SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Meckbach Jane) srt2:(2005-2009)"

Search: WFRF:(Meckbach Jane) > (2005-2009)

  • Result 1-25 of 27
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Bourdieu, Pierre, et al. (author)
  • Leve idrottspedagogiken : En vänbok tillägnad Lars-Magnus Engström
  • 2005
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Vem ägnar sig åt idrott? Vilken betydelse har fritiden i barns och ungdomars liv? Vad innebär hälsa i skolämnet idrott och hälsa?Leve idrottspedagogiken! tillägnas Lars-Magnus Engström. Texterna i boken speglar delar av det idrottspedagogiska forskningsområdet i Sverige, vars framväxt Lars-Magnus Engström varit den främste företrädaren för. Läsaren får här ta del av exempelvis idrottskulturen, fritidskulturen och skolans ämne idrott och hälsa. Genomgående handlar texterna om villkoren för barns och ungdomars deltagane och om de olika lärprocesser som sker i anslutning till idrottsutövning.Lars-Magnus Engström har gjort betydande insatser som forskare och lärare samt som professor vid Lärarhögskolan i Stockholm och vid Gymnastik- och idrottshögskolan. I snart fyrtion år har han arbetat med studier kring påverkans- och lärprocesser i idrott. Hans forskning har främst kretsat kring människors idrottsvanor och vilka som utvecklar en fysiskt aktiv livsstil. Idrotts- och motionsutövningar ger både ett så kallat egenvärde och investeringsvärde. Med dessa begrepp bland många andra har Lars-Magnus Engström bidragit till en fördjupad vetenskaplig förståelse av idrottskulturen.De flesta författarna har eller har haft Lars-Magnus Engström som handledare och tillhör forskningsgruppen för pedagogik, idrott och fritidskultur. Redaktörer för boken är Karin Redelius och Håkan Larsson.
  •  
2.
  • Idrottsdidaktiska utmaningar
  • 2007
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Idrottsdidaktiska utmaningar handlar om undervisning i idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv. De grundläggande didaktiska frågorna är Vad?, Hur? och Varför? En lärare med idrottsdidaktisk kompetens har både teoretiska ämneskunskaper om människan i rörelse och praktiska, pedagogiska kunskaper i idrott. Innehåll: - Idrottsdidaktiska utmaningar - en introduktion / Håkan Larsson och Jane Meckbach - Idrottsdidaktik - konsten att undervisa i idrott / Jane Meckbach och Suzanne Lundvall - Skolans rörelseuppdrag / Håkan Larsson - Idrott och hälsa - en del av idrottskulturen / Håkan Larsson - Allsidig rörelsekompetens - ett kroppsligt ABC / Marie Nyberg och Anna Tidén - Gymnastik som redskap / Marie Nyberg och Tage Sterner - Tid för dans / Suzanne Lundvall och Jane Meckbach - Spelet, aktören och regissören / Gunnar Teng - Friluftsliv - en begreppsproblematisering / Johnny Nilsson - Friluftsliv och naturmiljöaktivitet i skolan / Johnny Nilsson, Eva Kraepelien-Strid och Jan Seger - Simkunnighet är viktigt, eller...? / Eva Kraepelien-Strid - Att undervisa i hälsa / Britta Thedin Jakobsson - Att bli sin egen intresserade tränare - träningslära i idrott och hälsa / Johnny Nilsson - Motoriskt lärande och motoriska lekmiljöer / Johnny Nilsson - Betygsättning i idrott och hälsa - en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser / Karin Redelius - Lika för alla - om likabehandling i idrott och hälsa / Håkan Larsson - Från gymnastikdirektör till lärare i idrott och hälsa / Suzanne Lundvall och Jane Meckbach - Kropp och rörelse - kunskap och lärande / Håkan Larsson
  •  
3.
