SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Olve Nils Göran) srt2:(2005-2009)"

Search: WFRF:(Olve Nils Göran) > (2005-2009)

  • Result 1-42 of 42
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahlström, Petter, 1970-, et al. (author)
  • Att mobilisera och vårda samverkan i forskning
  • 2007
  • In: Högskolor och samhälle i samverkan 2007 HSS07,2007.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Kunskapsutveckling är en långsiktig process där kontaktskapande och kontaktvård ofta har stor omfattning jämfört med den konkreta forskningsinsatsen. Utmaningen är att mobilisera och vårda en allians där forskare och praktiker samverkar. Ibland kan även finansiärer ha en aktiv roll. Intresse för forskningsinsatsen är en viktig utgångspunkt för samverkan men inte sällan finns det ytterligare orsaker till att ett samarbete kommer till stånd och består. Teoretisk inspiration för att diskutera detta kan hämtas från studier av s.k. imaginära och virtuella organisationer. I uppsatsen diskuteras detta mot bakgrund av erfarenheter från faktiska forskningsprojekt.     
  •  
2.
  • Ahlström, Petter, 1970-, et al. (author)
  • Att mobilisera och vårda samverkan i forskning
  • 2008. - 1
  • In: Gemensamt kunskapande - den interaktiva forskningens praktik. - Växjö : Växjö University Press. - 9789176366219 ; , s. 115-132
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I en tid då universitetens kunskapsmonopol är på väg att brytas får en nära samverkan mellan forskare, finansiär och studieobjekt en allt större betydelse (Nowotny et al., 2002, "Re-thinking Science"). Denna typ av samverkan är en central utgångspunkt i interaktiv forskning där ett vanligt syfte är att bedriva praktiknära studier med stor utomvetenskaplig relevans. I denna uppsats diskuteras hur samverkan mobiliseras och vårdas. Frågor som behandlas är hur forskarnas och praktikernas intressen ska förenas samt vad forskarna kan göra för att skapa rimliga förväntningar hos praktikerna och sprida sina resultat. Diskussionen baseras på egna erfarenheter där ett antal minifall får illustrera vad vi uppfattar vara typiska utmaningar i den här typen av samarbeten.   
  •  
3.
  • Ahlström, Petter, 1970-, et al. (author)
  • Mobilising and nurturing collaboration in research - the value of a focused imagination
  • 2007
  • In: International Journal of Action Research. - 1861-1303 .- 1861-9916. ; 3:No 3, s. 297-327
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    •    Establishing and nurturing contacts are important and time-consuming elements of interactive research. It is usually the researcher who has to establish and nurture collaboration with practitioners, a task that is not normally part of traditional research. A mutual interest in the subject of the research is a prerequisite for collaboration, but there are quite often other factors that explain why collaboration begins and endures. On the basis of the experience gained in a number of interactive research projects, we address the conditions required for an effective and lasting interplay between collaborating partners. Theoretical inspiration has been provided by studies of so-called imaginary organisations.        
  •  
4.
  • Ahlström, Petter, 1970- (author)
  • Strategier och styrsystem för seniorboendemarknaden
  • 2008
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Den demografiska utvecklingen i Sverige går mot en befolkningssammansättning med allt högre medelålder. Prognosen tyder på att nästan var fjärde svensk år 2025 kommer vara 65 år eller äldre. Många av dessa individer har en aktiv, frisk och relativt lång ålderdom framför sig. Studier har visat att morgondagens seniorer är en relativt välbeställd grupp med höga krav och stora förväntningar på ålderdomen och det framtida boendet. Allt detta innebär en utmaning för samhället där nödvändiga prioriteringar kan leda till att individen måste ta ett större ansvar och eget initiativ för boende och omvårdnadstjänster gentemot tidigare. I avhandlingen (”studien”) har seniorboendekonceptet med integrerade service-, vård- och omsorgstjänster studerats särskilt. Seniorboenden är ett marknadssegment med kraftig tillväxt under 2000-talet. Antalet seniorbostäder i Sverige har ökat från ca 10 000 år 2000 till ca 28 000 år 2007. Det som karaktäriserar konceptet är att boendet och de anslutande tjänsterna har anpassats och särskilt utformats för ett liv i åldrande.Studien rapporteras i form av en monografi bestående av två olika delstudier. Forskningsfrågan som varit vägledande för den första delstudien är ”Vad skapar en stark marknadsposition för en aktör på seniorbostadsmarknaden med integrerad service, vård och omsorg?”. Forskningsfrågan i den andra delstudien är ”Vilka produktionsstrategier och styrsystem går att identifiera hos några av de mest framgångsrika konceptbyggarna?”