SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Lindblom Agneta) srt2:(2010-2014)"

Sökning: WFRF:(Lindblom Agneta) > (2010-2014)

  • Resultat 1-4 av 4
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Darreh-Shori, Taher, et al. (författare)
  • Functional variability in butyrylcholinesterase activity regulates intrathecal cytokine and astroglial biomarker profiles in patients with Alzheimer's disease
  • 2013
  • Ingår i: Neurobiology of Aging. - : Elsevier BV. - 0197-4580 .- 1558-1497. ; 34:11, s. 2465-2481
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Butyrylcholinesterase (BuChE) activity is associated with activated astrocytes in Alzheimer's disease brain. The BuChE-K variant exhibits 30%-60% reduced acetylcholine (ACh) hydrolyzing capacity. Considering the increasing evidence of an immune-regulatory role of ACh, we investigated if genetic heterogeneity in BuChE affects cerebrospinal fluid (CSF) biomarkers of inflammation and cholinoceptive glial function. Alzheimer's disease patients (n = 179) were BCHE-K-genotyped. Proteomic and enzymatic analyses were performed on CSF and/or plasma. BuChE genotype was linked with differential CSF levels of glial fibrillary acidic protein, S100B, interleukin-1 beta, and tumor necrosis factor (TNF)-alpha. BCHE-K noncarriers displayed 100%-150% higher glial fibrillary acidic protein and 64%-110% higher S100B than BCHE-K carriers, who, in contrast, had 40%-80% higher interleukin-1b and 21%-27% higher TNF-alpha compared with noncarriers. A high level of CSF BuChE enzymatic phenotype also significantly correlated with higher CSF levels of astroglial markers and several factors of the innate complement system, but lower levels of proinflammatory cytokines. These individuals also displayed beneficial paraclinical and clinical findings, such as high cerebral glucose utilization, low beta-amyloid load, and less severe progression of clinical symptoms. In vitro analysis on human astrocytes confirmed the involvement of a regulated BuChE status in the astroglial responses to TNF-alpha and ACh. Histochemical analysis in a rat model of nerve injury-induced neuroinflammation, showed focal assembly of astroglial cells in proximity of BuChE-immunolabeled sites. In conclusion, these results suggest that BuChE enzymatic activity plays an important role in regulating intrinsic inflammation and activity of cholinoceptive glial cells and that this might be of clinical relevance. The dissociation between astroglial markers and inflammatory cytokines indicates that a proper activation and maintenance of astroglial function is a beneficial response, rather than a disease-driving mechanism. Further studies are needed to explore the therapeutic potential of manipulating BuChE activity or astroglial functional status. (C) 2013 Elsevier Inc. All rights reserved.
  •  
2.
  • Anttila, Sten, et al. (författare)
  • Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn : En systematisk litteraturöversikt
  • 2010
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Det är angeläget att finna metoder för att förebygga psykisk ohälsa hos barn. Det finns tecken på att psykisk ohälsa hos barn kan ha ökat under de senaste decennierna och strukturerade insatser för att komma till rätta med problemen blir allt vanligare såväl inom kommunal verksamhet som inom hälso- och sjukvård. Interventionen utgörs av så kallade program som är standardiserade och finns beskrivna i manual eller motsvarande. Här sammanfattas det vetenskapliga underlaget för två typer av program: dels de som främst syftar till att förebygga utagerande beteenden hos barn och ungdomar, dels de som i första hand syftar till att förebygga inåtvända problem som ångest, depression och självskadebeteende. Program som har en allmänt hälsobefrämjande effekt, t ex för att förebygga drogmissbruk och våldshandlingar ingår följaktligen inte. Programmen är avsedda att ha effekt, inte bara direkt efter att programmet har avslutats utan även i framtiden. Rapporten har tagits fram på förfrågan av Kungliga Vetenskapsakademien och UPP-centrum (Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa) vid Socialstyrelsen. Båda har efterfrågat en systematisk litteraturöversikt för att klarlägga nyttan med att använda program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn. Slutsatser: - Av 33 bedömda standardiserade och strukturerade