  • Larsson, Håkan, et al. (author)
  • Idrottsdidaktiska utmaningar - en introduktion
  • 2007
  • In: Idrottsdidaktiska utmaningar. - Stockholm : Liber. ; , s. 9-16
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Vad karakteriserar en professionell lärare i idrott och hälsa? Det finns många svar på en sådan fråga, men i korthet handlar det om en lärare som kan tolka styrdokument, formulera egna lokala kursplaner, följa relevant kunskapsutveckling, planera, organisera och utvärdera undervisning i enlighet med styrdokument och relevant kunskapsbildning, bedöma och betygssätta elever i enlighet med i förväg formulerade kriterier, samverka med andra lärare och med elevernas målsmän och mycket mer. Idrottsdidaktiska utmaningar möter den professionella läraren i idrott och hälsa i sin dagliga gärning
  •  
4.
  • Larsson, Håkan, et al. (author)
  • Kooperativa lärprocesser kring genus i idrott och hälsa
  • 2006
  • In: SVEBI:s årsbok 2006. - 0284-4672. ; , s. 173-190
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Cooperative learning processes about gender in physical education and health Studies about the subject physical education and health illustrate that the subject have been and still is influenced by a strong gender order. The aim of the project Cooperative learning processes is to extend the understanding of how gender is constructed in the subject by an analysis of the dialogue about boys and girls conditions in physical education and health between qualified teachers/scientists and teachers in PE. Three qualified teachers at GIH in Stockholm and four teachers in PE at an upper secondary school in Huddinge were talking four times about gender in PE. Each dialogue was transcribed and sent to each member. The transcribed conversation was a bas for the coming talk. The method is inspired from the method which Lenz Taguchi used in her dissertation Emancipation and resistance (2000), The learning process of cooperation is highly about to untie the images and social hierachies´ that control relations between, on one hand, the one who stands as the interpreter of the practice (the scientist) and, on the other hand, the one who has the corporal experience of the practice (the one who ought to know). This is a greater challenge than you can imagine.
  •  
5.
  • Larsson, Lena, 1950- (author)
  • Idrott – och helst lite mer idrott : Idrottslärarstudenters möte med utbildningen
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The aim of the study is to investigate what happens when the experiences and conceptions of physical education (PE) student teachers encounter the value structures of a PE teacher education programme. The starting point for the study are the criticisms that the PE teacher education programme has inadequate links to science, that it finds it difficult to challenge traditional gender patterns, and that the students' experiences of their own sporting activities are more important than the education programme for what knowledge is considered valuable. The study has a cultural sociological and gender theoretical perspective. The analysis has been done with the help of Pierre Bourdieu's concepts as the tools of analysis. The empirical evidence has been collected with the help of several different methods. Quantitative data has been collected with the help of questionnaires which a total of 450 student teachers returned; qualitative data has been collected using: essays written by PE student teachers during their physical education specialisation and in-depth interviews with teacher educators. The results show that today's education is still characterised by many of the traditions, norms and values which historically have been its distinguishing features. The “rules of the game” are generally taken for granted and this is based on a shared conception in the value of the education. In the eyes of the students, the trademark of a good PE teacher is to be good at many different sports, have in-depth knowledge of human biology, and have the “right” personality. They are less interested in pedagogical issues and they would have preferred the whole course to have served them with ready-made solutions and answers. Even if gender and social issues have been part of the education, the gender habitus has changed very little during the programme. The way they see the subject is largely the same as it was before the course, but what appeared to them to be a ”pure” sports subject before the course started has afterwards become more a way of “attaining health through sport”. The study indicates that the dominating values within the PE teacher education seem to be in harmony with the students' habitus which make it difficult to challenge the ”order of things” and  that changes will take time.
  •  
6.
  • Lundquist Wanneberg, Pia, et al. (author)
  • The World Gymnaestrada - A Modern form of Linggymnastics?
