SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Rönnqvist Carina 1963 ) srt2:(2005-2009)"

Search: WFRF:(Rönnqvist Carina 1963 ) > (2005-2009)

  • Result 1-5 of 5
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Markusson Winkvist, Hanna, 1970-, et al. (author)
  • Det finns redan en svensk kanon - tyvärr
  • 2007
  • In: Historielärarnas förenings årsskrift. - : Historielärarnas förening. - 0439-2434. ; , s. 88-90
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
2.
  • Rönnqvist, Carina, 1963-, et al. (author)
  • Historiens Ansikte A
  • 2009. - 1
  • Book (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Nyckelorden för Historiens ansikte är tolkningar, perspektiv, sammanhang - och nutid.Boken ger eleverna ökad kunskap om historiska samband. Texten poängterar historien som en process och konstruktion, vilket bland annat innebär att källkritiska problem lyfts fram och diskuteras. Historiens ansikte passar utmärkt för den nya ämnesplanen för Historia 1b. Komplettera med källövningar. För att tydliggöra att historia alltid skapas i ett sammanhang är den svenska historien inskriven i den allmänna historien. Syftet med detta är att eleverna på ett naturligt sätt ska få djupare kunskaper om den historiska utvecklingen. På motsvarande sätt vävs genusperspektivet in i framställningen. Eleverna får därmed större förståelse för hur synen på manligt och kvinnligt har förändrats genom tiderna. Historien presenteras kronologiskt, från forntid till nutid. Tyngdpunkten i boken ligger på utvecklingen i västvärlden. Ett inledande kapitel tar upp historievetenskapens plats och roll i samhället. Här får eleverna även göra sig bekanta med enklare metodiska verktyg och perspektiv. Varje kapitel avslutas med ett avsnitt som sammanfattar och problematiserar den behandlade epoken men som också blickar framåt.
  •  
3.
  •  
4.
  • Se skolan : forskningsmetoder i pedagogiskt arbete
  • 2008
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Denna bok visar en spännvidd av forskningsmetoder som går att använda i undersökningar i pedagogiskt arbete. En rad forskare bidrar med exempel från sin egen forskning och delar med sig av sina erfarenheter, för att ge en levande bild av hur olika metoder kan tillämpas. På detta sätt ges också en möjlighet till ökad förståelse för hela arbetsprocessen och de olika överväganden och modifieringar som ofta krävs. Samtidigt hoppas vi att forskningsexemplen i sig ska ge värdefull kunskap om frågor med anknytning till pedagogiskt verksamhet.Den vetenskapliga undersökningen kräver både kreativitet i planerings- och idéstadiet och systematik i själva genomförandet. Om man inte har någon tidigare erfarenhet av att göra vetenskapliga undersökningar är det kanske lätt att börja arbetet med att fundera över vilken metod man ska använda sig av, eftersom metoden kan förefalla konkret och gripbar. Många studenter har tidigt en föreställning om att de vill göra exempelvis en intervjustudie, men har samtidigt inte formulerat något forskningsproblem. Att för en forskare välja metod eller metoder före själva forskningsproblemet blir dock lika bakvänt som för en byggmästare att välja verktyg innan hon/han bestämt sig för vad som ska byggas. Därför är boken strukturerad utifrån själva forskningsproblemet – som ju är forskningens kärna – istället för att utgå från metoden som enbart är ett medel för att uppnå målet. Eftersom vi vill visa metodanvändning i autentiska forskningsarbeten går det inte heller att helt och hållet renodla metoderna. Ofta behöver forskaren använda flera olika metoder för att kunna få svar på en och samma forskningsfråga.Forskningsexemplen i boken är förankrade i olika forskningstraditioner och skiljer sig åt med avseende på ontologiska utgångspunkter och vilken typ av frågor som ställs. Framställningarnas olika språkliga karaktär är bland annat en konsekvens av att forskarna skolats inom olika traditioner. Inom vissa traditioner är till exempel det direkta tilltalet vanligt, ofta med ett väl synligt "författarjag" och inom andra traditioner är det brukligt att formulera sig i passiva satser. Vi har medvetet valt att inte redigera bort sådana skillnader, eftersom vi ser en poäng i att visa läsaren på olika sätt att formulera sig i vetenskapliga framställningar.De flesta författare har beskrivit relationen mellan teori och vald metod i sina respektive kapitel. Forskning kan utgå från både teoribaserade och teorigenererande metodansatser. I boken finns ett flertal exempel på forskningsmetoder som startar i en eller flera specifika teorier, men det finns även exempel på motsatsen där forskarens ambition istället är att generera teorier genom sina studier. En viktig aspekt, som även avspeglar sig i de olika kapitlens underrubriker, är skillnaden mellan insamlingsmetod och analysmetod. Den här boken behandlar både insamlings- och analysmetoder, men kapitlen fokuserar i olika utsträckning det ena eller andra.I några kapitel berörs frågan om kvantitativ kontra kvalitativ forskning och vi hoppas att de olika belysningar frågan får kan bilda utgångspunkt för funderingar och diskussioner om det lämpliga eller möjliga i en sådan uppdelning. I diskussionen kring kvalitativ och kvantitativ är det dock nödvändigt att hålla isär om det handlar om själva metoden, typ av data eller om man rent av rubricerar hela studien som det ena eller andra.Även om de olika forskningsexemplen är hämtade från specifika skolformer, olika åldersgrupper och varierande ämnen, kan de inspirera till andra forskningsområden inom pedagogiskt arbete. Det går med andra ord att dra nytta av en beskrivning som exempelvis berör svenskämnet i grundskolans tidigare år, även för den som tänker undersöka något som rör ett annat ämne på gymnasiet.
  •  
5.
  • Vinterek, Monika, 1956-, et al. (author)
  • Introduktion
  • 2008
  • In: Se skolan. - Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet. - 9789172645981
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-5 of 5

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view