. Den andra delstudien utgår från den första delstudiens resultat. Forskningen, som har bedrivits som en explorativ fältstudie, har pågått under perioden 2002-2008. Mätinstrumentet har bestått av fasta intervjufrågor med öppna svarsalternativ. De underliggande intervjuerna har tillsammans med sekundärdata presenterats i ett antal fallbeskrivningar. I studien har ett antal framgångsrika, såväl svenska som nordamerikanska, aktörer medverkat. Den första delstudien har analyserats utifrån en föreställningsram som byggts upp kring begreppen omgivning, strategi, resurs, tjänstekoncept och konkurrenskraft. Resultaten har formulerats i ett antal strategiska vägval vilka sammanfattats i begreppen differentiering, fokus, integration, samverkan, kontroll, verksamhetsutveckling, kärnkompetens och resurser. Det har kunnat påvisas att framgångsrika aktörer följer den differentieringsstrategi om Porter (1980) definierat. Vidare har en affärsstrategisk typologi över aktörer på seniorboendemarknaden formulerats. Den första delstudiens slutsatser har formulerats i fyra strategiska idealtyper: förvaltare, konceptbyggare, entreprenörer och idealister.Utgångspunkten i den andra delstudien, som bl.a. hämtats i Nilssons och Rapps (2005) teoretiska ramverk, har varit idealtypen konceptbyggare. Med vissa kompletteringar har detta ramverk nyttjats och utvecklats för att beskriva och analysera orsakssambanden kring strategisk kongruens och integrerad styrning. Kompletteringar och justeringar har skett för att även omfatta strategier och styrsystem för bygg- och tjänsteproduktion. Föreställningsramen har, utifrån den erfarenhet som erhållits vid analysen av insamlad data, justerats. Justeringen har bestått i klassificeringsdimensionerna IT, organisationskultur och värdegrund. I studien, som bl.a. består av fallbeskrivning och analys av konceptbyggare, har framkommit att de konceptbyggare som nått framgång också har lyckats uppnå strategisk kongruens och integrerad styrning. Studien har bl.a. kunnat påvisa vad betydelsen av boendets fysiska planering innebär för möjligheten att bedriva tjänsteproduktion. Studien har bl.a. visat att nordamerikanska konceptbyggare har en hög grad av samstämmighet mellan strategi och styrsystem. Samstämmigheten kan sammanfattas i marknadskännedom, tydlig verksamhetsidé, branscherfarenhet, insikt om skalfördelar via klustring, organisatorisk småskalighet, känsla för värdeskapande, målinriktning, långtgående befogenheter och delegerat ansvar, värdestyrd verksamhet och en väl utvecklad organisationskultur. De nordamerikanska konceptbyggarna har definierat sina verksamheter som hotellverksamhet för seniorer vilket innebär att de boende blivit kunder och de äldre i allmänhet betraktas som en tillgång.
  •  
5.
  • Anjou, Annette, 1975- (author)
  • Scanias framgång : Betydelsen av strategisk kongruens och integrerad styrning
  • 2008
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Att förstå orsaken till långsiktiga konkurrensfördelar har länge varit en intressant forskningsansats. Trots att tidigare forskning påvisat att såväl strategisk kongruens som integrerad styrning påverkar företags konkurrenskraft positivt finns det få studier som behandlar båda dessa områden tillsammans. I denna avhandling beskrivs och analyseras strategisk kongruens och integrerad styrning på Scania. Anledningen till att Scania valts som fallföretag är att det är ett framgångsrikt företag med en avancerad tillverkningsprocess. Inom dessa företag är ofta samordningen av verksamheten komplicerad, vilket innebär att högra krav ställs på såväl strategi som styrsystem.Studien har genomförts i form av en longitudinell fallstudie och täcker studieperioden 1992 till 2006. Information har inhämtats genom intervjuer, som har genomförts med ledande befattningshavare på såväl koncernsom funktionsnivå. Vidare har internt och externt material studerats. Den teoretiska ansatsen baseras på den av Nilsson och Rapp (2005) utvecklade tentativa modellen som beskriver hur företag kan skapa strategisk kongruens och integrerad styrning på ett framgångsrikt sätt. Studiens resultat visar att den tentativa modellen var väl lämpad som analysverktyg för att ta reda på huruvida Scania har uppnått strategisk kongruens och integrerad styrning.Scania bedriver en koncernstrategi som fokuserar på företagets kärnverksamhet - tillverkning av tunga lastbilar med hjälp av företagets modulsystem. Utifrån den väl utvecklade koncernstrategin har företaget lyckats skapa såväl en affärs- som produktionsstrategi som är anpassade till varandra samt till den omgivning som företaget är verksamt inom. Scania har dessutom genom en stark företagskultur, som karaktäriseras av att en stor del av planeringen och uppföljningen sker vid tvärfunktionella möten, lyckats skapa en integrerad styrning. Företags styrsystem hänger dessutom ihop mellan de olika organisatoriska nivåerna vilket stöder implementeringen av Scanias strategier. Företagets strategier och styrsystem har förändrats under studieperioden och anpassats till förändrade förutsättningar i omgivningen. Scania har lyckats genomföra dessa förändringar på ett sådant sätt att varken den strategiska kongruensen eller den integrerade styrningen äventyrats.
  •  
6.
  •  
7.
