in everyday life.Targeted for taking an active part in the interactions between at least two family members, the actions and reactions of the Xings must undergo evolutionary development. When a non-human actant is designed to communicate with human actants over extended periods of time, both parties need to learn. The Xings “learn” through the registration of the family’s previous activities in the media. That means that the history is always present and being utilized in the feedback of the Xings. At the same time it acts as feedforward, aiming to strengthen the anticipation among the participants.Five families are currently participating in the project. The Xings join the families’ everyday activities in their homes for shorter or longer periods of time. The family members explore the media and thus influence the progress of the ongoing technological design. During and after the trial periods, the Xings’ built-in history database will show records from the family activity, thus informing and guiding the iterative development process of the project team.
  •  
7.
  • Olav, Bertelsen, et al. (author)
  • New Challenges for Participation in Participatory Design in Family, Clinical and Other Asymmetrical, Non-work Settings
  • 2009
  • In: Lecture Notes in Computer Science. - Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg. - 9783642036583 ; 5727, s. 971-972
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Participatory design (PD) has taken as its ideal that designers and users should engage in an equal language game. When we apply PD in contexts where some of the users involved are weak, ill, or have impairments, this assumed equality can no longer be an ideal. The workshop explores new ideals for participatory design in non-work settings with highly heterogeneous user constellations.
  •  
8.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-8 of 8

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view