SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:2323 7104 OR L773:2323 7112 srt2:(2018)"

Search: L773:2323 7104 OR L773:2323 7112 > (2018)

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Holmström, Simon, et al. (author)
  • Gymnasiets laborationsundervisning i fysik : mellan tradition och ändrade styrdokument
  • 2018
  • In: LUMAT. - 2323-7104 .- 2323-7112. ; 6:1, s. 1-19
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
  •  
2.
  • Holmström, Simon, et al. (author)
  • Gymnasiets laborationsundervisning i fysik : mellan tradition och ändrade styrdokument
  • 2018
  • In: LUMAT Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. - 2323-7104. ; 6:1, s. 1-19
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
  •  
3.
  • Holmström, Simon Johan Erland, et al. (author)
  • Gymnasiets laboratorionsundervisning i fysik–mellan tradition och ändrade styrdokument: Laboratory work in upper secondary physics teaching–between tradition and curriculum reform
  • 2018
  • In: LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. - 2323-7112. ; 6:1, s. 1-21
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Laborationer har lång tradition i fysikundervisningen och det finns många klassiska skolexperiment. Samtidigt påverkas laborationsundervisningen av reformer och teknikutveckling. I denna studie fick lärare på tre gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning. Analysen baseras på händelselogik, där handling ses som intentionell och styrs av determinanterna: målsättning, förmåga, plikt och möjligheter. Studien ger insikt i hur olika faktorer påverkar lärares laborationsundervisning, och hur klassiska laborationer i fysikundervisningen både kan ha en given plats och utmanas av nya förutsättningar. Resultaten antyder att praxis och tradition är starkare påverkansfaktorer än styrdokument i lärares utformning av laborationsundervisningen, vilket delvis kan relateras till en avsaknad av fortbildning.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3
Type of publication
journal article (3)
Type of content
peer-reviewed (3)
Author/Editor
Pendrill, Ann Marie (3)
Reistad, Nina (3)
Eriksson, Urban (2)
Holmström, Simon (2)
Eriksson, Urban, Lek ... (1)
Holmström, Simon Joh ... (1)
University
Kristianstad University College (2)
Lund University (1)
Language
Swedish (3)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (3)
Social Sciences (3)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view