  • Cöster, Mathias, 1969- (author)
  • The Digital Transformation of the Swedish Graphic Industry
  • 2007
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • This thesis examines how IT and the digitization of information have transformed the Swedish graphic industry. The debate concerning the productivity paradox, i.e. if investments in IT contribute to productivity growth, is one important starting point for the thesis. Previous research on this phenomenon has mainly used different types of statistical databases as empirical sources. In this thesis though, the graphic industry is instead studied from a mainly qualitative and historical process perspective. The empirical study is focused on describing the development of internal critical production processes in the graphic industry and its external markets. The aim is to show how innovations based upon IT have influenced the transformation of the Swedish graphic industry and if this has led to changes in productivity. Furthermore, to identify other significant effects and changes in the graphic industry’s markets that also has occurred as a result of the introduction of IT innovations.The process study shows that digitization of information flows in the graphic industry began in the 1970s, but the start of the development and use of digitized information happened in the early 1980s. Today almost all types of materials in the industry, for example text and pictures, have developed into a digital form and the information flows are hereby more or less totally digitized. The consequences from use of IT in production processes are identified here as different outcomes and effects. One conclusion drawn from the analysis is that investments and use of IT have positively influenced changes in productivity. The conclusion is based on the appearance of different automational effects, which in turn have had a positive influence on factors that may be a part of a productivity index. In addition to productivity, other mainly informational effects are also identified. These effects include increased capacity to handle and produce information, increased integration of customers in the production processes, increased physical quality in produced products, and options for management improvements in the production processes. The appearance of such effects indicates that it is not always the most obvious ones, such as productivity, that is of greatest significance when IT is implemented in the processes of an industry.Also the part of the study using an external perspective shows that IT innovations have had great influence on the graphic industry’s markets. The transformation of markets is analyzed through the use of the Innovation influence model, which is grounded in the Technological systems and Development blocks concepts. It shows that suppliers to graphic companies have played an important role in the IT innovation development process and they have thereby contributed to the ongoing transformation of the industry. Furthermore, IT innovations have been an important tool for graphic companies to handle different structural tensions they have experienced. The innovations introduced have thereby contributed to the development of new products, distribution channels, and markets. At the same time different products have disappeared and old markets contracted. These progresses have also been a result f the digitization of society. Altogether, this development has resulted in a transformation pressure that has come to greatly influence the industry. Because of this there today exist fewer but larger graphic and suppliers companies.Altogether the study shows that if a productivity paradox existed in the graphic industry, it is today to be considered as resolved. The pace in which the transformation of the industry, caused by IT innovations, has occurred has been extraordinary compared to previous developments. IT has become an unconditional part of the industry and society. Therefore it is of great importance to include several perspectives, e.g., internal process perspectives as well as external market perspectives, when discussing the value that might be derived from IT investments.
  •  
8.
  • Department of Computer and Information Science (IDA) Linköpings Universitet, SE - 581 83 Linköping, Sweden, Vivian, et al. (author)
  • Organizational effects of the use of information and communication technology (ICT) in elderly homecare : a case study
  • 2008
  • In: Health Informatics Journal. - : Sage Publications. - 1460-4582 .- 1741-2811. ; 14:3, s. 195-209
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The use of information and communication technology (ICT) to support integrated healthcare services in elderly homecare is becoming more established. In particular, ICT can enable information exchange, knowledge sharing and documentation at the point-of-care (POC). The aim of this study was to explore these effects using the Old@Home prototype. Old@Home was perceived to contribute in developing horizontal links for communication between individuals who work together, independent of geographical distance or organizational affiliation, and to contribute to increased work efficiency. The prototype was further seen to reduce professional isolation by providing a holistic overview of the care process. User centred design and implementation of Old@Home was considered key to facilitating acceptance of organizational changes. Participation of care professionals not only led to a better understanding of the needs of involved organizations, but also increased end-users' involvement and commitment, stimulating them to test and improve the prototype until the final version.
  •  
9.
  • Ekonomiska informationssystem : Där ekonomi och IT möts
  • 2006. - 1
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Hur tar vi vara på IT:s möjligheter? Och hur styr vi IT, till exempel utvärderar vilka informationssystem som är lämpliga? I snart 20 år har forskare vid EIS, ämnesområdet Ekonomiska informationssystem vid Linköpings universitet, utforskat bland annat strategisk ekonomistyrning och IT:s betydelse för nya organisationslösningar under ledning av Birger Rapp, Sveriges första professor i ämnet. Boken sammanfattar tjugo års debatt om nyttan av IT och vad som behövs för att förverkliga den. Införande av nya system kan vara svårt nog. Men det är förändringarna av verksamheten som i regel är den stora utmaningen - och har den största potentialen att skapa nytta. Samspelet mellan IT-ansvariga och andra (linjechefer, controllers, affärsutvecklare m fl) är därför nyckeln till framgång, och strategi, ansvar, styrning och ekonomi nyckelord i de flesta artiklar i boken. Den vänder sig till studenter, forskare och praktiker - alla som vill ha en överskådlig sammanfattning av vad företag bör göra för att få god nytta av sina informationssystem. Bland praktiker är controllers och IT-ansvariga - i synnerhet de som deltar i strategiutveckling - särskilt viktiga målgrupper.  
  •  
10.
