SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Persson Österman Roger 1962 ) srt2:(2015-2019)"

Search: WFRF:(Persson Österman Roger 1962 ) > (2015-2019)

  • Result 1-10 of 14
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  • Persson Österman, Roger, 1962- (author)
  • Företrädaransvar - kan det avskaffas? : Utredning om konsekvenser och förslag på justeringar av nuvarande regelverk
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • • Det särskilda s k företrädaransvaret för skatter är hårt kritiserat av näringslivet och av flera akademiker. Företrädaransvaret för skatter i dess nuvarande utformning bör därför tas bort.• Tidpunkten för inbetalning av personalskatter (källskatt på lön och arbetsgivar-avgifter) bör flyttas till en tidpunkt i mycket nära anslutning till löneutbetalnings-tillfället. Inbetalning kan ske med angivande av de anställdas uppgifter. Inbetalning kan ske till ett särskilt konto i Skatteverket från vilket skatten sedan dras vid vissa årliga tidpunkter. Företaget gottskrivs som kompensation marknadsmässig ränta på behållningen på kontot.• Skatteverkets mandat att bevilja anstånd med skatteinbetalning föreslås öka. Syftet med förslaget är att stärka möjligheterna för Skatteverket att arbeta konstruktivt och proaktivt i sitt borgenärsarbete.• Den formella rättssäkerheten för skattebetalaren bör stärkas genom att en tidsbe-gränsad villkorad rättighet till anstånd med skatteinbetalning införs. Nekade beslut om anstånd bör kunna överprövas av domstol, eller alternativt, senare kunna gran-skas av oberoende myndighet.• Ett straff för skatteinbetalningsbrott/skatteborgenärsbrott bör införas för de företrädare som agerar allvarligt klandervärt. Det straff som kan komma ifråga ska endast träffa de företrädare som kan anses ha agerat klandervärt i genuin mening. Att underlåta att inleda avvecklingsåtgärder eller liknande senast på skattens förfal-lodag ska inte (som idag) regelmässigt anses klandervärt. En nyanserad och allsidig bedömning av hela agerandet ska ske. Åtal ska endast väckas om det är påkallat ur allmän synpunkt.• Ett generellt ekonomiskt ansvar för skatteskada ska aktualiseras för den som begår skatteinbetalningsbrott/skatteborgenärsbrott och/eller andra typer av skattebrott.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Persson Österman, Roger, 1962- (author)
  • Perspectives on Corporate Taxation from a Sustainable Business Perspective
  • 2018
  • In: Challenges in Managing Sustainable Business. - Cham : Palgrave Macmillan. - 9783319932668 ; , s. 371-397
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • CSR and taxpaying are currently a hot topic for academic research. The issue is about securing a sustainable business environment in terms of corporate taxation. A sustainable tax system must be seen from both a collective view and an individual view. The chapter focuses on the individual view. The chapter emphasizes the need for a legal rule-based taxation. The legal order based on the rule of tax law is the only system that in practical terms is able to secure very important functional outcomes. A great problem is that the rule of tax law is the facilitator of tax avoidance and aggressive tax planning. However, CSR and tax morale are important in terms of taxpayer behavior. The most important lesson the social science research provides should be that the willingness to pay taxes is a function of complicated processes and that there is no single explanation as to why an individual or a corporation choose to pay their taxes or to engage or not engage in tax planning or tax avoidance. Research also indicates that the social norm is not very clear in terms of the view on tax avoidance. Ethical norms cannot be described as very clear, either. A very problematic issue is that neither “tax avoidance” nor “fair share” is defined in a way that enables a benchmarking. Evidence implies that a corporate tax strategy is about cost/benefit where “reputational risk” sometimes plays a role. An opportunity is to enhance the use of soft law: the published corporate tax strategies and tax policies. A very brief analysis of a few published tax strategies imply that there is a great potential in that respect. At present, they do not seem to work well as normative instruments. The best way of securing a sustainable corporate taxation is international cooperation on the legislative level and the development of legal concepts against tax avoidance (General Anti Avoidance Rules).
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 14

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view