1. |
- Magnusson, Lennart
(author)
-
Karlskogamålet
- 1976
-
In: Karlskoga Bergslags Hembygdsförenings årsskrift 1976.
-
Journal article (peer-reviewed)
|
|
2. |
- Nordström, Olle, 1935-, et al.
(author)
-
Tunga fordonskombinationers dynamiska stabilitet : del 2 Bilaga
- 1972
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAppendix A BegreppsförklaringarAppendix B Matematisk modell för studium av tunga fordonskombinationers dynamiska stabilitetAppendix C Variation av till axelavstånden kopplade fordonsparametrarAppendix D Mätning av sidkraftskarakteristik hos däckAppendix E Uppmätning och beräkning av tyngdpunktslägen, masströghetsmoment, vältningsgräns och krängdynamiska konstanterAppendix F Luftkrafter på lastfordon vid stark sidvindAppendix G LitteraturstudieAppendix H Grunddata för simulerade fordonskombinationer
|
|
3. |
- Nordström, Olle, 1935-, et al.
(author)
-
Tunga fordonskombinationers dynamiska stabilitet : del 1
- 1972
-
Reports (other academic/artistic)abstract
- Rapporten redovisar en undersökning rörande tunga fordonskombinationers dynamiska stabilitet utförd vid Statens väginstitut, numera Statens väg - och trafikinstitut på uppdrag av Kommunikationsdepartementets arbetsgrupp for översyn av bestämmelserna rörande typ- och registreringsbesiktning. Undersökningen har begränsats till att huvudsakligen gälla dynamisk stabilitet vid manövrer som inte innefattar bromsning samt endast tre typer av fordonskombinationer, nämligen dragbil med påhängsvagn, lastbil med tvåaxlad släpvagn samt dragbil med påhängsvagn och tillkopplad släpvagn. Olika sätt att karakterisera fordonskombinationers kördynamiska egenskaper beskrives och prövningsförfaranden diskuteras. Med hjälp av digital datorsimulering studeras körhastighetens och olika fordonsparametrars inverkan på den dynamiska stabiliteten vid en väjningsmanöver. Validering av den matematiska fordonsmodellen medelst fullskaleprov har utförts. Statiska vältningsgränsen för ett antal tunga fordonskombinationer har uppmätts. Förslag till krav på kördynamiska egenskaper och metoder för kontroll av dessa har framlagts. På grundval av gjorda studier har frågan om högsta tillåtna hastighet för fordonskombinationen dragbil med påhängsvagn och tillkopplad släpvagn diskuterats.
|
|