  • Fagerberg, Jesper, 1976- (author)
  • Occupational Fraud : Auditors’ Perceptions of Red Flags and Internal Control
  • 2008
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • The overall purpose of this thesis is to increase the understanding of auditors’perceptions of occupational fraud. The focus is limited to red flags andinternal control, i.e. to the indications or symptoms of occupational fraud andthe internal control systems which are implemented in order to detect andprevent such actions from being carried out.The thesis is based on 33 interviews with auditors and experts. In order toincrease confidence, triangulation was applied which implied both aqualitative as well as a quantitative methodological approach. The collecteddata was in turn analysed through two models of analysis – an adjustedversion of the so called fraud triangle and the so called COSO-model. Theanalysis was carried out on the group of auditors as a whole (including subgroupsof auditors) as well as compared to a group of experts on fraud andoccupational fraud.The results from the study indicate several aspects of interest regardingauditors’ perceptions of occupational fraud. First, the results indicate a tendencyamong auditors to emphasise “harder” aspects stronger than “softer”aspects. Seen from the fraud triangle, this was manifested by an emphasis onopportunity; when concerning internal control of control activities in theCOSO model, this was emphasised relatively stronger. Second, the resultsindicate a rather strong heterogeneity among auditors in their perceptions ofoccupational fraud. Third, all subparts of the applied models were seldomcovered on an individual basis. Fourth, the interconnection between harderand softer sides, both concerning red flags and internal control, were not verystrongly emphasised. The results were given additional strength from thecomparison with the group of experts.The study also included a comparison among different subgroups of auditors.The subgroups were constructed based on accumulated working experience aswell as whether the respondents primarily audit larger or smaller companies.The results that were based on years of experience indicate a tendency amongolder auditors with more accumulated working experience to emphasise softeraspects relatively stronger, than auditors with less working experience. Thistendency was present for red flags as well as for internal control. More experienced auditors also demonstrated a tendency to emphasise a relativelylarger part of the two applied models of analysis. The division based on sizeof audited companies indicated similar tendencies as were found for bothmore and less experienced auditors. Hence, auditors who mainly audit largercompanies showed a tendency to emphasise softer aspects relatively strongercompared to auditors who mainly audit smaller companies.
  •  
11.
  • Fryk, Pontus, 1979- (author)
  • Beyond IT and Productivity : Effects of Digitized Information Flows in Health Care
  • 2007
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Denna avhandling undersöker hur investeringar i IT, och digitaliseringen av informationsflöden, har påverkat produktiviteten inom sjukvården. Genom empiriska undersökningar av avgränsade sjukvårdsprocesser – samt diskussioner baserade på idéer och teorier relaterade till ekonomi, ”produktivitetsparadoxen”, så kallade General Purpose Technologies (GPTs), och medicinsk informatik – detekteras och analyseras effekter av digitaliseringen.Produktivitetsparadoxen – vilken ställer frågan varför tidigare omfattande investeringar i IT till synes inte har genererat de förväntade produktivitetsökningarna – är en viktig utgångspunkt i föreliggande studie. Forskare har dryftat detta dilemma i många år menhittills har inga fullständigt tillfredsställande förklaringar lagts fram. Detta beror till stor del på att tidigare forskning huvudsakligen har inriktat sig på makroekonomisk statistik och aggregerade data, vilket har resulterat i otydliga eller ofullständiga slutsatser angående IT och ekonomisk tillväxt. För att verkligen beskriva effekterna av digitaliseringen är denna forskning istället baserad på undersökningar på mikronivå (organisations- eller avdelningsnivå) ur ett historiskt och kvalitativt perspektiv.En annan viktig tanke som genomsyrar denna avhandling är att för snäva definitioner av IT och produktivitet har bidragit till förbiseende av många nyttor till följd av digitalisering. Därför utvidgas termen IT här till att inkludera teknologi för att samla, lagra, bearbeta, återfå och kommunicera data, text, bilder och tal. Dessutom omfattar denna definition både administrativ och inbäddad IT. Vidare ifrågasätts de traditionella definitionerna av produktivitet, och begreppet ges en bredare betydelse för att fånga upp alla möjliga nyttor och/eller nackdelar som kan härledas till IT investeringar.Resultaten och analysen som presenteras i denna studie visar att produktiviteten inom sjukvården har ökat enormt tack vare IT-investeringar. Generellt sett så har sjukvårdsprocesserna snabbats upp avsevärt, sjukvårdskvaliteten har förbättrats, och kostnadseffektiviteten har ökat. Med andra ord, genom att introducera nya tankar gällande produktivitetsparadoxen, har fler effekter kunnat detekteras och analyseras. Det finns emellertid också många problem förknippade med implementering, användande och spridning av IT, vilka ges tillbörlig uppmärksamhet i denna undersökning.I förlängningen bidrar analysen av digitaliseringseffekterna till en ökad förståelse för hur IT-fieringen” av modern sjukvård påverkar dess produktivitet i form av exempelvis bättre (och även helt nya) behandlingsmetoder, förkortad konvalescens och snabbare patientflöden. Vidare ges förslag på hur implementeringsförfaranden kan skötas smidigare än tidigare, vilka problem relaterade till digitalisering som bör beaktas och lösas, samt vilka möjliga framtida nyttor som skulle kunna realiseras och hur.Detta torde vara av intresse för yrkesverksamma inom sjukvården, patienter, politiker som kall besluta om sjukvård, och även samhället i stort. Det övergripande målet med avhandlingen är således att underlätta utvecklingen mot en alltmer digitaliserad – och förhoppningsvis därav förbättrad – sjukvård genom att fördjupa förståelsen för relationen mellan IT och produktivitet.
