SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Summerton Jane) srt2:(2005-2009)"

Sökning: WFRF:(Summerton Jane) > (2005-2009)

  • Resultat 1-7 av 7
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Galis, Vasilis, 1978- (författare)
  • From Shrieks to Technical Reports : technology, disability and political processes in building Athens metro
  • 2006
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Avhandlingen beskriver och analyserar hur frågor kring tillgänglighet/handikapp för första gången aktualiserades och implementerades i planeringen och utformningen av den byggda miljön i Aten, nämligen processen i samband med beslut, planering och implementering av jätteprojektet Atens Metro. Studien tecknar framväxten av olika handikapporganisationer, som från att ha varit svaga aktörer successivt lyckades få gehör för sina krav inom stadens förvaltning, politiska organ, den grekiska riksdagen och inte minst inom de företag som byggde metrosystemet. Avhandlingen diskuterar hur handikapporganisationer och metrosystemet växte fram och påverkade varandra, hur viktiga forum för att diskutera/problematisera olika perspektiv på handikapp skapades där aktörsgrupper med delvis olika intressen förde fram sina ståndpunkter och förhandlade samt vilka konkreta avtryck som dessa processer ledde till i form av en - slutligen - handikappvänlig teknisk konfiguration av metrosystemet. Studien knyter också an till den europeiska diskussionen, bl.a. inom EU, kring handikapp och vilken betydelse som denna diskussion hade för det framväxande metroprojektet, inte minst inför Atens OS-värdskap 2004. Avhandlingen tar sin teoretiska utgångspunkt i dels samhällsvetenskapliga teknik- och vetenskapsstudier, dels "disability studies".
  •  
2.
  • Nyberg, Jonna, et al. (författare)
  • Piloters arbetsmiljö ur jämställdhetsperspektiv : en litteraturstudie
  • 2008
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The aim of this literature study has been to summarize research results concerning gender equality among pilots in their working environment both from Swedish and international perspective. Both male and female pilots are of the opinion that gender does not make any difference for being a pilot. At the same time there is ambivalence in the interviews; female pilots sometimes describe how they have been the object of discrimination in various forms. Women handle this with different strategies, for exampel a female pilot adjusts herself as well as possible to the existing male norms in the cockpit. The profession of a pilot has been facing new demands and changes, a fact that changes the male identity of the profession. Male pilots are able to handle this by creating new forms of male identity. The physical environment in a cockpit by its design also reflects that the cockpit is an environment for men. In international studies there are descriptions how the cockpit is built according to male standards. In Sweden, the research concerning the working environment of pilots from a gender equality perspective is almost non-existent. Research is needed concerning the experiences and attitudes of female pilots from the gender equality perspective.
  •  
3.
  • Resande, planering, makt
  • 2008. - 1
  • Samlingsverk (redaktörskap) (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Samhällsvetenskaplig och humanistisk forskning har en viktig roll i att bredda kunskapsunderlagen för svensk transportplanering. Den här boken gör just det. Den har författats av forskare inom forskarnätverket FAST, ett samarbete mellan Linköpings universitet och VTI. Resande, planering, makt presenterar flera spännande nya perspektiv på resande och transporter. Boken vänder sig till alla som på något sätt arbetar med, forskar om eller intresserar sig för transporter och transportplanering. Några av de frågor som behandlas är kvinnors och äldres villkor i trafiken, regionförstoring, medborgarinflytande och riskhantering. "En av den här bokens förtjänster är att den i hög grad handlar om olika aspekter av makt: makten att formulera problemen och makten att tolka förutsättningarna för beslut och planering."- Emin Tengström, professor emeritus, avdelningen för humanteknologi vid Göteborgs universitet.
  •  
4.
  • Summerton, Jane, 1952-, et al. (författare)
  • Det känns nästan tabu : hastighetsgränser, offentliga aktörer och makt inom regional arena
  • 2008. - 1
  • Ingår i: Resande, planering, makt. - Lund : Arkiv Förlag. - 9789179242152 ; , s. 223-242
