SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Jönsson Malin) srt2:(2010-2014)"

Search: WFRF:(Jönsson Malin) > (2010-2014)

  • Result 1-10 of 26
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Anving, Terese, et al. (author)
  • Informationskompetens – generella färdigheter för fördjupat lärande
  • 2012
  • In: Proceedings, Lunds universitets utvecklingskonferens 11. - 9789197797467 ; , s. 107-116
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Förmågan att effektivt utnyttja och kritiskt förhålla sig till olika informationsresurser – ”information literacy” eller informationskompetens – är en central färdighet i det moderna samhället. Det utgör också en allt viktigare del av lärandet i högre utbildning. Syftet med detta paper är tvåfaldigt: 1) att problematisera relationen mellan informationskompetens som en generell färdighet och mer specifika ämnesorienterade kunskaper och färdigheter; 2) ge exempel på och utveckla redskap för lärare att på ett ämnesmässigt integrerat sätt arbeta med, utveckla och examinera studenternas informationskompetens. Ett huvudspår i framställningen är att synliggöra hur träningen i informationskompetens kan stimulera och hjälpa studenterna till fördjupade ämneskunskaper.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Bornehag, Carl-Gustaf, 1957-, et al. (author)
  • The SELMA study : a birth cohort study in Sweden following more than 2000 mother-child pairs
  • 2012
  • In: Paediatric and Perinatal Epidemiology. - Hoboken, USA : Wiley-Blackwell. - 0269-5022 .- 1365-3016. ; 26:5, s. 456-467
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background:  This paper describes the background, aim and study design for the Swedish SELMA study that aimed to investigate the importance of early life exposure during pregnancy and infancy to environmental factors with a major focus on endocrine disrupting chemicals for multiple chronic diseases/disorders in offspring.Methods: The cohort was established by recruiting women in the 10th week of pregnancy. Blood and urine from the pregnant women and the child and air and dust from home environment from pregnancy and infancy period have been collected. Questionnaires were used to collect information on life styles, socio-economic status, living conditions, diet and medical history.Results: Of the 8394 reported pregnant women, 6658 were invited to participate in the study. Among the invited women, 2582 (39%) agreed to participate. Of the 4076 (61%) non-participants, 2091 women were invited to a non-respondent questionnaire in order to examine possible selection bias. We found a self-selection bias in the established cohort when compared with the non-participant group, e.g. participating families did smoke less (14% vs. 19%), had more frequent asthma and allergy symptoms in the family (58% vs. 38%), as well as higher education among the mothers (51% vs. 36%) and more often lived in single-family houses (67% vs. 60%).Conclusions: These findings indicate that the participating families do not fully represent the study population and thus, the exposure in this population. However, there is no obvious reason that this selection bias will have an impact on identification of environmental risk factors.
  •  
5.
  • Ek, Anne-Charlotte, et al. (author)
  • Bologna möter tre institutionskulturer
  • 2010
  • In: Program: NU2010. ; , s. 175-175
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • De senaste årens högskolepolitiska reformer har förändrat högskolor och universitet på flera sätt. Bologna-reformen innebar en målstyrd verksamhet och nya krav på lärare inom högre utbildning. Att vara högskolelärare innebär i allt högre utsträckning att vara examinator och garant för att utbildningens mål uppfylls. Därutöver råder ”nya ideal” angående lärarroll, lärandeaktiviteter och studentinflytande. Samtidigt, eller kanske som en följd av detta, har kraven på lärarnas högskolepedagogiska utbildning höjts och utbudet av kurser ökat. Men vilka avtryck får denna accelererande verksamhet på institutionerna och hur kan avtrycket förstås utifrån institutionens utbildningskultur? I detta runda bordssamtal kommer vi att presentera ett pågående forskningsprojekt om hur personer i ledningsfunktioner talar om högskolepedagogik och dess betydelse för institutionen. Senare kommer också empiriska data gällande högskolelärare att innefattas. Syftet med projektet är att belysa hur pedagogisk utbildning för högskolelärare uppfattas inom olika institutionskulturer. I detta fall handlar det om hur personer i ledningsfunktion menar att den ”nya” lärarrollen passar med olika intellektuella stilar och ämnens karaktär. Vilka skillnader kan vi se mellan t.ex. klassisk ”fil fak”-utbildning och professionsutbildningar? Vilka kopplingar finns mellan studentsyn, syn på framtida yrken, och uppfattningar om hur utbildningen bör organiseras? Vi intresserar oss även för huruvida kravet på 10 veckors högskolepedagogisk utbildning ses som ett direktiv uppifrån, kanske till och med som ett nödvändigt ont, eller om den betraktas som meriterande för utbildningsmiljön och/eller något som faktiskt förändrar den pedagogiska praktiken. Genom att bidra med kunskaper om olika föreställningar om högskolepedagogik ökar möjligheten för att förankra utbildningarna på olika institutioner. Men vi vill även peka på vikten av att föra en kritisk diskussion om högskolepedagogikens syfte och innehåll. Deltagarna i runda bordssamtalet kommer att aktiveras genom ett rollspel där deltagarna får anta roller som ledare och lärare inom olika områden och ämnen. Rollerna och upplägget för rollspelet kommer att inspireras och struktureras utifrån forskningsprojektets resultat. Genom att organisera ett rollspel av detta slag kommer vi att kunna diskutera föreställningar och fördomar om olika ämnes- och institutionskulturer och deras syn på studenter och hur utbildning bör organiseras.
  •  
6.
  • Ek, Anne-Charlotte, et al. (author)
  • Högskoleutbildning i spänningsfältet mellan akademisering och marknadifiering
  • 2011
  • In: Proceedings Att leda högre utbildning. - : SUHF, Sveriges universitets-och högskoleförbund. ; , s. 1-5
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Under de senaste decennierna har högre utbildning i Sverige genomgått en rad politiska reformer. Bolognareformen innebar att utbildningarna blev målstyrda, med vidhängande krav på dokumentation av att målen uppfylls och utvärdering av Högskoleverket. Dessutom medförde reformen ökade krav på anställningsbarhet. Därutöver ställs ökade krav på forskningsanknuten utbildning, samtidigt med ökad samverkan med samhället. Vi vill påstå att svensk högre utbildning på 2000-talet befinner sig i ett spänningsfält mellan två olika utbildningsdiskurser, här kallade marknadifiering och akademisering. Forskarsamhället har starkt kritiserat att den ekonomiska styrningen har blivit starkare. Denna diskussion har framförallt förts fram av företrädare för ett mer klassiskt universitet. Många av studierna har rört sig på en makronivå, dvs förändringar i utbildningspolicy, ofta under begreppet New Public Management. Denna studie undersöker istället hur förändringarna uttrycks på institutionsnivå, hur de samtida kraven på marknadsanpassning och vetenskaplig anknytning har skapat spänningar mellan och inom lokala institutionskulturer. Syftet med studien som ligger till grund för detta paper är att diskutera hur förändrade utbildningsvillkor för högskolan uttrycks och hanteras på prefektnivå. Prefekternas organisatoriska position är belysande. Klämda mellan krav uppifrån och nedifrån fungerar deras sätt att beskriva verksamheten som ett lackmuspapper på hur olika institutionskulturer svarar på förändringar. Därför har vi intervjuat 16 prefekter vid en högskola och analyserat hur diskurserna om akademisering och marknadifiering uttrycks på institutionsnivå. I analysen av intervjuerna blir det tydligt att prefekterna befinner sig i det spänningsfält där det formuleras krav på att hålla en hög akademisk nivå samtidigt som utbildningen ska vara ”nyttig”. Studien visar att spänningarna mellan akademisering och marknadifiering emellertid ser olika ut beroende på institutionskultur. Vi kan peka på stora skillnader mellan teoretiska utbildningar och professionsutbildningar. Utifrån dessa resultat vill vi diskutera vikten av att förstå hur krav på förändringar inom högre utbildning hanteras i lokala institutionskulturer. Vi hävdar att den vanligast förekommande forskningsdiskursen om att marknadsanpassning hotar högre utbildnings signum inte är generell. I professionsutbildningar med stor andel verksamhetsförlagd utbildning är marknadifiering ett begränsat problem. Dessa institutionskulturer har sedan länge bidragit med en kunskapsproduktion som når utanför den egna institutionen. Prefekterna i professionsutbildningarna uttrycker istället en frustration över kravet på akademisering, dvs starkare forskningsanknytning i utbildningen och högre andel disputerade lärare. I en tradition där yrkesverksamma har stått för stor del av undervisningen och där det praktiska handlaget har stor betydelse blir utbildningens identitet hotad av kraven på forskningsanknytning och vetenskapliga arbeten. Akademiseringen har även inneburit en omställning till mer tvärvetenskapliga forskningsmiljöer. Prefekterna har ”tvingats” rekrytera vetenskapligt kompetent personal från en rad områden eftersom det inte finns starka traditioner att forskarutbilda sig. Tvärvetenskapen skapar också spänningar i den lokala institutionskulturen då normer och traditioner utmanas av nya perspektiv och andra kunskapstraditioner. Vad som tydligt framträder i denna studie är att det är omöjligt att tala om förändringar i en ny akademi. Olika typer av utbildningar ställs inför olika utmaningar i förändringsprocessen. Dessa är kopplade till utbildningens syfte, traditioner, akademisk förankring och personalsammansättning. Vi menar att man måste praktisera kulturellt inkännande förändringsstrategier istället för att tänka sig att ”one size fits all”.
  •  
7.
  • Ek, Anne-Charlotte, et al. (author)
  • The tension between marketisation and academisation in higher education
  • 2013
  • In: Studies in Higher Education. - Abingdon : Routledge. - 0307-5079 .- 1470-174X. ; 38:9, s. 1305-1318
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Contemporary changes in higher education in Sweden are characterised by two educational discourses: marketisation and academisation. Demands to meet market requirements, as well as to make education more scientific, have created tensions between and within institutional cultures. Using interviews with 16 heads of departments, the authors investigate how tensions between marketisation and academisation were handled in discipline-oriented and professional-oriented departments. The heads of discipline-oriented departments experienced marketisation as a threat to the university trademark, because it was seen to challenge academic autonomy. On the other hand, heads of professional-oriented departments felt that academisation was the main issue to be dealt with, as it shifted focus from practical skills towards academic meritocracy. Consequently, it is not possible to discuss these changes without considering that conditions differ substantially across the university. Responses to these changes can be countered by culturally sensitive strategies, rather than by adopting a ‘one size fits all’ approach. © 2013 Society for Research into Higher Education.
  •  
8.
  • Ekvall-Hansson, Eva, et al. (author)
  • Effect of an education programme for patients with osteoarthritis in primary care - a randomized controlled trial
  • 2010
  • In: BMC Musculoskeletal Disorders. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1471-2474. ; 11
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background: Osteoarthritis (OA) is a degenerative disease, considered to be one of the major public health problems. Research suggests that patient education is feasible and valuable for achieving improvements in quality of life, in function, well-being and improved coping. Since 1994, Primary Health Care in Malmo has used a patient education programme directed towards OA. The aim of this study was to evaluate the effects of this education programme for patients with OA in primary health care in terms of self-efficacy, function and self-perceived health. Method: The study was a single-blind, randomized controlled trial (RCT) in which the EuroQol-5D and Arthritis self-efficacy scale were used to measure self-perceived health and self-efficacy and function was measured with Grip Ability Test for the upper extremity and five different functional tests for the lower extremity. Results: We found differences between the intervention group and the control group, comparing the results at baseline and after 6 months in EuroQol-5D (p < 0.001) and in standing one leg eyes closed (p = 0.02) in favour of the intervention group. No other differences between the groups were found. Conclusion: This study has shown that patient education for patients with osteoarthritis is feasible in a primary health care setting and can improve self-perceived health as well as function in some degree, but not self-efficacy. Further research to investigate the effect of exercise performance on function, as well as self-efficacy is warranted.
  •  
9.