  • 2009
  • In: ECSS 14<sup>th</sup> Annual Congress of the European College of Sport Science, Oslo/Norge 24-27June 2009. Oral presentation.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Abstract     The World Gymnaestrada – A Modern Form of Ling Gymnastics? Meckbach, J., Lundquist Wanneberg, P.The Swedish School of Sport and Health Sciences, StockholmSweden Introduction Different forms of kinetic culture were developed in Europe at the beginning of the 19th century. One of these was Ling gymnastics (Lundvall & Meckbach, 2003; Lundquist Wanneberg, 2004; Pfister, 2003). Ling gymnastics has been described as one of Sweden’s biggest cultural export products and in 1939 an international gymnastic display, the Lingiad, was held in Stockholm. But Gymnastics festivals are not a select Swedish phenomenon (Pfister 2007). The first World Gymnaestrada (WG) was held in Rotterdam in 1953. The focus in this study is on the conceptual content of Ling gymnastics evident in the type of gymnastics performed, Gymnastics For All (GFA), at the WG. Methods Three concept pairs General-Elite, Collectivism-Individualism, and Modesty-Ambition have been used to both capture and analyse the elements of Ling gymnastics evident in the WG. The study is based on 20 group interviews (semi-structured) with a total of 53 gymnasts and 87 observations (semi-structures with an observational list) carried out during 2007 WG. Results The results show: i) one similarity between the two forms of gymnastics is amateurism: no one profited financially from their involvement, ii) another similarity is the view of collectivism and general: gymnastics should be done together and should be available for all. Discussion The answer to the question whether the WG´s concept of gymnastics, GFA, can be regarded as a modern form of Ling gymnastics is yes, with certain reservations. The study has shown that there also are differences in content; differences that to some extent can be explained by structural changes when it comes to the view of the individual versus the collective. But in terms of the approach to the type of display and an emphasis on diversity, the basic principles are the same. The final question is how a Swedish gymnastics form that is rooted in the early 19th century can live on in an international context today? As been pointed out by the Norwegian sociologist, Augestad (2001) and the German historian, Pfister (2003) the universality of the Ling gymnastics made it compatible with cultures other than Swedish. Obviously so even today – at least part of it. References Augestad,P. (2001). Sosiologisk tidskrift 9 (3), 233-253.Kihlmark, O. (1988) Sv Idrottshistoriska föreningens årsskrift, 43-50.Lundvall, S. & Meckbach, J. (2003). Ett ämne i rörelse. Diss. Stockholm.                                        Lundquist Wanneberg, P. (2004) Kroppens medborgarfostran. Diss. Stockholm. Pfister, G. (2003). Sport in Society 6 (1), 61-91.                                                                                 Pfister, G. (2007), Stadion 33 (1), 49-70.
  •  
7.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Det stort sker - sker tyst? : Dans i skolan ett nationellt utvecklingsprogram
  • 2005
  • In: Idrott & Hälsa. - 0281-5338. ; 132:6, s. 36-37
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Trenden att öka den fysiska aktiviteten i skolan är global och strategierna att nå barn och ungdomar ser olika ut i olika länder. Dans i skolan är aktuellt såväl i Grekland som i Sverige. Vad händer i Sverige?
  •  
8.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Från gymnastikdirektör till lärare i idrott och hälsa
  • 2007
  • In: Idrottsdidaktiska utmaningar. - Stockholm : Liber. - 9789147084371 ; , s. 250-265
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I detta kapitel beskrivs översiktligt hur lärarutbildningen och läraruppdraget inom kroppsövningsämnet har förändrats över tid. För att öka kunskapen och förståelsen för dessa förändringar har vi valt ut ett antal avgörande skeenden, som vi tillsammans med andra forskare menar har kommit att påverka utbildningen och synen på yrkets professionsinriktning. De frågeställningar som väglett vår text har varit: Vilka viktiga samhällskrafter eller aktörer behövdes under tidigt 1800-tal för att initiera kroppsövningsämnet? Vilka institutionella strukturer har varit betydelsefulla för etableringen av ämnet och lärarutbildningen? Hur har lärarutbildningens innehåll försvarats och förändrats över tid. Lärarutbildningens förändring, illustrerat genom kapitlets titel; Från gymnastikdirektör till lärare i idrott och hälsa - och det är inte bara yrkestiteln som har förändrats. Synsättet på vad en akademisk utbildning för lärare i idrott och hälsa ska innehålla har också gjort en resa över tid. Borta är betoningen på egen kroppslig färdighet, närvarande är talet om att möta eleven, individualisering, personligt ansvar för lärande och livsstil. Borta är sjukgymnastiken, men närvarande är ämnet hälsa som just nu håller på att implementeras som självständig kurs på vissa gymnasieskolor. Vi konstaterar att lingianismen är död, men att kroppsövningsfältet och dess lärarutbildning brottas vidare med sin vetenskaplighet, sin ideologi, sina rörelsekultur och förebilder – om än i nya former, med nya utmaningar.