  •  
12.
  •  
13.
  • Lindvall, Jan, 1957-, et al. (author)
  • Controllerarbete som praktisk handling
  • 2008. - 9:1
  • In: Controllerhandboken. - Lund : Liber. - 9789147089673 ; , s. 671-701
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
14.
  • Lindvall, Jan, 1957-, et al. (author)
  • Situationsanpassad styrning
  • 2008. - 9
  • In: Controllerhandboken. - Malmö : Liber. - 9789147089673 ; , s. 633-669
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
15.
  • Lundmark, Erik, 1975- (author)
  • Organisational Adoption of Innovations : Management Practices and IT
  • 2008
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • This thesis describes effects of use and reasons for using three different organisational innovations: ISO 9000, Information and Communication Technologies (ICT) and an administrative tool (the YAF-module) in the Swedish Sports Confederation’s system Swedish Sports Online. This is done through three separate studies. The first study is directed at Swedish Small and Medium Sized Enterprises (SME) and the two following studies are directed at Swedish sport associations. The thesis contains three separate essays presenting the studies and an introductory part where the studies are compared.In the introductory part of the thesis the interaction patterns between organisation and innovation are compared and discussed. I discuss the level of effort put into the decision and implementation processes, and how this is related to the satisfaction with the innovations. The patterns that emerged are quite different in the three studies. Understanding these different interaction patterns between organisation and innovation is a step away from a beneficial/ detrimental dichotomy of innovations.The decision and implementation processes differ between the three studies regarding what parts of the organisations were involved. In the first study we saw top down decision and implementation processes, whereas in the second study we saw bottom or middle up processes. In the third study the decision and implementation was much narrower in scope, often involving only one person. I also describe how all perspectives (efficient choice, forced selection, fad and fashion perspective) suggested by Abrahamson (1991), bear some grain of truth for the adoption of ISO 9000 by SMEs and adoption of ICT by sport associations, whereas imitation (the fad and fashion perspectives) is less important in the adoption of the YAF-module. Furthermore, I discuss the parallels between human and organisational decisionmaking.Summary of the first essay – The aim of the first study is to investigate the effects of quality management in accordance with the ISO 9000 as viewed by both quality managers and other managers. We also consider the way companies carried out the recertification process to ISO 9001:2000 and what consequences different approaches brought. The study is based on Swedish SMEs with an ISO 9000:1994 who had recertified according to the ISO 9001:2000 standard. The strongest, most obvious and most valued effects of the ISO 9000 standard are clearer and more apparent working procedures and responsibilities. The most apparent problem is bureaucracy, which according to some managers can lead to reduced flexibility. The effects of the certification vary depending on how the certification project is conducted and how consultants are used.Summary of the second essay – This essay presents a descriptive study of the use of information and communication technology (ICT) and the change in communication patterns in Swedish sport associations over the period 1994 to 2003. The change is discussed in light of Internet and broadband diffusion. Results show that new channels for communication have been adopted, primarily Web sites and e-mail, but few established channels have been dropped. While there are associations that save time and money and increase the spirit of community using ICT, many organisations experience the increased number of communication channels as a burden since maintaining them takes extra resources but the benefits are not always easy to detect or measure. Certain characteristics common among non profit organisations (NPOs) as well as Internet and broadband access have influenced the development of ICT use.Summary of the third essay – This essay presents a new model for analysing adoption of discretionary, public information systems (PIS) with digital use patterns (such as use or non-use, as opposed to frequency of use, or degree of engaged or compliant use). The model is based on Rogers’ innovation diffusion theory (IDT) and Nilsson’s user centred access model (UCAM). The model is an alternative to the general technology acceptance model (TAM). The AKAM-Model identifies six prerequisites for use and four management approaches and describes how these are related. To illustrate its applicability, the AKAM-Model is used to analyse the adoption of a specific module, the YAF-module, in the Swedish Sports Confederation’s (SSC) system Swedish Sports Online. We present empirical results that indicate the frequency and importance of the barriers and driving forces as experienced by the YAF-module users and the potential YAF-module users.
  •  
16.
  • Nilsson, Fredrik, 1967-, et al. (author)
  • Introduktion
  • 2006. - 1
  • In: Ekonomiska informationsystem. - Lund : Studentlitteratur. - 9144006845 - 9789144006840 ; , s. 15-27
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Hur styr vi IT och hur tar vi vara på dess möjligheter? Boken sammanfattar tjugo års debatt om nyttan av IT och vad som behövs för att förverkliga den. Införande av nya system kan vara svårt nog. Men det är i regel förändringarna av verksamheten som är den stora utmaningen - och som har störst potential att skapa nytta.I snart 20 år har forskare vid EIS, ämnesområdet Ekonomiska informationssystem inom Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, studerat bl a strategisk ekonomistyrning och IT:s betydelse för nya organisationslösningar under ledning av Birger Rapp, Sveriges första professor i ämnet. Samspelet mellan IT-ansvariga och andra (linjechefer, controllers, affärsutvecklare m fl) är nyckeln till framgång och strategi, ansvar, styrning och ekonomi är nyckelord i de flesta bidrag i boken. Den vänder sig till studenter, forskare och praktiker - alla som vill ha en överskådlig sammanfattning av vad företag bör göra för att få god nytta av sina informationssystem. Bland praktiker är controllers och IT-ansvariga - i synnerhet de som deltar i strategiutveckling - särskilt viktiga målgrupper. I boken medverkar ytterligare elva forskare: Leif Appelgren, Lars Engwall, Thomas Falk, Göran Goldkuhl, Anna Moberg, Anders G. Nilsson, Jan Olhager, Tomas Ohlin, Carl-Johan Petri, Vivian Vimarlund och Alf Westelius.
