SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Arvidsson Anna K 1971 ) srt2:(2012-2014)"

Search: WFRF:(Arvidsson Anna K 1971 ) > (2012-2014)

  • Result 1-10 of 10
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Arvidsson, Anna K., 1971-, et al. (author)
  • Nya regler för en effektivare vinterväghållning : En förstudie
  • 2013
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Idag kostar vinterväghållningen årligen cirka 2 miljarder, men det saknas bra uppföljningsverktyg för att se hur dessa pengar fördelas. Detta notat summerar hur inrapportering, regelverk för vintervägsåtgärder och ersättningsmodeller fungerar idag samt diskuterar vilken nyutvecklad teknik som skulle kunna användas framöver för att optimera vinterväghållningen. Det svenska VägVäderinformationsSystemet (VViS) introducerades som hjälpmedel för vinterväghållning under slutet av 1970-talet och har under 80- och 90-talet byggts ut och idag finns det cirka 800 stationer på de statliga svenska vägarna. De mäter bland annat temperaturen i luften och vägytan, vindriktning och vindhastighet, de detekterar nederbördstyp och mängd och på många av stationerna finns det även kameror för bedömning av väglag. Information från VViS används idag, tillsammans med väderprognoser, som det huvudsakliga beslutsunderlaget för att bestämma behovet av vinterväghållningsåtgärder. Syftet med denna förstudie har varit att ta fram ett underlag till ett nytt regelverk för när åtgärder behöver utföras för att få en bra vägstandard på vintern och hur ersättningen ska kunna regleras i förhållande till detta, för att få en effektivare vinterväghållning. Den tekniska utvecklingen har gått framåt de senaste åren inom en rad olika områden, till exempel bilindustrin och när det gäller beröringsfria sensorer för mätning av bland annat friktion och vägytetemperatur. De nya teknikerna kan kopplas samman och tillsammans med VViS skulle det kunna ge en mer tydlig bild av när och var åtgärder behövs för att få den mest effektiva vinterväghållningen. Detta skulle även kunna användas för att utforma ett beslutsstödsystem för att underlätta entreprenörernas arbete.
  •  
4.
  •  
5.
  • Arvidsson, Anna K, 1971- (author)
  • Sträckprognoser E6
  • 2013
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Sträckprognoser är ett arbetssätt för att prognostisera vädersituationer eller väglag, då framför allt halka. Projektet som redovisas i VTI notat 32-2013 är en början på att implementera sträckprognostekniken på svenska vägar. Sträckprognoser finns sedan tidigare implementerade på flera håll i världen däribland Norge och Tjeckien och är ett sätt att prognostisera vädersituationer eller väglag på sträckor mellan befintliga VViS-stationer (VägVäderinformationSystem). VViS-stationer är placerade över hela Sverige och framförallt på platser där sannolikheten för halka är stor. Om det sker förändringar i området runt stationen, till exempel ändringar av vegetationen, kan förhållandena ändras jämfört med den ursprungliga karteringen av vägsträckan. För att göra en modell som beskriver en vägsträcka behövs en klimatkartering och en topoklimatologisk analys för att veta hur temperaturer, höjder, skuggning, med mera, längs vägen varierar. Därefter kan vägen delas in i olika segment som representerar de olika variationerna på vägen. Modellen beräknar sedan fram prognoser för yttemperaturer och väglag, dessa jämförs och justeras tillsammans med de uppmätta temperaturerna från tidpunkten för karteringen. Resultaten av mätningarna på aktuell vägsträcka längs E6 visar på god samstämmighet mellan de modellerade värdena och de uppmätta temperaturerna.
  •  
6.
  • Arvidsson, Anna K., 1971- (author)
  • Tema Vintermodell : kalibrering och vidareutveckling av Vintermodellen
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Projektet kallat Tema Vintermodell startades i början av 2000-talet. Tanken var att beskriva konsekvenserna av olika strategier inom vinterväghållningen och därmed göra det möjligt att kunna beräkna de samhällsekonomiska kostnaderna. Programmet Vintermodellen, som utvecklats inom projektet, har gjort det möjligt att beräkna och värdera de väsentligaste konsekvenserna för trafikanter, väghållare och samhälle utifrån olika strategier och åtgärder inom vinterväghållningen vilket inte var möjligt tidigare. Denna rapport innehåller de första beräkningsresultaten från en komplett Vintermodell med de förutsättningar som finns idag. Rapporten innehåller även en redovisning av den vidareutveckling som gjordes i samband med denna studie inom Tema Vintermodell. Det som redovisas i denna rapport är bland annat sju jämförelser mellan olika tillämpningskörningar för att studera förändringarna i samhällsekonomiska kostnader om driftstandardklassen på vägen ändras. Det som ändras är exempelvis hur stor snömängd som ska ha fallit innan en åtgärd ska påbörjas eller hur lång tid det får ta tills vägen är åtgärdad.
  •  
7.
  • Arvidsson, Anna K, 1971-, et al. (author)
  • The impact of climate change on the use of anti- and de-icing salt in Sweden
  • 2012
  • In: Transportation Research Circular. ; , s. -10
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The future needs for winter maintenance will probably be influenced by the climate change in different ways in different parts of the world. As Sweden is a country with several climate zones, the influence of climate change on winter maintenance will therefore differ between regions within the country. To understand the influence of climate change on the future needs of salt consumption in winter maintenance, modeled road weather data were calculated in the IRWIN project (a joint research project through ERA-NET ROAD funded by the 6th Framework Program of the European Commission), where climate change scenarios from ECHAM5 (the fifth generation of the European Centre Hamburg Model general circulation model from the Max-Planck Institute for Meteorology) were combined with field data from the road weather information system in Sweden.These modeled road weather data were used in project KLIVIN (the study presented here) in three Swedish regions (Gothenburg, Stockholm, and Sundsvall) and was combined with the Swedish winter severity index in order to calculate the trends of future salt needs. In this study the needs of salt for each of the three investigated regions were calculated in 30-year periods between 1970 and 2100. The results show that salt use related to snowfall will decrease in all three regions, while the salt use related to temperature will increase in the northernmost region (Sundsvall) and show a small decrease in the two other regions (Gothenburg and Stockholm).
  •  
8.
  • Arvidsson, Anna K., 1971- (author)
  • Winter Management Systems… : eller finns det andra versioner av Vintermodellen? En översikt över befintliga system
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • VTI har utvecklat en modell för att kunna beräkna kostnader för en hel vintersäsongs drift och underhåll samt hur detta påverkar andra samhällskostnader, den så kallade Vintermodellen. I detta notat görs en kartläggning över vilka liknande modeller som finns. Sammanställningen består av korta förklaringar över de mest kända av alla taktiska beslutsstödsystem som finns. Det gick inte att hitta någon modell som används som ett strategiskt verktyg för att följa upp konsekvenser av de åtgärder som görs eller av hur klimatet varierar mellan olika vintersäsonger. Detta kan man göra i Vintermodellen. De flesta länder har tagit fram egna system. Dessa system är i många fall väldigt lika och används oftast som hjälp vid beslut om vilka vintervägsåtgärder som ska utföras eller för att lämna information till väghållare och trafikanter. Det system som påminner mest om den svenska vintermodellen är den amerikanska MDSS-modellen som har ungefär samma indatamoduler som Vintermodellen. Den största skillnaden är att den används mer i det dagliga arbetet än för att göra beräkningar för hela vintersäsonger. Den verkar inte användas för att beräkna kostnaderna för en hel vintersäsongs drift och underhåll och hur dessa påverkar andra samhällskostnader.
  •  
9.
  • Arvidsson, Anna K., 1971-, et al. (author)
  • Åkkvalitet på vinterväg
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna VTI-studie konstaterar att det går att mäta ojämnheter på vinterväg på samma sätt som på barmarksväg. Både ojämnheter och buller vid låga frekvenser ökar vid visst vinterväglag och är kopplade till hastighet. De mätningar som utförts inom projektets ramar visar att det går utmärkt att utföra mätningar på en snöklädd yta. Med vinterväglag menas här en snöklädd väg cirka ett dygn efter ett kraftigt snöfall. Baserat på de vägar som mättes visar studien att ojämnheter i våglängdsintervallet 0,05 till 1 meter påverkas allra mest av vinterväglaget. Ojämnheterna ökar cirka 5 gånger i medeltal för hela testslingan från barmarks- till vinterförhållanden. Det går även att se att ytans struktur, som beskrivs av de kortaste våglängderna som undersöktes, <10 mm, blir slätare på den snöklädda ytan vilket var en av hypoteserna och som indikerar att mätningen är pålitlig. Kopplingen mellan buller och ojämnheter är relaterade till hastighet. Den största ljudskillnaden mellan vinter- och sommarväg var vid låga frekvenser. Det uppfattade ljudet i bilen var då mellan 3 och 6 decibel högre för körningen på vinterväg. I de mer högfrekventa områdena var skillnaden i ljudnivå tvärtom, lägre för vintervägen än för sommarvägen och en trolig orsak till detta kan vara att ljudet absorberas av snön.
  •  
10.
  • Nordin, Lina, 1981-, et al. (author)
  • Are winter road maintenance practices energy efficient? : A geographical analysis in terms of traffic energy use
  • 2014
  • In: Journal of Transport Geography. - : Elsevier. - 0966-6923 .- 1873-1236. ; 41, s. 163-174
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Snow removal and anti-slip measures on roads are necessary to maintain road safety and a free-flowing transportation system. This is also interesting from an energy perspective as a free-flowing transportation system will use less energy than a congested one. These road maintenance measures focus, however, only on safety and not on energy use at all. This study will try to quantify the need for winter road maintenance in terms of energy in order to determine when, from an energy perspective, it would be best to remove snow or apply anti-icing agents. To explore this, parts of the VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute) winter model were used. Several scenarios were set in different areas in Sweden in order to investigate a geographical divergence. It is possible to reduce 10.7% of traffic energy use if the starting criterion for snow removal is changed from 1 cm to 2 cm before action needs to be taken. If the speed limit is also reduced from 90 km/h to 70 km/h, the saving could be up to 17.2%. This paper aims to focus on the energy perspective of the winter maintenance operations in Sweden as well as on proposing other aspects of use for the model.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 10

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view