  •  
9.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Idrott och hälsa - för vem och till vad?
  • 2008
  • In: Idrott & hälsa : organ för Svenska idrottslärarföreningen. - 1653-1124. ; 134:6, s. 15-19
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Artikelserien kring olika forskningsresultat som berör ämnet idrott och hälsa fortsätter även i detta nummer. Syftet med denna artikel är att med hjälp av nationella och internationella studier på ett flervetenskapligt sätt belysa hur olika forskare ser på ämnets inriktning och målsättning. Artikeln avslutas med ett par möjliga slutsatser utifrån de olika forskningsresultat som presenteras och en kortare diskussion kring det problematiska i att forskare från olika vetenskapliga fält så sällan möts i gemensamma rekommendationer för ämnet.
  •  
10.
  •  
11.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Mind the Gap - Physical Education and Health and the Frame Factor Theory as a Tool for Analysing Educational Setting
  • 2008
  • In: Physical Education and Sport Pedagogy. - 1740-8989 .- 1742-5786. ; :4, s. 345-364
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background On a normative level as a subject physical education and health (PEH) seems to adjust rapidly to changes in society, whereas on the practical level it seems receptive to limiting factors like time, facilities and dominating inherited practices. How can the structuring components and processes relating to the shaping, transformation and transmission of curricula be understood? What choices and determinants of options do teachers have and use, and how are students involved in the framing of PEH? Purpose and methods The purpose of the article has been to investigate the process between the transmission of curriculum and the realisation of content as viewed by teachers and students of PEH in secondary schools in Sweden, and how this can be understood with the help of Bernstein’s concepts of classification and frames together with Linde’s work in defining the arenas of formulation, transformation and realisation. The empirical material consists of quantitative data from questionnaires administered to teachers (n=61) and students (n=380, aged 15–16 years) within a national multi-disciplinary project entitled School-Sport-Health (SIH). Results From the formulation arena of a broad given content the content given seems to become narrowed in the process of transformation, transmitting and realisation of content. Limiting factors as time and facilities are not strongly influencing the content provided. Lack of perceived subject matter knowledge is not mentioned at all as limiting the teaching objectives. When organising and conducting lessons, teachers mostly address the entire group of students and seldom give instruction in smaller groups. The majority of students answer that they can influence the subject content but in relation to the empirical material it remains unclear in what way students influence the educational practice besides attitudes and earlier attained skills. Just over half the students responding to the questionnaire expressed doubt about whether the teacher was aware of their previous experiences/knowledge. Students active in sports clubs expressed more satisfaction and higher levels of influence and perceived outcome than those inactive. When focusing on students’ choices of upper secondary programmes (study-orientated or vocational), in relation to how the subject is perceived, study-orientated students express lack of feedback and learning outcomes. Conclusions By using Bernstein’s principles of classification and framing for understanding the results of the study, PEH in secondary schools in Sweden emerges as a weak subject, where the framing of subject is not strongly bound to limiting factors as time and facilities. It seems to be more influenced by the boundaries set by other agencies and the process of transforming and transmitting of legitimate knowledge by teachers. In some respects students active in organised sport seem to act as a steering group in terms of how PEH teaching is addressed.  
  •  
12.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Skolämnet idrott och hälsas bidrag utifrån olika forskningsstudier - för vem och till vad?