  •  
17.
  • Olve, Nils-Göran, et al. (author)
  • An IT tool for healthcare processes : economic effects in managing leg ulcers
  • 2008
  • In: Proceedings of the 14th Conference on Information and Software Technologies (IT 2008). - : Kaunas universitet, Lithuania. ; , s. 225-232
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Healthcare often involves cooperation between several actors: primary care, hospitals, relatives etc. For elderly patients living in their own homes, integration with social care is also mandatory, as home healthcare teams andsocial care workers contribute to a unified “homecare”. Correct and updated information about patients, the treatment provided, and planned activities is crucial for successful cooperation in such cases, yet ICT tools for collaboration between all actors involved are not commonly used. Initial findings from one project to develop a process management tool for this type of situation (treatment of leg ulcers) are discussed from a multiactor economic perspective. It is argued that evaluations should identify the consequences for each among the most important collaborating organisations. Such evaluations could be used to predict the impact of the proposed changes, and to redesign projects accordingly. Such evaluations may also be used to define what could be achieved with process changes in general, aside from direct process related effects that can only be assessed when new ICT tools are actually introduced.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  •  
21.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Controllerarbete som praktisk handling
  • 2008
  • In: Controllerhandboken. - Malmö : Liber. - 9789147089673 ; , s. 671-702
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ett av två avslutande kapitel i utgåva 9 av Controllerhandboken där 22 experter medverkar. Kapitlet tar fasta på vad controllern faktiskt gör. Forskare har på senare år börjat tala om detta som praktiker - med betoning på i:et.   
  •  
22.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Controllerhandboken
  • 2008
  • Book (pop. science, debate, etc.)
  •  
23.
  •  
24.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Controllerns fyra roller
  • 2008
  • In: Ledarskapshanbok. - Stockholm : Bonniers.
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
25.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Economic analyses for ICT in elderly healthcare : Questions and challenges
  • 2005
  • In: Health Informatics Journal. - : SAGE Publications. - 1460-4582 .- 1741-2811. ; 11:4, s. 309-321
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Elderly healthcare is a likely arena for extensive change in years to come, and information and communication technology (ICT) will be an important enabler of such change. Before investing in new systems and practices, there will be a call for evaluations. To date, economic evaluations of ICT applications in healthcare have been rare, and a literature review did not turn up any examples of such evaluations of elderly care. The options for elderly care will often have to transcend organization boundaries, as the point of many ICT initiatives now being discussed is to make healthcare institutions, home care, and self-administered care interact in new ways. Analysts performing evaluations of such complex changes will have to be very specific about such classic issues in economic analysis as defining alternatives, the basis for comparison, and combining different indicators into an overall evaluation. Copyright © 2005 SAGE Publications.
  •  
26.
  • Olve, Nils-Göran, 1947- (author)
  • EIS - där CIO möter controller.
  • 2006. - 1
  • In: Ekonomiska informationssystem. - : Studentlitteratur. - 9144006845 - 9789144064345 ; , s. 87-99
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    •   Hur styr vi IT och hur tar vi vara på dess möjligheter? Boken sammanfattar tjugo års debatt om nyttan av IT och vad som behövs för att förverkliga den. Införande av nya system kan vara svårt nog. Men det är i regel förändringarna av verksamheten som är den stora utmaningen - och som har störst potential att skapa nytta.I snart 20 år har forskare vid EIS, ämnesområdet Ekonomiska informationssystem inom Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, studerat bl a strategisk ekonomistyrning och IT:s betydelse för nya organisationslösningar under ledning av Birger Rapp, Sveriges första professor i ämnet. Samspelet mellan IT-ansvariga och andra (linjechefer, controllers, affärsutvecklare m fl) är nyckeln till framgång och strategi, ansvar, styrning och ekonomi är nyckelord i de flesta bidrag i boken. Den vänder sig till studenter, forskare och praktiker - alla som vill ha en överskådlig sammanfattning av vad företag bör göra för att få god nytta av sina informationssystem. Bland praktiker är controllers och IT-ansvariga - i synnerhet de som deltar i strategiutveckling - särskilt viktiga målgrupper. I boken medverkar ytterligare elva forskare: Leif Appelgren, Lars Engwall, Thomas Falk, Göran Goldkuhl, Anna Moberg, Anders G. Nilsson, Jan Olhager, Tomas Ohlin, Carl-Johan Petri, Vivian Vimarlund och Alf Westelius.
