SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Hultman Glenn 1947 ) srt2:(2000-2004)"

Search: WFRF:(Hultman Glenn 1947 ) > (2000-2004)

  • Result 1-10 of 27
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Hultman, Glenn, 1947-, et al. (author)
  • Avslutande reflektioner och slutsatser.
  • 2004
  • In: Lärande och förändring i organisationer. Om pedagogik i arbetslivet.. - Lund : Studentlitteratur. - 9144035152 - 9789144035154 ; , s. 295-305
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I fokus för denna antologi står frågor om lärande, förändring och ledarskap inom olika typer av verksamhet. Syftet är att bidra till en bred genomlysning av dessa begrepp utifrån såväl teoretiska som empiriska analyser. Vi vill härigenom försöka utmana vanligt förekommande uppfattningar om lärande, förändring och ledarskap. Framställningen baseras i stor utsträckning på egna studier som genomförts under de senaste åren. Dessa studier har i samtliga fall utgått från människors dagliga arbete i olika lokala verksamheter - inom företag, hälso- och sjukvård, omsorgsverksamhet och skola. De studier som redovisas speglar därmed också vardagen på arbetsplatser inom olika sektorer av svenskt arbetsliv. I flera av studierna har det också varit möjligt att studera dessa verksamheter över längre tid och på så sätt belysa de studerade processernas drivkrafter och inre dynamik. Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till ledar- eller personalutbildningar. Den vänder sig också till forskare, politiker, företrädare för arbetsmarknadens parter samt praktiskt verksamma med intresse för frågor om lärande, kompetensutveckling och förändringsprocessser i organisationer.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Första steget
  • 2004
  • Book (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Förändringsdynamik, paradoxer och lokala aktörer
  • 2004
  • In: Lärande och förändring i organisationer. Om pedagogik i arbetslivet.. - Lund : Studentlitteratur. - 9144035152 - 9789144035154 ; , s. 217-242
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I fokus för denna antologi står frågor om lärande, förändring och ledarskap inom olika typer av verksamhet. Syftet är att bidra till en bred genomlysning av dessa begrepp utifrån såväl teoretiska som empiriska analyser. Vi vill härigenom försöka utmana vanligt förekommande uppfattningar om lärande, förändring och ledarskap. Framställningen baseras i stor utsträckning på egna studier som genomförts under de senaste åren. Dessa studier har i samtliga fall utgått från människors dagliga arbete i olika lokala verksamheter - inom företag, hälso- och sjukvård, omsorgsverksamhet och skola. De studier som redovisas speglar därmed också vardagen på arbetsplatser inom olika sektorer av svenskt arbetsliv. I flera av studierna har det också varit möjligt att studera dessa verksamheter över längre tid och på så sätt belysa de studerade processernas drivkrafter och inre dynamik. Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till ledar- eller personalutbildningar. Den vänder sig också till forskare, politiker, företrädare för arbetsmarknadens parter samt praktiskt verksamma med intresse för frågor om lärande, kompetensutveckling och förändringsprocessser i organisationer.
  •  
7.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Intelligenta improvisationer : om lärares arbete och kunskapsbildning i vardagen
  • 2001
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Författaren visar i denna bok hur lärare i sitt dagliga arbete skapar kunskap. Ambitionen är att synliggöra det vi vanligtvis inte ser av lärares arbete. Under rutinernas isflak strömmar livet i skolan och där finns möjligheter att upptäcka en oanad, ständigt närvarande potential. Lärarnas vardagsarbete innehåller en rik variation av lärotillfällen och i denna bok redovisas hur lärare i det dagliga arbetet förkovrar sig och vilka källor som skapar förutsättningar för detta.I boken uppfattas skolor som ett system av minikulturer. Skolor beskrivs med hjälp av en nätverksmodell, bestående av relationer och arbetskontakter. Relationerna eller lojalitetsfälten har en dubbel karaktär som reglerar förhållandet mellan minikulturerna. Författaren har utnyttjat observationer och intervjuer för att skapa en förståelse för lärarens arbete och den kunskapsbildning som sker i vardagen. I boken diskuteras detta ur olika perspektiv som förändringsdynamik och komplexitetsteori. Lärares lärande illustreras med begrepp som improvisationer, känsliga relationer, situationsinviter och vardagskreativitet. Vidare diskuteras forskningens roll relativt skolan.
  •  
8.
  •  
9.
  • Hultman, Glenn, 1947- (author)
  • Linking Levels of Learning
  • 2001
  • In: Journal of educational change. - 1389-2843 .- 1573-1812. ; :2, s. 349-352
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 27

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view