SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Wikström Anna Karin 1965 ) srt2:(2015-2019)"

Search: WFRF:(Wikström Anna Karin 1965 ) > (2015-2019)

  • Result 1-10 of 42
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Akhter, Shahida, et al. (author)
  • Magnetic and magnetocaloric properties of Cu1-xZnxFe2O4 (x=0.6, 0.7, 0.8) ferrites
  • 2014
  • In: Journal of Magnetism and Magnetic Materials. - : Elsevier BV. - 0304-8853 .- 1873-4766. ; 367, s. 75-80
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The effect of Zn substitution on the magnetic and magnetocaloric properties of Cu1-xZnxFe2O4 (x=0.6, 0.7, 0.8) ferrites over a wide temperature range has been investigated. The polycrystalline samples were synthesized using the solid-state reaction at sintering temperature 1050 degrees C (1323 K) for 2 h and has been characterized by SQUID magnetometry. Magnetization versus temperature showed that all samples exhibit a paramagnetic to ferromagnetic transition with decreasing temperature. The Curie temperature T-c is found to decrease from 373 K for x=0.6 to 140 K for x=0.8 as well as the saturation magnetization Ms which shifts from 100 to 44 emu/gm. The magnetocaloric effect was obtained by measuring a family of M-I1 curves at set temperature intervals and calculating the entropy change, LIS for this system using the Maxwell relation. The AS of all samples increased with increasing applied field and showed a maximum around their respective 'Fe. The entropy change (Delta S) decreased with increasing Zn content, whereas the relative cooling power (RCP) slightly increased. The large RCP and Delta S found in Zn substitution Cu-Zn ferrites will be interesting for magnetic refrigeration near room temperature.
  •  
4.
  •  
5.
  • Bergman, Lotta (author)
  • Forskningscirkeln som resurs för att utveckla lärares kunskap om hur de kan stödja studenters läs- och skrivutveckling i högre utbildning
  • 2014
  • In: NU2014.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Presentationen bygger på resultat från ett forskningsprojekt där syftet var att undersöka hur en grupp lärare i högre utbildning kollaborativt reflekterar över och utvecklar kunskap om hur de kan stödja studenters läs- och skrivutveckling integrerat med sin ämnesundervisning. Projektet är influerat av aktionsforskning; det handlar om att utveckla och förändra en aktivitet, men också att få kunskap om vad som händer i processen (Aagaard Nielsen & Svensson, 2006; Somekh, 2006). Inom ramen för en forskningscirkel fick åtta kollegor från olika discipliner och ämnen möjlighet att delta i en kontinuerlig dialog där erfarenhetsbaserad och forskningsbaserad kunskap kunde mötas. Projektet varade i tre terminer och innebar även att deltagarna planerade och genomförde småskaliga undersökningar i sin egen praktik, där olika sätt att stödja studenterna prövades för att sedan analyseras och utvärderas i gruppen. För att förstå processen och interaktionen i forskningscirkeln har jag använt sociokulturell teori (Wertsch, 1998) samt teorier om den kritiska reflektionens betydelse för utveckling och förändring av vårt sätt att tänka och handla (Mezirow, 1998; Mälkki, 2011). Det empiriska materialet består av 10 audioinspelade forskningscirkelträffar, intervjuer med de åtta deltagarna samt de reflektioner jag som handledare skrev i anslutning till arbetet i forskningscirkeln. Resultatet visar att deltagarnas erfarenhetsbaserade berättelser tillsammans med läsning av forskningslitteratur blev kraftfulla resurser i gruppens meningsskapande arbete. Dessa resurser gav möjlighet till igenkänning och bekräftelse såväl som utmaningar. I mötet mellan praktik och teori skapades förutsättningar för jämförelser mellan individuella och institutionella praktiker och för kritisk reflektion och förändring i sätt att tänka och handla. Gruppens samtal var inledningsvis orienterade mot brister hos studenter och i tidigare utbildning men kom alltmer att fokusera möjligheter och strategier för att förändra den egna undervisningspraktiken och institutionernas arbete. Mer uppmärksamhet ägnades åt aktiviteter, interaktionsmönster och processer som studenterna behöver involveras i för att utforska sätt att tänka, läsa och skriva inom en disciplin. Deltagarna utvecklade en bredare syn på akademisk literacy och en ökad medvetenhet om vikten av att tillsammans med studenterna uppmärksamma språkets betydelse för tänkande och kunskapsbildning. I framläggningen diskuterar jag forskningscirkeln som resurs för att utmana deltagarnas uppfattningar och värderingar och betydelsen av att de genomförde egna småskaliga forskningsprojekt men också de hinder som uppstod i processen. Vidare granskar jag kritiskt min dubbla roll som både handledare och forskare. Referenser Aagaard Nielsen, K. & Svensson, L. (Eds.) (2006). Action and Interactive Research. Beyond Practice and Theory. Maastricht: Shaker Publishing. Mezirow, J. (1998). "On critical reflection". Adult Education Quarterly, 48(3), 185-198. Mälkki, K (2011). Theorizing the Nature of Refelction. Helsinki: University Print. Wertsch, J. (1998). Mind as action. New York, Oxford: Oxford University Press. Somekh, B (2006). Action Research. A Methodology for Change and Development. New York: Open University Press.