  •  
27.
  •  
28.
  •  
29.
  •  
30.
  •  
31.
  •  
32.
  •  
33.
  •  
34.
  • Olve, Nils-Göran, et al. (author)
  • Locating ICT's benefits in elderly care
  • 2005
  • In: Medical informatics and the Internet in medicine (Print). - : Informa UK Limited. - 1463-9238 .- 1464-5238. ; 30:4, s. 297-308
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The impact of information and communication technology (ICT) is indirect and depends on redesign of practices and structures also outside health care. Improvements will only be realized if all parties involved can coordinate their efforts to take advantage of new technology. A 'package' of changed work practices and structures extending across organizational boundaries needs to be designed and implemented. This is very different from the common conception of introducing new ICT tools. Calls for 'evaluation of benefits' before new ICT systems are introduced need to recognize this complexity. This article investigates how analysis and economic evaluations can be used to improve decision-making when new applications are proposed. This is done by drawing parallels with experiences from other industries. We conclude that the entire 'change package' should be analysed for its consequences on the well-being of care recipients, and the requirements it presents for capital investments and changed labour inputs, in particular changed competence needs. Some concepts and structures are suggested for such evaluations. © 2005 Taylor & Francis.
  •  
35.
  • Olve, Nils-Göran, 1947- (author)
  • Obekväm erfarenhet
  • 2007
  • In: LOOP : tidskriften om ledarskap, organisation och personal. - 1653-073X. ; 3:4, s. 56-58
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
36.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Situationsanpassad styrning
  • 2008
  • In: Controllerhandboken. - Malmö : Liber. - 9789147089673 ; , s. 633-670
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ett av två avslutande kapitel i utgåva 9 av Controllerhandboken där 22 experter medverkar. Kapitlet tar sin utgångspunkt i den forskning som studerar sambandet mellan olika faktorer och hur ekonomistyrningen utformas och används. Dessa mer principiella resonemang kompletteras och fördjupas med författarnas allmänna erfarenheter och exempel från olika organisationer. 
  •  
37.
  • Olve, Nils-Göran, 1947-, et al. (author)
  • Tilläggstjänster för smarta kunder : Stångåstadsmodellen för ökat kvarboende
  • 2007
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Vilka självvalda insatser kan ett fastighetsbolag vidta för att bidra till att de äldre hyresgästerna, som annars skulle vara tvungna att flytta, kan bo kvar i sin bostad under ytterligare en period? Som underlag för att utveckla sådana strategier formulerar vi i rapporten en modell för hur fastighetsbolag kan bedöma olika tjänster (eller kombinationer av tjänster, -tjänstepaket-). Vi illusterar också hur modellen kan användas. Rapporten beskriver slutsatserna från ett projekt som bedrevs inom AB Stångåstaden 2005. Författarna deltog i diskussioner, gjorde intervjuer och genomförde en workshop kring de frågor som diskuteras i rapporten. Arbetet bedrevs inom forskningsprogrammet Tredjelivet och ingick i AB Stångåstadens medverkan i detta.
  •  
38.
  • Olve, Nils-Göran, 1947- (author)
  • Vilken styrning är ekonomens?
  • 2005
  • In: Ekonomistyrningens metoder, sammanhang och utveckling: en vänbok till Lars A Samuelson. - Ekonomiska forskningsinstitutet : Handelshögskolan i Stockholm. - 9172586788
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
39.
  •  
40.
  • Scheja, Mikael, 1972- (author)
  • Börsbolags redovisning av alternativa resultatbegrepp : En studie om hur, och varför, bolag noterade på Stockholmsbörsen redovisar Non-GAAP Measures
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • It has become common for listed companies to present earnings measures undefined by GAAP. These measures are commonly referred to as Non-GAAP Measures, or in short: NGM. Prior NGM research has to a large extent been undertaken with quantitative methods in order to compare the relevance of NGM with GAAP as explanations for company value, but has not been directed towards prepares’ motives for the presentation of NGM. Research about companies’ presentation of NGM and to what extent such measures are presented has been limited. The purpose of the dissertation is therefore to increase the knowledge and understanding of listed corporations’ presentations of Non-GAAP Measures. As is implied by the title two research questions are addressed: “How do companies listed on the Stockholm stock exchange present other earnings measures than those defined by GAAP (Non-GAAP Measures)?” and “Why do companies on the Stockholm stock exchange present NGM?”.According to accounting standardization accounting information should be presented to provide usefulness to users. However, accounting theories expresses that preparers may have other motives. Positive Accounting Theory suggests that prepares may have incentives to present NGM because accounting measures effect the outcome in contracts. Smoothing theory states that preparers are opportunistic and strive to maximize personal benefits, they believe they can influence users through the accounting presentation. Thus, there are different explanations as to why preparers may use earnings management. In accounting literature the term earnings management means that management deliberately chooses accounting principles in order to achieve a certain earnings number. The chosen principles affect the measurement and recognition of an accounting item. In the dissertation earnings management is explained to also comprise when preparers choose principles for the presentation of an earnings measure.Findings in the dissertation are, among other things, that NGM can be found in large numbers, are presented by most preparers and are to a great extent unique for each company. Companies mostly report NGM to adjust earnings for items affecting comparability and to enable comparison of an entity over time. It is common for companies in their interim reports to present NGM prominent relative to GAAP earnings. Users need to be aware of the uniqueness of a company’s NGM and that NGM with similar names can contain summarizations of different income and expense items. Many NGM are presented unaccompanied by a definition from the preparer and it is common for a user of a report to be unable to see how a NGM has been computed. A company’s presentation of NGM is also often changed during the year. A difficult issue is the trade-off between different qualitative characteristics in a NGM. If a measure should be relevant it may be hard to combine with comparability and reliability. Uncertainty regarding what items of income and expense NGM contains and the change of the composition of the measures over time results in NGM that are hard to compare within and between companies. But it can also result in additional consequences. Information asymmetry, contractual costs, costs in the allocation of capital, risks of adverse selection and moral hazard with preparers can decrease the benefit of presented NGM for users.Prior literature has put forth two principal motives and explanations for preparers’ presentation of NGM: improved information to the user and earnings management due to either opportunism or contracts. The method used in the dissertation, a combination of an analysis of financial reports and interviews with preparers, has resulted in the conclusion that there are also preparers who do not have an overall motive for the presentation of NGM. They are from time to time influenced by different factors without any pattern of co variation between either the factors or the preparers. Furthermore some preparers who have the motive of improved information cannot fully master to present NGM that satisfies the underlying normative qualitative characteristics of comparability, reliability and relevance.
