1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
- Hult, Håkan, 1948-
(author)
-
Examinationen och lärandet : En översikt, analys och värdering av examinationens roll inom högre utbildning
- 1998
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Många menar att det var Benson Snyder som med sin bok "The hidden curriculum åstadkom synvändan. Examination betraktades tidigare främst eller nästan enbart som mätning av undervisningseffekter medan det idag i litteraturen snarare sägs att examinationen är det som kanske mest av allt påverkar de studerandes inlärning (se exempelvis Ramsden, 1992; Trowald och Dahlgren, 1993; Crooks, 1988). Brown och Knight 0994) instämmer i detta men de går ännu längre genom att säga"Assessment defines what students regard as important, how they spend their time, and how they come to see themselves as students and then as graduates. It follows, then, that it is not the curriculum which shapes assessment, but assessment which shapes the curriculum and embodies the purposes of higher education." (s12)Enbart genom den kortfattade redogörelsen för det jag kallat en synvända kan man se att examinationen fyller många syften; den styr i hög grad de studerandes inlärning och den utgör huvudinstrumentet för att avgöra om de studerande nått utbildningsrnålen. Det senare ger också möjligen en bild av hur väl undervisningen fungerat även om de flesta numera inser att man endast till en del kan beskriva vad en person lär sig.
|
|
8. |
- Hult, Håkan, 1948-
(author)
-
Finns komvux kvar 2005?
- 1996
-
In: KOM : kommunikation mellan kommunala vuxenutbildare. - 0347-4445. ; nr 1
-
Journal article (peer-reviewed)
|
|
9. |
- Hult, Håkan, 1948-
(author)
-
Uczenie sie od outsidera
- 1997
-
In: Uczenie sie od outsidera. - Kraków : Impuls. - 8386994525 - 9788386994526
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
10. |
|
|