SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Hentschel Linn) srt2:(2018)"

Search: WFRF:(Hentschel Linn) > (2018)

  • Result 1-2 of 2
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Borgström Källén, Carina, 1961, et al. (author)
  • Musikundervisning och genus i lärarutbildningen – ett rundabordssamtal kring hur vi kan gå vidare mot likvärdig musikutbildning
  • 2018
  • In: Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 2018. Tema Kropp, Plats & Rum . Göteborgs universitet, 28-29 november 2018..
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • 2017 kommer att gå till historien som året då #MeToo på bred front satte ord på sexuella trakasserier som kvinnor på olika sätt utsatts och utsätts för. Inom musikområdet samlade upprop som #visjungerut och #närmusikentystnar flera tusen namn och även inom akademin vittnade kvinnor i tusental under rubriken #akademikerupproret. Att maktrelationer som kan kopplas till kön och heteronormativa strukturer på olika sätt är närvarande både inom områden där musik utövas och vid lärosäten som undervisar i musik har musikpedagogisk forskning sedan länge visat, även om den forskning som bedrivits inte i första hand har fokuserat sexuella trakasserier utan snarare har pekat mot hur stereotypa genusmönster konserveras inom, och begränsar och hindrar ett jämställt, musikaliskt lärande. Flera studier de senaste åren har implicit pekat mot att läraren spelar en avgörande roll för ett jämställt och genusmedvetet musikklassrum, medan studier som explicit studerat lärare eller lärarutbildningen ur ett genusperspektiv inte har identifierats i en svensk kontext. Vi vill därför i detta rundabordsamtal fokusera på lärarens roll och på musiklärarutbildningen. Frågor vi vill lyfta är: 1) Vilka kritiska aspekter går att identifiera när det gäller kunskapsutveckling i genusrelaterade frågor på musiklärarutbildningen? 2) Vilka kunskaper och erfarenheter bör studenterna utveckla för att kunna möta samhällsutveckling, normförskjutningar och styrdokumentens krav på en jämställd undervisning? Teman som anknyter är vad ett normkritiskt och intersektionellt förhållningssätt i musiklärarutbildningen generellt kan betyda och hur dessa aspekter kan fungera som utgångspunkter i undervisningen. Vi ser det som värdefullt att diskutera dessa frågor och teman med kollegor engagerade i musiklärarutbildningen, men också med lärarutbildare och forskare i andra estetiska ämnesinriktningar. Efter en kort introduktion, där Carina Borgström Källén, GU, Linn Hentschel, UmU, och Cecilia Ferm-Almqvist, LTU och SH, delar med sig av sina erfarenheter från det egna lärosätet och från egen forskning kommer Cecilia att leda en diskussion kring bordet.
  •  
2.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-2 of 2
Type of publication
conference paper (1)
book chapter (1)
Type of content
other academic/artistic (2)
Author/Editor
Ferm-Almqvist, Cecil ... (1)
Borgström Källén, Ca ... (1)
Hentschel, Linn (1)
Hentschel, Linn, 198 ... (1)
University
University of Gothenburg (1)
Umeå University (1)
Language
Swedish (1)
English (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (2)
Humanities (1)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view