  • 2008
  • In: SVEBIS årsbok : aktuell beteendevetenskaplig idrottsforskning. - : Svensk förening för beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforskning. - 0284-4672. ; , s. 109-120
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med denna artikel är att med hjälp av nationella och internationella studier på ett flervetenskapligt sätt belysa hur olika forskare ser på skolämnets inriktning och målsättning. Artikeln avslutas med ett par möjliga slutsatser utifrån de olika forskningsresultat som presenteras och en kortare diskussion kring det problematiska i att forskare från olika vetenskapliga fält så sällan möts i gemensamma rekommendationer för skolans kroppsövningsämne.
  •  
13.
  • Lundvall, Suzanne, et al. (author)
  • Tid för dans
  • 2007
  • In: Idrottsdidaktiska utmaningar. - Stockholm : Liber. ; , s. 103-119
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Dans och rörelse till musik förekommer i flera olika sammanhang i samhället och i en mängd olika former. Att kommunicera med och genom rörelse är en av de äldsta formerna för mänskligt samspel. Människor ägnar sig åt dans som en del i ett socialt och kulturellt umgänge, för att det är kul eller för att man har det som ett specifikt intresse. För några ligger lusten i att öva dans, för andra är intresset inriktat mot dans som scenkonst, åter andra vill tävla i dans. I kapitlet har vi valt att använda oss av begreppen bruksvärde och lärandevärde för att synliggöra tre nivåer i en lärprocess (att kunna, att förstå hur kunskapen kan användas och att den känns meningsfull/är meningsskapande). Dessa kunskapsnivåer försöker vi beskriva genom att dels sätta dansdidaktiken i ett sammanhang, dels ge exempel på didaktiska överväganden. Det övergripande lärandevärde som har fokuserats är hur elever och lärarstudenterna genom dansdidaktik kan erövra redskap och förmåga till ett kroppsligt lärande, som innehåller såväl motoriska och fysiska som emotionella, kognitiva och perceptuella aspekter. Exempel ges också på hur det egna utövandet och lärandet kan bidra till en självreflektion hos den utövande i relation till den egna fysiska identitetsbildningen och till olika rörelsekulturer. Ett uttryck som vi gärna återkommer till är att det är skillnad på att lära sig en dans och att lära sig dansa.
  •  
14.
  • Meckbach, Jane, et al. (author)
  • 2nd World Summit on Physical Education : Magglingen 2005 värnade idrottsämnets roll som hälso- och kulturbärare
  • 2006
  • In: Idrott & Hälsa. - 0281-5338. ; 133:2, s. 24-25
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • År 1999 anordnades en konferens i Berlin, First World Summit, med syfte att öka insikten om de positiva effekterna av idrottsundervisning. Konferensen syftade även till att öka kunskapen hos politiker, media, och allmänhet om idrottsämnets svåra situation runt om i världen. Befintlig forskning inom området presenterades och mötet gav utrymme till att stärka nätverk och koordinera planer för aktioner. Arrangören för denna konferens var International Council of Sport Scienceand Physical Education (ICSSPE), med säte i Berlin. Organisationen har ca 250 medlemsorganisationer runt om i världen, statliga och icke statliga(Non governmental, NGO) intressenter inom områdena idrott och hälsa och vetenskap. Organisationen stöds av UNESCO. I korthet kom representanter från ett 80-tal länder överens om följande uttalande: Idrottsundervisning är en rättighet för alla barn och en grundläggande´komponent i deras utveckling och utbildning. Strategier och aktioner behövs för att säkerställa att en kvalitativ idrottsundervisning genomförs och stöds över hela världen. Konferensen föreslog även att FN skulle utlysa ett ”International Year of Sport and Physical Education”, vilket också genomfördes 2005. I slutet av förra året anordnade ICPSSE ett andra möte i Magglingen, Schweiz i syfte att följa upp vad som hänt med idrottsämnets status och analysera eventuella förändringar. I Ken Hardmans och Joseph Marshalls genomgång gavs dystra besked, liten förändring hade ägt rum i jämförelse med den tidigare undersökningen(Worldwide Survey of PE). En något annan bild framträdde i Uwe Pühses och Markus Gerbers studie, vilken var av mer kvalitativ karaktär. I deras studie presenterades bland annat behovet av att ta fram kvalitetskriterier för personlig och social utveckling inom idrottsämnet. I ett slutanförande ”Making the political case for physical education” betonade Professor Margaret Talbot vikten av effektiva strategier för att kunna säkerställa och vidareutveckla idrottsundervisningen som en viktig del av utbildning i allmänhet. Mötet utmynnade i en allmän deklaration, som bland annat innefattar en uppmaning till regeringar att följa de mål som fastställts under ”International Year of Sport and Physical Education” och som understryker idrottsämnets unika roll inom kultur, hälsa och