SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Colnerud Gunnel 1947 ) srt2:(2000-2004)"

Search: WFRF:(Colnerud Gunnel 1947 ) > (2000-2004)

  • Result 1-25 of 29
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Aristoteles och läraretiken
  • 2004. - 1
  • In: Utmaningar i filosofisk pedagogik. - Lund : Studentlitteratur. - 9144031742 - 9789144031743 ; , s. -322
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Filosofisk pedagogik är i dag en av pedagogikens mest expansiva deldiscipliner. Den har dock mycket längre anor än det ämne som den nu är en del av. Filosofisk pedagogik har sin härkomst i antik grekisk filosofi och är inte minst känd från Platons filosofi. I Staten behandlade Platon centrala problem i fostran till medborgare, i dialogen Menon diskuterade han ett klassiskt lärandeproblem och genom Sokrates introducerade han en speciell undervisningsmetod, maieutiken, som använder dialogen på ett speciellt sätt som medel för att hjälpa elever att lära
  •  
2.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Aristotle and Teacher Ethics
  • 2001
  • In: Nordisk Pedagogik. - 0901-8050 .- 1504-2995. ; 21, s. 149-156
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
3.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Den kollegiala paradoxen
  • 2002
  • In: Pedagogiska magasinet : Lärarförbundets tidskrift för pedagogisk forskning och debatt. - 1401-3320. ; 4
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
4.
  •  
5.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • En etisk kod blir aldrig färdig
  • 2004
  • In: Etik i princip & praktik - en antologi om lärares yrkesetik. - Stockholm : Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
6.
  •  
7.
  • Colnerud, Gunnel, 1947-, et al. (author)
  • Etiska lärare - moraliska barn : Forskning kring värdefrågor i skolans praktik. Värdepedagogiska texter II
  • 2004
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Föreliggande antologi är ett resultat av en nationell doktorandkurs, ”Perspektiv på värdefrågor i pedagogiska praktiker och styrdokument”, som gavs under 2003 i samarbete mellan Linköpings, Karlstads och Göteborgs universitet. Initiativet togs av forskare inom det nationella forskarnätverket Värdenätet som finansierades av Skolverket under åren 1999-2003. Avsikten med kursen var att samla existerande forskning och teoritraditioner som kan inrymmas i ett värdepedagogisk forskningsfält. Ett ytterligare syfte var att inbjuda och inspirera doktorander till en diskussion om värdepedagogiska perspektiv i sina pågående avhandlingsprojekt.Bidragen i denna antologi bygger på några av de examinationstexter som producerades inom kursen. De utgörs av doktorandernas individuella och olika sätt att behandla uppgiften, vilken var att formulera frågor och reflektera utifrån begrepp och företeelser med relevans för värdefrågor.De i antologin ingående bidragen ger exempel på ett antal forskningsproblem, perspektiv och teoretiska ansatser och illustrerar delar av den pågående utvecklingen av ett värdepedagogiskt forsknings- och kunskapsfält.Pedagogisk forskning kring normativa fenomen kan vara antingen teoretisk eller empirisk eller en kombination av båda. Det gemensamma för texterna i denna bok är att de rör värdefrågor som på olika sätt har relevans i pedagogiska praktiker. Exempel på forskningsområden eller forskningsobjekt är lärares värdepedagogiska uppdrag, lärares yrkesetik, elevers rättigheter i skolan, elevinflytande samt elevperspektiv på ansvar och arbete.
  •  
8.
  •  
9.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Lärare som mobbar
  • 2004
  • In: Pedagogiska magasinet : Lärarförbundets tidskrift för pedagogisk forskning och debatt. - 1401-3320. ; 3, s. 47-51
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
10.
  •  
11.
  •  
12.
  •  
13.
  •  
14.
  •  
15.
  •  
16.
  • Colnerud, Gunnel, 1947-, et al. (author)
  • Respekt för läraryrket : Om lärares yrkesspråk och yrkesetik
  • 2002
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Alla lärare har tillgång till någon form av yrkesspråk och yrkesetik, men frågan är hur användbara dessa är för vardagsarbetet. Här diskuteras hinder och möjligheter för lärares professionella utveckling. Författarna utgår i sitt resonemang från ett stort empiriskt material. Utifrån lärares egna argument och diskussioner, utkristalliseras såväl tillgång till som behov av att utveckla den yrkesspråkliga och yrkesetiska kompetensen.Respekt för läraryrket är en reviderad och uppdaterad version av Respekt för lärare, som under många år använts inom lärarutbildning och lärarfortbildning.Boken identifierar och förklarar företeelser som är svåra att upptäcka i vardagsarbetet. Lärarstudenter och utbildare får en sammanfattande framställning av de krav i yrkeslivet som lärarutbildningen bör motsvara. För enskilda lärare och lärargrupper är bokens innehåll en väg till kompetensutveckling och ökat yrkeskunnande vad avser lärares pedagogiska arbete. Respekt för läraryrket utgör ett bra underlag för att diskutera lärarprofessionalism och yrkeskompetens inom skilda lärarkategorier
  •  
17.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Skolan är ett lovligt byte
  • 2004
  • In: Pedagogiska magasinet : Lärarförbundets tidskrift för pedagogisk forskning och debatt. - 1401-3320. ; 1, s. 77-78
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
18.
  •  
19.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • Skolans Värdegrund - ett professionsperspektiv
  • 2003
  • In: Grundläggande värden och skolans värdegrund. Ett specialpedagogiskt perspektiv,2003. - Stockholm : Specialpedagogiskt forum och Vetenskapsrådet.
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
20.
  •  
21.
  • Colnerud, Gunnel, 1947- (author)
  • The mystery of justice
  • 2003
  • In: ECER conference,2003.
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
22.
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-25 of 29

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view