SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Lundberg Hans 1967 ) srt2:(2005-2009)"

Search: WFRF:(Lundberg Hans 1967 ) > (2005-2009)

  • Result 1-10 of 12
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967-, et al. (author)
  • Bengtember
  • 2007
  • In: Den lekande farbrorn. - Växjö : Växjö University. - 9789176365823 ; , s. 39-41
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Entreprenörskap i kulturarvssektorn
  • 2005
  • In: Affärsidéer, varumärkesbyggande och storytelling. - Härnösand : ISKA - Ramprogrammet för industrisamhällets kulturarv. - 9197498033 ; , s. 58-64
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den 20-21 oktober 2004 anordnade ramprogrammet ISKA i samarbete med flera näringslivsorganisationer och offentliga aktörer ett tvådagarsseminarium med rubriken Affärsidéer, varumärkesbyggande & storytelling utifrån kulturarvet. Konferensen hölls i Stadshuset i Sundsvall. Närmare 170 personer samlades under dessa två dagar för att lyssna till berättelser, tankar och idéer kring kulturarvet som utgångspunkt eller mervärde för företagande. Huvudman för ISKA var Landstinget Västernorrland och finansiär var Europeiska regionala utvecklingsfonden. Dagens förste talare var Hans Lundberg, doktorand från Växjö universitet. Hans forskning handlar om entreprenörskap-såväl inom privat som offentlig sektor. Fokus för Hans Lundbergs forskning ligger främst på entreprenörskap inom upplevelseekonomin. Han har varit involverad i en undersökning av events som Medeltidsveckan i Visby, och även offentliga verksamheter som Jamtli i Östersund och Foteviken i Vellinge kommun-en rekonstruerad vikingatida stad som förenar kommersiellt tänkande med en verksamhet byggt på arkeologisk kunskap och forskning. Hans Lundbergs framhöll kulturarvssektorns skatt av immateriella kärnvärden som enligt honom har stort kapitaliseringspotential. Det finns dock en risk påpekade han och nämnde elitidrotten som ett exempel där kärnvärdena har gått förlorade när man okritiskt har omfamnat ekonomiseringen och kommersialiseringen. Han argumenterade också för vikten av att låta de många berättelserna leva, att låta människor göra kulturarvets berättelser till sina. Hans mer teoretiska resonemang gav dels en bra referensram åt det som avhandlades under onsdagen, men gav även perspektiv inför fortsättningen av torsdagen. Nedan följer en preprint av min text i den tryckta och publicerade bok som finns om konferensen och texterna som producerades i samband med den.
  •  
3.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Fyra böcker om sport management : en kritisk läsning
  • 2006
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2006-12-13
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Inom ramen för temauppdateringen om sport management/sport marketing bjuder vi på recensioner av fyra böcker, samtliga inom ramen för temat, i vid mening, och samtliga recenserade av Hans Lundberg, doktorand vid entreprenörskapsprofilen, Växjö universitet. Lundbergs recensioner bygger som alltid på kritisk läsning och initierad analys, och är personligt skrivna, lärda, läsvärda och lärorika. De fyra böcker han tar upp är Managing Sport Facilities av Gil Fried (Human Kinetics), Foundations of Sport Management sammanställd av Andy Gillentine & R. Brian Crowe (FIT), Sport Management: Principles and Applications av Russell Hoye, Aaron Smith, Hans Westerbeek, Bob Stewart & Matthew Nicholson (Butterworth Heinemann), samt Sport Public Relations: Managing Organizational Communication av G. Clayton Stoldt, Stephen W. Dittmore & Scott E. Branvold (Human Kinetics). Det är således fråga om fyra kursböcker av klassiskt amerikanskt snitt, pedagogiskt ambitiösa, och med en strävan att få med de senaste relevanta forskningsfynden. Man utfallet varierar. En av böckerna satsar på att framstå som ”cool”, med läraren som estradör och undervisningen som ”edutainment”, vilket får Lundberg att ge sig in i en initierad epistemologisk exkurs med resonans i Sven-Eric Liedmans kunskapsteori. Hoyes med fleras bok, som har australiensiskt ursprung, är uppenbarligen det minst lyckade exemplaret i Lundbergs bokett, till bredden fylld av fel och brister som den är, och recensenten är inte nådig i sin kritik. Men ett par av böckerna verkar i jämförelse riktigt hyggliga.
  •  
4.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Idrottsekonomisk lärobok
  • 2007
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2007-11-07
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Review of Mark J. Eschenfelder & Ming Li, Economics of Sport: Second Edition, 259 sidor, inb., ill. Morgantown, WV: Fitness Information Technology 2007 (Sport Management Library) ISBN 978-1-885693-72-3
  •  
5.
  • Lundberg, Hans, 1967- (author)
  • Kommunikativt entreprenörskap : Underhållningsidrott som totalupplevelse före, under och efter formeringen av den svenska upplevelseindustrin 1999-2008
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • In 2003, sixteen Swedish humanists proposed the idea of a communicative democracy. Same year, leading Scandinavian organizational theory scholars proposed that Scandinavian welfare states efforts to revitalize their democracies can be understood as ”a movement toward the development of a more charismatic and communicative model of leadership [where] focus has shifted to the organization of communication processes and the necessity of including several viewpoints in decision processes and public debates” (Byrkjeflot, 2003). The sixteen humanists proposed that the core of this way of making sense of post-industrial ICT societies could be understood trough the concepts of technology, democracy and academy (Kylhammar & Battail, 2003).In agreement with such line of thinking, the point of departure for this study is that a communicative democracy hardly can be generative without a fourth concept, the entrepreneur, which infuses agency to the humanist’s promising but rather structurally oriented conceptualization. The entrepreneurial agency is far from being an unproblematic one, though. As a celebrated form of agency in contemporary societies, to such an extent that the entrepreneur ”stands as a powerful creature capable of summoning the energies of the market society through sheer will power, creating the magic of entrepreneurship” (Rehn & Taalas, 2004), one better think twice about the sort of magic brought in.Invited here, with the purpose of empirically describing and theoretically introducing communicative entrepreneurship, is the rough-and-tumble secular magic of sports as entertainment. Guttmann (1978) declared sports being ”among the most discussed and least understood phenomena of our time”, a catchy but relevant slogan for an industry that at one hand generates an intense communicative presence in contemporary societies – “Sporting metaphors saturate everyday language […] sporting expressions pepper political, economic, educational and social discussions” (Booth, 2004) – but on the other hand is in the outskirts of the nowadays so embraced creative industry, as sports was excluded from the formative efforts undertaken by the Knowledge Foundation (KK-stiftelsen) when the Swedish version of the creative industry, the experience industry, was generated via innovative forms of communicative entrepreneurship.This tension between the proper and the grotesque is intriguing. Therefore – being a life philosophy for thousands of athletes and millions of their followers, an extremely detailed applied science, a globally omnipresent form of popular culture, a practice that since the rise of Olympism discursively is rooted in religion, and a multibillion dollar industry in which many stakeholders invest and extract their shares – the multidimensional practice of sports and entertainment and its communicative capacity is scrutinized via a close reading methodology termed genealogical storytelling (Hjorth, 2004).
  •  
6.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Kunskapsfältet Sport Marketing : en lägesbeskrivning
  • 2007
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2007-10-24
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Review of Brenda G. Pitts (red), Sport Marketing in the New Millenium: Selected Papers from the Third Annual Conference of the Sport Marketing Association, 310 sidor, hft. Morgantown, WV: Fitness InformationTechnology 2007, ISBN 978-1-885693-71-6
  •  
7.
  •  
8.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Läsvänlig på gränsen till infantilisering
  • 2005
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2005-04-05
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Review of Guy Masterman, Strategic Sports Event Management: An International Approach, 272 sid, hft. Ill. Oxford: Butterworth-Heinemann 2004
  •  
9.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Marknadsföring av idrott
  • 2005
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2005-06-06
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Review of Brenda G. Pitts (red), Sharing Best Practices in Sport Marketing: The Sport Marketing Association’s Inaugural Book of Papers, 233 sidor, hft. Morgantown, WV: Fitness Information Technology 2004
  •  
10.
  • Lundberg, Hans, Universitetslektor, 1967- (author)
  • Masskommunicerad underhållningsidrott som koncentrerad livsförenkling : om idrottens konceptuella gränser och begränsningar
  • 2005
  • In: Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. - : idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2005-03-22, s. 1-15
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med artikeln är konceptuellt, att föra fram förslag på ett antal olika begrepp som gör det möjligt att diskutera och tolka idrottens centrala position i vår samtid på fler sätt än de som för närvarande står till buds. Begrepp som underhållningsidrott, aura, nostalgi och kollektivt minne är de som här fokuseras. Artikeln är disponerad enligt följande: Avsnitt 1 diskuterar begreppet underhållningsidrott som  centralt då den typen av idrott skall förstås som industri/bransch från ett företagsekonomiskt perspektiv. Begreppet förnekas dock av Riksidrottsförbundet då det inte är i överensstämmelse med RF:s och Sveriges idrottsideologi. I avsnitt 2 introduceras kort massmedias centrala roll som huvudsaklig medproducent av de immateriella värden – aura och nostalgi – som utgör underhållningsidrottens huvudsakliga företagsekonomiska resurs. Med avstamp i en nationalekonomisk iakttagelse, diskuteras i avsnitt 3 begreppet aura mer ingående. Avsnitt 4 slutligen, ger via det ishockeyrelaterade fallet Molson Centre i Montreal, Canada, ett empiriskt grundat exempel på hur begreppet nostalgi kan bidra till att förstå entreprenöriell omorganisering av de koncentrerade emotioner som underhållningsidrotten frammanar.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 12

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view