  • Hamada, Haneen, et al. (author)
  • Dermal uptake study with 4,4'-diphenylmethane diisocyanate led to active sensitization
  • 2012
  • In: Contact Dermatitis. - : John Wiley & Sons. - 0105-1873 .- 1600-0536. ; 66:2, s. 101-105
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background. To investigate the dermal uptake of 4,4'-diphenylmethane diisocyanate (4,4'-MDI), a study was performed in which 2 female volunteers were exposed to 10 and 25 mg, respectively, of 4,4'-MDI by applying 2.0% 4,4'-MDI in petrolatum over areas where the surface concentration corresponded to 800 µg/cm(2) . Ten days later, they developed eczematous dermatitis at the area of application. Objectives. To investigate whether the dermal application caused active sensitization to 4,4'-MDI. Methods. Chemical analysis of the 4,4'-MDI preparation used in the application and the amount of 4,4'-MDI not absorbed by the skin was performed with liquid chromatography-mass spectrometry. The volunteers were tested with serial dilutions of 4,4'-MDI and the potentially cross-reacting substances 4,4'-diaminodiphenylmethane (4,4'-MDA), p-phenylenediamine (PPD), and dicyclohexylmethane-4,4'-diisocyanate (DMDI). Results. Patch test results suggested that the volunteers were actively sensitized to 4,4'-MDI following the dermal uptake study, as they reacted positively to 4,4'-MDA, a marker for 4,4'-MDI allergy. No positive reactions were seen to PPD or DMDI. Chemical investigation confirmed that the correct concentration had been used for the dermal uptake study, and showed that about 70% of the applied 4,4'-MDI was not absorbed. Conclusions. A dermal uptake study with 4,4'-MDI in 2.0% pet. with an occlusion time of 8 hr induced active sensitization to 4,4'-MDI and subsequently to 4,4'-MDA.
  •  
10.
  • Hultberg, Malin, et al. (author)
  • Impact of light quality on biomass production and fatty acid content in the microalga Chlorella vulgaris
  • 2014
  • In: Bioresource Technology. - : Elsevier BV. - 0960-8524 .- 1873-2976. ; 159, s. 465-467
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In this study, the green microalga Chlorella vulgaris was exposed to monochromatic light at six different wavelengths in order to study the effect on biomass productivity and fatty acid content. A significantly higher amount of biomass by produced in the treatments with yellow, red and white light compared with blue, green and purple light. There were also significant differences in total lipid content and fatty acid profile between the treatments. The green light regime gave the lowest concentration of lipids, but increased the concentration of polyunsaturated fatty acids. Thus it can be concluded that light quality significantly affects biomass productivity, total lipid concentration and fatty acid profile in the microalga C. vulgaris. (C) 2014 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 26
Type of publication
journal article (16)
conference paper (6)
book (2)
doctoral thesis (1)
book chapter (1)
Type of content
peer-reviewed (18)
other academic/artistic (7)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Jönsson, Bo A (5)
Bornehag, Carl-Gusta ... (4)
Wold, Agnes E, 1955 (3)
Svensson, Åke (3)
Jönsson, Bodil, 1959 (3)
Bornehag, Carl-Gusta ... (3)
show more...
Ideland, Malin (3)
Ek, Anne-Charlotte (3)
Selleby, Malin (2)
Jerneck, Anne (2)
Malmberg, Claes (2)
Andersson, Margareta (2)
Björklund, Anders (1)
Jönsson, Per (1)
Kirkeby, Agnete (1)
Ceberg, Sofie (1)
Carlsson, Anders (1)
Nilsson, Ingela (1)
Sundell, J (1)
Jönsson, Marie (1)
Jönsson, Karin (1)
Sigsgaard, Torben (1)
Parmar, Malin (1)
Dahlberg, Leif (1)
Bäck, Sven (1)
Bruze, Magnus (1)
Moniruzzaman, Syed, ... (1)
Gustavsson, Jakob (1)
Amnér, Gunilla (1)
Lindh, Christian (1)
Isaksson, Marléne (1)
Grandsjö, Linda (1)
Bergstrand, Karl-Joh ... (1)
Hasselgren, Mikael, ... (1)
Saldert, Charlotta, ... (1)
Ferm, Ulrika, 1966 (1)
Jönsson, Pär (1)
Jönsson, Pär, Profes ... (1)
Kügele, Malin (1)
Hultberg, Malin (1)
Hedlund, Maria (1)
Tinnerberg, Håkan (1)
Svingby, Gunilla (1)
Jakobsson, Johan (1)
Anving, Terese (1)
Nilsson, Barbro, 195 ... (1)
Wallo, Andreas, 1978 ... (1)
Janson, Staffan, 194 ... (1)
Badersten, Björn (1)
Jönsson, Bo A.G. (1)
show less...
University
Lund University (9)
Karlstad University (5)
University of Gothenburg (4)
Örebro University (4)
Malmö University (4)
RISE (3)
show more...
Royal Institute of Technology (2)
Umeå University (1)
Halmstad University (1)
Linköping University (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
show less...
Language
English (20)
Swedish (6)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (14)
Social Sciences (6)
Engineering and Technology (2)
Natural sciences (1)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view