utveckling. Mötesdeltagarna uppmanades att arbeta för att: Implementera de aktionsförslag som beslutades 1999. Det angelägna behovet av en översyn och en förbättring av utbildning och fortbildning av idrottslärare synliggörs. Etablera och/eller stärka nationella, regionala och lokala nätverk i syfte att sprida praktiska råd om undervisning byggda på mångvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet. Utveckla samarbetsformer med regeringsorgan och andra beslutsfattare för att främja idrottsundervisning och skolidrott för barn; dess bidrag till hälsa, livslångt deltagande i idrott, dans och fysisk aktivitet, och dess värde för de utbildnings- och sociala system inom vilka de lever och verkar. ICSSPE åtar sig att, på internationell bas, verka för fortsatt forskning inom området, samt spridning av ”god praktik” och framtagandet av ett argumentationsmaterial för främjande av idrottsundervisning. Vidare avser organisationen att utveckla internationella kvalitetskriterier för idrottsundervisning i skolan.
  •  
15.
  • Meckbach, Jane (author)
  • A Study of PE Teachers from Different Environments in Sweden
  • 2006
  • In: www.idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :publ 10060315, s. 10-
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • A Physical Education (PE) teacher’s work is both varied and shifting. The aim of this study is to describe and analyse PE teachers presentations of their practical work i. e. make the environments and experiences that generate the contents of the subject visible. The starting point for this paper is an examination of PE teachers´ customs and practices in school. What is it that influences PE teaching of today? In today’s world the focus is on the body and physical activity, in school as well as in society. Today, the individual teacher and schools in Sweden have a large responsibility to interpret the government guidelines, and implement meaningful teaching. Teaching practices in the goal related school of today vary greatly from school to school. Every school writes, on the basis of the guidelines, their own local work plans for every subject. In the local syllabus for Physical Education and Health, the teacher must take into consideration the guidelines, the individual community’s school plan and the conditions existing at the school. According to Engström, every child must have the right to be physically active and the right to participate in sports activities. Furthermore, he points out that because school reaches all children and teenagers, it is the most important environment for influencing physical activity (Engström 2004a). A message from the General Association of International Sports Federation president, Hein Verbruggen from the 2nd World Summit on Physical Education in Magglingen 2005, is that: Physical Education is the most effective and reliable means to lay the foundations for an active, healthy and well-balanced lifestyle through the practice of sport and physical activity by today’s children and youth. (Verbruggen, 2005) A PE teacher must conduct himself/herself according to the social situation he/she finds in his/her school and also in relation to the environment of the individual school. The school itself is an institution with both long history and strong traditions, which most likely influence the work in school.
  •  
16.
  • Meckbach, Jane, et al. (author)
  • Attityder, kunskaper och färdigheter hos den framtida läraren i idrott och hälsa
  • 2006
  • In: SVEBI:s årsbok 2006. - 0284-4672. ; , s. 191-212
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • PE and Health teachers - attitudes, knowledge and skills Diagnostic information from students entering at university level is not regular a part of planning for forthcoming students and courses. A variety of information, that could adjust courses in relation to the students, is often left out. In Sweden a new teacher-training program was established in 2001. Students can choose among different pathways and create their own variation of teacher-training courses. Teacher specialisation towards PE and Health is one of the most common alternative and can be chosen at 16 universities. About 600 students get their PE and Health teacher degree every year. The aims of this study are i) to describe the current PE and Health teacher students and ii) to reflect the character of the future PE and Health teacher on a research base. About 450 questionnaires from students located at 16 universities were collected during May 2006. The questionnaire includes i) background ii) knowledge related to sports and physical activities and iii) experiences from education in the area of physical activities and health. The results focus on the above mentioned areas and similarities and differences between the universities in the light of the forthcoming PE and Health students, courses, teachers and leaders.