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Samhällsvetenskaplig och humanistisk forskning har en viktig roll i att bredda kunskapsunderlagen för svensk transportplanering. Den här boken gör just det. Den har författats av forskare inom forskarnätverket FAST, ett samarbete mellan Linköpings universitet och VTI. Resande, planering, makt presenterar flera spännande nya perspektiv på resande och transporter.Boken vänder sig till alla som på något sätt arbetar med, forskar om eller intresserar sig för transporter och transportplanering. Några av de frågor som behandlas är kvinnors och äldres villkor i trafiken, regionförstoring, medborgarinflytande och riskhantering."En av den här bokens förtjänster är att den i hög grad handlar om olika aspekter av makt: makten att formulera problemen och makten att tolka förutsättningarna för beslut och planering."- Emin Tengström, professor emeritus, avdelningen för humanteknologi vid Göteborgs universitet.
  •  
5.
  • Summerton, Jane, 1952- (författare)
  • Om positionering bland hjältar, missgynnade och osynliga : reflektioner kring forskarens val och politik.
  • 2005
  • Ingår i: Kunskapens vägar och forskningens praktik. - Lund : Arkiv förlag. - 9179241964 - 9789179241964 ; , s. -153
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Boel Berner har under sin akademiska karriär plöjt upp ett intellektuellt landskap där frågor om teknisk rationalitet, utbildning, ingenjörsarbete, sociologi, historia, genus, teknikhistoria, riskhantering, metodologi och skrivande står i fokus. Hennes, böcker och artiiklar, forskning och handledning har rört sig i detta landskap, i vad som hennes kolleger, kallar "Bernerland". Där tar denna bok, som tillägnas Boel Berner, sin utgångspunkt.Hur formuleras frågor, skrivs avhandlingar och byggs akademiska karriärer? Vad är ett tankekollektiv och hur formas en akademisk seminariemiljö? Hur väljer forskaren perspektiv och studieobjekt, och vad betyder dessa val som politiska ställningstaganden? Hur viktiga är detaljerna för trovärdigheten hos en teori? Dessa är några av de frågor som behandlas av bokens författare, tio forskare som känner Boel på olika sätt. Personliga berättelser från universitetsvärlden blandas med reflektioner över forskningens villkor.
  •  
6.
  •  
7.
  • Svensson, Tomas, et al. (författare)
  • Aktörers syn på hastighetsgränser i en region : ett arenaperspektiv
  • 2007
  • Rapport (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • Riksdagen antog regeringens proposition ”Nollvisionen och det trafiksäkra samhället” (proposition 1996/97:137) i oktober 1997. Den faktiska utvecklingen av trafiksäkerheten har inte motsvarat de målsättningar som har antagits. Etappmålet för säker trafik fastslår att antalet dödade och svårt skadade till följd av vägtrafikolyckor ska minska och att antalet dödade ska understiga 270 personer för år 2007 inom hela vägtransportsektorn. Den enda åtgärd som på kort sikt skulle kunna medföra en markant minskning av antalet dödade, och som är möjlig att genomföra, är sänkta och bättre övervakade hastighetsgränser. Ett mer ambitiöst användande av hastighetsgränssystemet för transportpolitisk måluppfyllelse innebär att kunskapen om hur hastigheterna i praktiken utformas bör öka avsevärt. Syftet med föreliggande rapport är att beskriva och analysera regionala aktörers arbete med och uppfattning om hastighetsgränserna på vägnätet inom en region. Med utgångspunkt från en rumslig avgränsning, Östergötlands län, och ett arenaperspektiv identifieras de aktörer som hanterar och påverkar hastighetsgränser på vägnätet. Syftet uppnås genom att beskriva och analysera hur dessa aktörer ser på sitt arbete med hastighetsgränser och i vilka sammanhang som detta arbete sker. Studien baseras i första hand på intervjuer, men även på analys av dokument. Av intervjusvaren framgår att det finns en tydlig samsyn på transportpolitiska prioriteringar och målsättningar för vägtransportsystemet bland kommunpolitiker, Regionförbundet Östsams tjänstemän och Vägverkets samhällsplanerare. Inom denna intresseallians är det i första hand hög framkomlighet som prioriteras. Prioriteringarna delas till stor del av Vägverkets trafikingenjörer. Trafiksäkerhetsfrågorna drivs av Vägverkets trafiksäkerhetsingenjörer och kommunala trafikplanerare. Övriga aktörer som har intervjuats i undersökningen är inte positionerade på samma tydliga sätt vad gäller prioriteringen mellan olika transportpolitiska mål. Handläggarna på Länsstyrelsen Östergötland beskriver hur de i sitt arbete är beroende av Vägverkets sektorskompetens. För polisen är hastigheter och hastighetsgränser i första hand en fråga om övervakning. De intervjuade företagen är beroende av institutionella spelregler och konkurrensförutsättningar. Vägtransportsystemets utformning med kapacitet och hastighetsgränser är en yttre faktor som är lika för alla. Fortsatt forskning om hastighetsgränser och hastigheter i det regionala sammanhanget bör vara fokuserad på att förstå hur de olika aktörerna faktiskt agerar i de planerings- och beslutsprocesser de deltar i och hur hastigheten hanteras vid den konkreta utformningen av regionens vägtransportsystem.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-7 av 7

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy