1. |
- Axelsson, Monica, 1950-
(author)
-
Att resonera som en samhällsvetare – exemplet historia
- 2017
-
Other publication (other academic/artistic)abstract
- Varje ämne har sitt sätt att formulera sin kunskap och dessa specifika uttryckssätt behöver våra elever bli uppmärksammade på. I detta avsnitt kommer samhällsvetenskap att illustreras av ämnet historia och syftet är att beskriva det språk elever behöver för att kunna resonera som en historiker.
|
|
2. |
|
|
3. |
- Axelsson, Monica, 1950-
(author)
-
Litteracitetsutveckling i olika åldrar och ämnen
- 2017
-
Other publication (other academic/artistic)abstract
- Ett övergripande mål för alla elever i grundskolan är att utveckla litteracitet i varje skolämne, det vill säga att tala, läsa, skriva och använda multimodalitet kopplat till stoffet i varje ämne (jfr det vidgade textbegreppet). Syftet med denna artikel är att visa hur elevers kunskapsutveckling gynnas av att de under alla årskurser får undervisning i hur texter och multimodala uttryck ska läsas, förstås och skrivas i olika ämnen.
|
|
4. |
|
|
5. |
- Jakobson, Britt, 1951-, et al.
(author)
-
Building a web in science instruction : using multiple resources in a Swedish multilingual middle school class
- 2017
-
In: Language and Education. - : Informa UK Limited. - 0950-0782 .- 1747-7581. ; 31:6, s. 479-494
-
Journal article (peer-reviewed)abstract
- This study, on the unit measuring time, examines classroom use of different resources and their affordances for students' meaning-making. The data, comprising audio and video recordings, fieldnotes, photographs and student texts, were collected during a lesson in a multilingual Swedish grad 5 classroom (students aged 11-12). In order to analyse the connections between the different resources, such as talking, modelling, using bodily action and practical equipment, reading and writing, and their affordances for meaning-making, we used pedagogical link-making, Dewey's principle of continuity and Halliday's Systemic Functional Linguistics. Findings show that in using these multiple resources, the teacher builds a web by linking various modes of representation, affording the multilingual students several opportunities for making meaning of the science content. Talk holds the prominent position and is linked to the other mediating resources, which in turn are linked to each other in all possible constellations. Science content is hereby mediated and reinforced through the web of multiple resources.
|
|