  •  
17.
  • Meckbach, Jane (author)
  • ECSS-14th Annual Congress of the European College of Sport Science 2009
  • 2009
  • In: Idrottsforskaren : informationsorgan för SVEBI, Svensk förening för beteendevetenskaplig idrottsforskning. - : SVEBI. - 0348-9787. ; :3, s. 10-
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Rapportering från konferensen ECSS, 14th Annual Congress of the European College of Sport Science 2009.
  •  
18.
  • Meckbach, Jane (author)
  • En grundbok för alla idrottsdidaktiker : Recension av Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik
  • 2008
  • In: idrottsforum.org. - 1652-7224. ; 2008-10-15
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • "En grundbok i didaktik för idrottsstuderande och deras lärare är med all sannolikhet nödvändig för att ämnet idrott ska ha universitetsstatus och kvarhålla legitimitet inom skolans ramar i såväl Danmark som övriga länder.” Detta lakoniska konstaterande svarar Jane Meckbach för en recension av just en sådan bok. Och på kort tid har två idrottsdidaktiska grundböcker i form av antologier sett dagens ljus, en i Sverige och en i Danmark. Den svenska, Idrottsdidaktiska utmaningar (Liber) sammanställd av Håkan Larsson och Jane Meckbach, kommer vi snart att recensera här på forumet, och här skriver alltså nu Meckbach om den danska, Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik (Museum Tusculanum) sammanställd av Helle Rønholt och Birger Peitersen. Det är fråga om en reviderad nyutgåva av första upplagan från 2000. Meckbach konstaterar att boken – som med fördel kan läsas från pärm till pärm – är en välskriven grundbok som trots svag anknytning till nyare idrottsdidaktisk forskning bör kunna införas som kurslitteratur i alla de skandinaviska länderna
  •  
19.
  •  
20.
  • Meckbach, Jane, et al. (author)
  • Idrottsdidaktik - konsten att undervisa i idrott
  • 2007
  • In: Idrottsdidaktiska utmaningar. - Stockholm : Liber. - 9789147084371 ; , s. 17-35
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Kapitlet ger en introduktion till begreppen didaktik och ämnesdidaktik samt belyser idrottsdidaktisk forskning relaterad till skolans kroppsövningsämne över tid. Kapitlet inleds med de förväntningar och krav på legitimitet som omgärdar ämnet idrott och hälsa. Fokus finns på hur forskning och yrkespraktik möts och hur de interagerar - eller om inte alls.
  •  
21.
  • Meckbach, Jane (author)
  • Idrottsdidaktisk forskning : inblickar och utblickar
  • 2007
  • In: Eskilsson, Olle, Redfors, Andreas (red.), Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. - Kristianstad : Kristianstad University Press. - 9197396443 ; , s. 41-51
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
22.
  • Meckbach, Jane (author)
  • Idrottsdidaktisk forskning - inblickar och utblickar
  • 2007
  • In: Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. - Stockholm : Liber. - 9789147084371 ; , s. s. 41-52
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Idrottsdidaktisk forskning i Sverige har först under 2000-talet etablerats. Startsträckan har varit lång och krokig när det gäller att etablera idrott som akademiskt ämne och därtill att sätta fokus på de ämnesdidaktiska frågorna. Pionjären inom det idrottsdidaktiska fältet är Claes Annerstedt som med sin avhandling 1991 problematiserade skolans idrottsämne och dess kunskapsdimension. Under det senaste decenniet har såväl större projekt och avhandlingar fokuserat de idrottsdidaktiska frågorna. En utmaning är nu att vidga arenan till det internationella idrottsdidaktiska fältet.
  •  
23.