  •  
6.
  • Granfeldt, Jonas, et al. (author)
  • Direkt Profil et deux études sur la morphologie verbale et les stades de développement
  • 2005
  • In: Acquistion et production de la morphologie flexionnelle. Actes du Festival de la morphologie ; PERLES : petites études romanes de Lund. Extra seriem 20. - 1400-1810.
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Direkt Profil est un analyseur automatique de textes écrits en français comme langue étrangère. Utilisant des techniques du Traitement Automatique des Langues (TAL), son but est de produire une évaluation du stade de développement des apprenants sous la forme d’un profil grammatical. Direkt Profil réalise une analyse des phrases fondée sur des itinéraires d’acquisition, i.e. des phénomènes morphosyntaxiques locaux liés à un développement dans l’apprentissage du français. Cet article commence par constater combien les ordinateurs ont changé les méthodes des recherches en linguistique appliquée. Il présente ensuite le système Direkt Profil dans sa version actuelle et discute son apport aux domaines du présent volume par l’intermédiaire de deux études préliminaires sur la morphologie verbale chez des apprenants anglophones (données orales) et suédophones (données écrites) de français. L’article se termine par une discussion des possibilités qui se présentent aux chercheurs s’intéressant aux recherches sur l’acquisition de la morphosyntaxe du français.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Neiß (Neiss), Michael, 1977- (author)
  • Ett barockt borrehuvud från Uppåkra
  • 2010
  • In: Från romartida skalpeller till senvikingatida urnesspännen. - Lund : Institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds universitet. - 9789189578333 ; , s. 235-246
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • During the metal detector surveys of the 1990s, a little bronze head emerged from the soil of Uppåkra, bearing a strong resemblance to a popular cartoon rodent. Back then, no one would have suspected it to be of great significance, since archaeologists know similar motifs from Borre style. However, thanks to news agencies around the world, the Uppåkra head acquired international stardom as a “Viking Age Mickey Mouse”. Recently, “Mickey” has also started a new career as logotype of popular archaeology in Uppåkra. Considering this degree of popularity, an investigation into the original function is overdue. Nevertheless, the final answer is still concealed behind a curtain of corrosion.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 42
Type of publication
journal article (19)
conference paper (6)
doctoral thesis (5)
book chapter (5)
book (2)
editorial collection (1)
show more...
reports (1)
other publication (1)
research review (1)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (22)
other academic/artistic (20)
Author/Editor
Gunnar, Anders (2)
Bengtsson, Lars (1)
Gauthier, L. (1)
Bergfeldt, Lennart, ... (1)
Nordblad, Per (1)
Blennow, Kaj, 1958 (1)
show more...
Prato, M. (1)
Gatenholm, Paul, 195 ... (1)
Ferrara, G (1)
Zhu, Bin (1)
Jansson, Per-Anders, ... (1)
Bergström, Göran, 19 ... (1)
Muhammed, Mamoun (1)
Zhivotovsky, B (1)
Martin, C (1)
Mathe, AA (1)
Silvestrov, Sergei, ... (1)
Silvestrov, Dmitrii, ... (1)
Hast, Anders (1)
Alexandersson, Erik (1)
Lankinen, Åsa (1)
Andreasson, Erik (1)
Liljeroth, Erland (1)
Granfeldt, Jonas (1)
Schlyter, Suzanne (1)
Wennergren, Göran, 1 ... (1)
Lundqvist, Annika, 1 ... (1)
Olsson, Lisbeth, 196 ... (1)
Bergman, Lotta (1)
Mattsson Hultén, Lil ... (1)
Wikström, Gerhard (1)
Bianco, A. (1)
Shaw, Gary M (1)
Merino, S. (1)
Bonfoco, E (1)
Holmström, Inger K., ... (1)
Orrenius, S (1)
Akhter, Shahida (1)
Hakim, M. A. (1)
Hoque, S. M. (1)
Mathieu, Roland (1)
Paul, D. P. (1)
Hudl, Matthias (1)
Akhter, Tansim, 1967 ... (1)
Wikström, Anna-Karin ... (1)
Naessén, Tord (1)
Larsson, Margareta, ... (1)
Bondesson, Ulf (1)
Hedeland, Mikael (1)
Axer, Stephan (1)
show less...
University
Uppsala University (13)
Karolinska Institutet (7)
Royal Institute of Technology (4)
Lund University (4)
University of Gothenburg (3)
Mälardalen University (3)
show more...
Umeå University (2)
Stockholm University (2)
Örebro University (2)
RISE (2)
Malmö University (1)
Chalmers University of Technology (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
IVL Swedish Environmental Research Institute (1)
show less...
Language
English (42)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (39)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view