SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Tullgren Charlotte) srt2:(2002-2004)"

Search: WFRF:(Tullgren Charlotte) > (2002-2004)

  • Result 1-8 of 8
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Tullgren, Charlotte (author)
  • Den välreglerade friheten : att konstruera det lekande barnet
  • 2003
  • Doctoral thesis (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I denna studie av lek i förskolan fokuseras den styrning som äger rum i leken. Det teoretiska ramverket utgörs av Foucaults maktanalys, där styrning handlar om att forma, vägleda, administrera och reglera människors handlingar. Undersökningen är utförd i fyra barngrupper på tre förskolor, där i huvudsak barn mellan fyra och sex år deltar. Det empiriska materialet består av transkriberade videoobservationer av lek. I studien synliggörs den styrning som verkar i leken, och några av de teknologier som gör styrningen möjlig pekas ut. Studien argumenterar för att leken, som anses vara barns fria uttrycksmedel, är väl reglerad i syfte att bidra till skapandet av ett framtida barn med vissa kompetenser. I framtidens namn kategoriseras och normaliseras lekinnehåll och handlingar i leken. Genom att upptäcka de diskurser som är styrande och reflektera över hur makten används, blir det också möjligt, att analysera vad som dikterar vårt sätt att normalisera och kategorisera barn och lek.
  •  
2.
  • Tullgren, Charlotte (author)
  • Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet
  • 2004
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The purpose of the thesis is to shed light on pre-school as an arena for governmentality, where play is a tool for governing the child. The study focuses what in play-situations may become an object of governance and what techniques the teachers use to govern the children when they play. The theoretical framework is the work of Foucault and his perspective on power and knowledge. The empirical study took place in pre-schools with altogether four groups of children. Data consist of play-situations with 1-6 year old children, with a focus on children between 4 and 6 years of age. The play situations were observed and recorded with a video camera. The results of the study make visible how governing is active in play, and some of the technologies necessary for the governing are pointed out. The object of governance can be described through three themes: that children play, what children play and how children play. In each of these themes the children are being steered away from something considered not to be desirable towards something else, seen as desirable. To perform the regulatory work teachers use different techniques such as supervision, normalisation and pastoral techniques that create kindness and well-being among those governed. In conclusion it is argued that play, generally considered as a possibility for children freely to express themselves, should rather be understood as a well regulated activity in order to construct a future child with certain future competencies.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Tullgren, Charlotte, 1972- (author)
  • Lek : på vems villkor?
  • 2003
  • In: Barnens lek. - Solna : Fortbildningsförl.. - 9170911762 ; , s. 21-25
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Tullgren, Charlotte, 1972- (author)
  • Lek : på vems villkor?
  • 2002
  • In: Förskoletidningen. - 0348-0364. ; :6, s. 16-21
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
7.
  • Tullgren, Charlotte (author)
  • Lek : på vems villkor?
  • 2002
  • In: Förskoletidningen. - 0348-0364. ; :6, s. 16-21
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Tullgren, Charlotte (author)
  • Lek : på vems villkor?
  • 2003
  • In: Barnens lek. - Solna : Fortbildningsförl.. ; , s. 21-25
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-8 of 8

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view