  • Meckbach, Jane, et al. (author)
  • Idrottslärarstudenten vid GIH
  • 2007
  • In: Idrottsforum.org. - 1652-7224. ; :2007-01-31
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Introduction Diagnostic information on new students at university level is not a regular part of planning for forthcoming students, even though there is ample of information that in that way are avoided for planning courses and developing a challenging study situation for the students. In Sweden PE teacher training are carried out at 16 universities/colleges, which means that about 60 % of all teacher training institutes have also education PE teachers. Aside from more or less regular diagnostic information and information concerning the precious experience of new student there is, at least in Sweden, also a discussion concerning the excellence in itself of the students. The aim of this study is among other things to describe the PE teacher students at GIH, their background, their experiences from PE & Health in school and what kind of competencies they have in PE and physical activity. Furthermore, we like to develop a national platform for diagnostic information covering all PE students in Sweden. In this study we present the first step in such national platform. Method As a first step we have used the information at hand at GIH and added information based on a questionnaire consisting of 44 items administered to 45 students (25 women and 20 men). Some of the items in the questionnaire were of an open-ended character. The results were analysed using SPSS. Results In our pilot study on 45 student described above 50 % had grown up in large city, the mean age is 24 years, and the entrance score were very high (from 16,2 points to 19,6 point on a 20 point scale). All students had positive experience from their previous studies and judge themselves as high achieving students. More than three quarters of the students had parents who were well educated compared to Swedish standards. Many students, 65%, had spent time in other countries and not only as tourists. Most of the students had chosen studies at GIH as a first hand choice. When accepted to GIH, almost 50% had carried out university studies. 15% of students have parents born in another country than Sweden. Most students read a daily newspaper, 35% live by themselves in an own apartment and some of them have a long distance to GIH (up to 150 kilometres). Many students at GIH have a long experience as being a leader in several situations, and in many cases within the sporting area. Most student perform well in many activities, e.g. knows how save people in water and knows about a connection between health and physical activity They knows less well about sports for disabled people and how to prepare skis for cross country skiing. Discussion It seems quite clear form this pilot study that the PE students at GIH are well prepared for their forthcoming studies. At the same time the information gathered might be used in an effective way to enhance their forthcoming studies and adjust the information in a better way than so far. The question remains as to how representative our students are with PE students at other universities and colleges in Sweden. We hope in the near future be able to answer that question and thereby increasing the discussion about the future PE studies in Sweden.
  •  
24.
  • Meckbach, Jane (author)
  • Inspiration och utmaning för idrottslärarutbildare : recension av Instructional models for physical education
  • 2006
  • In: Idrottsforum.org. - 1652-7224. ; 2006-08-30
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Michael W. Metzler, forskare och lärare vid Department for Kinesiology and Health, Georgia State University, har just utkommit med andra upplagan av sin uppmärksammade lärobok i hur man lär ut Physical Eduction i amerikanska skolor, från Kindergarten upp till och med High School. I Instructional Models for Physical Education presenterar Metzler åtta olika modeller för idrottsundervisning, tillsammans med vägledning för val av modell och tekniker för utvärdering. Jane Meckbach har läst Metzlers bok för idrottsforum.orgs räkning. I sin recension framhäver hon värdet av modellbaserad undervisning; bokens nytta för en svensk idrottslärarutbildare begränsas dessvärre av att den är skriven för amerikanska förhållanden. Den kan således knappast användas som kurslitteratur, men den kan vara en viktig inspirationskälla, både för idrottslärare och för deras lärare.
  •  
25.
  • Meckbach, Jane (author)
  • Lärande miljöer - en studie av idrottslärare från olika miljöer
  • 2005
  • In: Leve idrottspedagogiken!. - Stockholm : HLS förlag. - 9176565998 ; , s. 239-254
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • En idrottslärares arbete är både varierande och skiftande. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera idrottslärarnas framställning av sin praktik, dvs. synliggöra de miljöer och erfarenheter som genererar ämnets innehåll. Föreliggande text tar sin utgångspunkt i en närstudie av idrottslärares praxis i relation till de uppgifter som finns i den pedagogiska verksamheten i skolan.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-25 of 27

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view