SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Malmgren Gun) srt2:(2010-2013)"

Search: WFRF:(Malmgren Gun) > (2010-2013)

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Magnusson, Kerstin, et al. (author)
  • Att göra sin röst hörd : tematisk undervisning i grundskolans mellanår
  • 2013
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • I skolans demokratiuppdrag ingår att varje elev ska få mod och vilja att uttrycka åsikter och göra sin röst hörd. En sådan identitets- och kunskapsutveckling sker förstås bäst i funktionella sammanhang och i kommunikation med andra. I den här boken får vi följa ett lärarlag på mellanstadiet i arbetet med att skapa en undervisning som består av sammanhängande kunskapskontexter där språk och innehåll går hand i hand. Den primära utgångspunkten för det pedagogiska arbetet är att eleverna genom språket och de texter som på olika sätt förmedlas ska förstå innehållet i den undervisning de möter.Författarna beskriver hur en integrerad och tematiskt orienterad under­visning i svenska kan bedrivas i samverkan med bild, musik, engelska och orienteringsämnen. De förklarar hur olika strategier kan hjälpa eleverna att röra sig mot en djupare förståelse och ger förslag på såväl teman och skönlitterära texter som praktisk-pedagogiska metoder. De två med­verkande forskarna pekar på hur medvetna undervisningsstrategier och genomtänkta textval ger skjuts åt elevernas språk- och läsutveckling men också utvecklar deras sociala, personliga, kritiska och kognitiva förmågor.Att göra sin röst hörd är i första hand avsedd för blivande och verksamma lärare på grundskolans mellanstadium. Boken kan även läsas för att få råd om hur mindre och enklare forskningsprojekt, av modellen läraren-som-forskare, kan organiseras och genomföras.
  •  
2.
  • Magnusson, Kerstin, et al. (author)
  • Att göra sin röst hörd : tematisk undervisning i grundskolans mellanår
  • 2013
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • I skolans demokratiuppdrag ingår att varje elev ska få mod och vilja att uttrycka åsikter och göra sin röst hörd. En sådan identitets- och kunskapsutveckling sker förstås bäst i funktionella sammanhang och i kommunikation med andra. I den här boken får vi följa ett lärarlag på mellanstadiet i arbetet med att skapa en undervisning som består av sammanhängande kunskapskontexter där språk och innehåll går hand i hand. Den primära utgångspunkten för det pedagogiska arbetet är att eleverna genom språket och de texter som på olika sätt förmedlas ska förstå innehållet i den undervisning de möter. Författarna beskriver hur en integrerad och tematiskt orienterad under­visning i svenska kan bedrivas i samverkan med bild, musik, engelska och orienteringsämnen. De förklarar hur olika strategier kan hjälpa eleverna att röra sig mot en djupare förståelse och ger förslag på såväl teman och skönlitterära texter som praktisk-pedagogiska metoder. De två med­verkande forskarna pekar på hur medvetna undervisningsstrategier och genomtänkta textval ger skjuts åt elevernas språk- och läsutveckling men också utvecklar deras sociala, personliga, kritiska och kognitiva förmågor. Att göra sin röst hörd är i första hand avsedd för blivande och verksamma lärare på grundskolans mellanstadium. Boken kan även läsas för att få råd om hur mindre och enklare forskningsprojekt, av modellen läraren-som-forskare, kan organiseras och genomföras.
  •  
3.
  • Magnusson, Kerstin, et al. (author)
  • På liv och död. Ett temaarbete i grundskolans mellanår.
  • 2010
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • En fjärdeklass i Sydsverige jobbade våren 2009 med temat På liv och död. Denna rapport beskriver, diskuterar och analyserar detta arbete. Några forskare från Lärarutbildningen på Malmö högskola och Lunds universitet försöker tillsammans med klassläraren få svar på följande frågor; Vilka hinder är förknippade med ämnesintegrerad tematisk undervisning? Vilken är skönlitteraturens roll i tematisk undervisning? Vad finns det för problem och möjligheter med att organisera arbetet på det sätt läraren och hennes kollegor gör? Vilken är lärarlagets funktion och betydelse? Utöver detta problematiseras också s.k. aktionsforskning på gott och ont. Forskarna frågar sig även vad de själva lärt sig och hur studien kan användas på lärarutbildning och som kompetensutveckling bland yrkesverksamma lärare?
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3
Type of publication
book (2)
reports (1)
Type of content
other academic/artistic (3)
Author/Editor
Nilsson, Jan (3)
Malmgren, Gun (3)
Magnusson, Kerstin (3)
University
Kristianstad University College (2)
Malmö University (1)
University of Borås (1)
Language
Swedish (3)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view