  •  
41.
  •  
42.
  • Walldius, Åke, et al. (author)
  • Intervening for ICT usability : position paper presented at the Second national workshop om development and use of Enterprise Resource Planning systems in the privat and public sectors
  • 2009
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • When procuring software, many studies point to the benefits from involving prospective users and reviewing experiences gained by others. Yet focus often is exclusively on price and promised (technical) functionality. What can be done to encourage and assist a greater attention to usability? UsersAward in Sweden has been promoting attention to usability during procurement and revision of software since the late 1990s. In this article, these efforts are seen as attempts to intervene in the functioning of the market for software and how it is deployed in organisations. We report on an initial questionnaire study, which aimed to prioritise among such interventions through collecting views on procurement and revision of software. Although the study only covered usability supporters, our results provide some indications about what may be lacking in today's procurement. We reflect on how methods for studying usability, and promote awareness of usability, could be linked to management tools and concepts such as strategy maps, satisfaction surveys, and risk management in order to achieve increased awareness of its importance for successful and effective ICT use.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-42 of 42
Type of publication
book chapter (13)
conference paper (9)
book (5)
journal article (5)
licentiate thesis (4)
doctoral thesis (3)
show more...
reports (2)
editorial collection (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (21)
pop. science, debate, etc. (14)
peer-reviewed (7)
Author/Editor
Olve, Nils-Göran, 19 ... (23)
Olve, Nils-Göran (17)
Nilsson, Fredrik, 19 ... (7)
Nilsson, Fredrik (4)
Vimarlund, Vivian, 1 ... (4)
Ahlström, Petter, 19 ... (4)
show more...
Lind, Torbjörn (4)
Walldius, Åke (4)
Petri, Carl Johan (4)
Nilsson, Fredrik, Pr ... (2)
Vimarlund, Vivian (2)
Olve, Nils-Göran, Pr ... (2)
Lindvall, Jan (2)
Lindvall, Jan, 1957- (2)
Falk, Thomas (2)
Samuelson, Lars A. (2)
Bengtsson, Lars (1)
Wangler, Benkt, Prof ... (1)
Psilander, Kurt, Doc ... (1)
Gerdin, Jonas, Profe ... (1)
Koch, Sabine (1)
Åhlfeldt, Rose-Mhari ... (1)
Sandblad, Bengt (1)
Wangler, Benkt (1)
Wangler, B. (1)
Scandurra, Isabella, ... (1)
Anjou, Annette, 1975 ... (1)
Rapp, Birger (1)
Westelius, Alf, 1959 ... (1)
Westelius, Alf (1)
Cöster, Mathias, 196 ... (1)
Sundblad, Yngve (1)
Ivarsen, Ove (1)
Nelzen, O (1)
Petri, Carl-Johan, 1 ... (1)
Department of Comput ... (1)
Fagerberg, Jesper, 1 ... (1)
Appelgren, Leif, Pro ... (1)
Johansson, Sven-Erik ... (1)
Nelzén, Olle (1)
Fryk, Pontus, 1979- (1)
Edenius, Mats, Docen ... (1)
Samuelson, L.A. (1)
Lundmark, Erik, 1975 ... (1)
Mårtensson, Pär, Ph. ... (1)
Rundfelt, Rolf, Prof ... (1)
Åhlfeldt, R-M. (1)
Sjöstrand, A. (1)
Scheja, Mikael, 1972 ... (1)
Hellman, Niclas, Doc ... (1)
show less...
University
Linköping University (36)
Uppsala University (4)
Royal Institute of Technology (3)
Örebro University (1)
University of Skövde (1)
Karolinska Institutet (1)
Language
Swedish (22)
English (20)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (17)
Social Sciences (8)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view