insatser (program) som syftar till att förebygga psykisk ohälsa hos barn har sju ett begränsat vetenskapligt stöd i den internationella litteraturen. Det är föräldrastödsprogrammen Incredible Years och Triple P, familjestödsprogrammet Family Check-Up samt skolprogrammen Good Behavior Game, Coping Power, Coping with Stress och FRIENDS. Effekterna är med få undantag små. Studierna är utförda i andra länder. Eftersom effekterna sannolikt varierar med sociala och kulturella sammanhang är det oklart i vilken utsträckning som programmen kan överföras till Sverige med bibehållen effekt. Programmen kan också behöva anpassas så att de överensstämmer med svenska värderingar och syn på barns rätt. - I Sverige används ett hundratal olika program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn, i huvudsak av utagerande typ. Inget av dem har utvärderats i Sverige i randomiserade studier med minst sex månaders uppföljning. Programmen De otroliga åren (översatt från Incredible Years), Triple P och Family Check-Up har enligt internationella studier begränsat vetenskapligt stöd för förebyggande effekt. Programmen KOMET, COPE, SET, StegVis, Beardslees familjeintervention, Connect och DISA har undersökts i minst en kontrollerad studie vardera men har inte tillräckligt vetenskapligt stöd för förebyggande effekt. Övriga program som används i Sverige är inte vetenskapligt utprövade som preventionsprogram. - Program som bygger på att ungdomar med utagerande problem träffas i grupp kan öka risken för normbrytande beteenden. Andra negativa effekter för såväl program för utagerande som för inåtvända problem är tänkbara men ofullständigt belysta. - Det behövs randomiserade studier som undersöker om de program som används har förebyggande effekt i svenska populationer och inte medför risker. Det behövs också hälsoekonomiska studier som undersöker om programmen är kostnadseffektiva.
  •  
3.
  •  
4.
  • Lindblom, Cecilia, 1979-, et al. (författare)
  • Practical conditions for home and consumer studies in Swedish compulsory education : a survey study
  • 2013
  • Ingår i: International Journal of Consumer Studies. - : Wiley-Blackwell. - 1470-6423 .- 1470-6431. ; 37:5, s. 556-563
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • The aim of the study was to map the field of internal and external conditions that Swedish Home and Consumer Studies teachers and pupils have contend with. A questionnaire was constructed and delivered online in November 2010. It contained 27 question covering teacher qualification, quality of premises and equipment, lesson time and collaboration, and the use of national syllabi. A total of 385 persons across the country answered the questionnaire; about 21% of those teaching Home and Consumer Studies in Swedish compulsory school during the school year 2009–2010. These respondents taught in a total of 392 compulsory schools, which equalled about 22% of the schools teaching grades 7–9 in Sweden. Almost a quarter (23%) of the teachers lacked formal training for Home and Consumer Studies. Respondents without an appropriate degree qualification included those trained as nursery school teachers, dietitians and civil engineers. As regards classrooms, while 88% of respondents reported access to fully equipped kitchens with stoves, sinks and work surfaces, 5% used regular classrooms and the remainder were obliged to come up with alternative solutions, such as using portable kitchens in regular classrooms or conducting their lessons in the school restaurant. This study raises many questions about the quality of Home and Consumer Studies provision in a number of schools. The local deficiencies in the nationally decided frame factors for Home and Consumer Studies found by the present study gives us reason to doubt that all pupils achieve the overall learning goals of ‘knowing in practice’ and making informed choices utilizing environmental, economic and health perspectives. This might affect the health and economy of the individuals in the long run, with implications for the national economy and public health. On the basis of these findings, we therefore recommend that current conditions for Home and Consumer Studies and how the subject should operate in schools become a focus for national debate.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-4 av 4

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy