SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Westin Lars Professor 1953 ) srt2:(1995-1999)"

Search: WFRF:(Westin Lars Professor 1953 ) > (1995-1999)

  • Result 1-16 of 16
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Bergkvist, Erik, et al. (author)
  • Eliminera tveksamheterna : Botniabanan kräver bra argument och dessutom en tydlig strategi
  • 1996
  • In: Västerbottens-Kuriren. - Umeå. - 1104-0246.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Osäkerheten kring Botniabanan är kopplad till Norrlands industriella framtid och till dess städer, framförallt Umeå. Den bräckliga struktur som präglar delar av Norrland är ett skäl för tveksamheten. Tydliga signaler att regionen har kompetens och vilja att dra till sig de företag, myndigheter och människor som ska nyttja järnvägen är viktiga, skriver Erik Bergkvist och Lars Westin.
  •  
4.
  • Eliasson, Kent, et al. (author)
  • EU, Östeuropa och Sveriges regioner
  • 1998
  • Book (peer-reviewed)abstract
    • Syftet med denna rapport är inte att fullständigt beskriva den komplexa väv av välfärdseffekter den nya europeiska marknaden och en allt mer integrerad global ekonomi erbjuder. Inte heller går det att mejsla fram hur olika utvidgningar av den gemensamma marknaden ensamt påverkar förloppen och regionernas välfärd. Syftet måste vara och är mer begränsat. Givet ett möjligt scenario för hur den nya konkurrens- och marknadssituationen i Europa utvecklas, till följd av järnridåns avveckling diskuterar vi vilken press och vilka möjligheter detta erbjuder framförallt de svenska regionerna.
  •  
5.
  • Eliasson, Kent, et al. (author)
  • Sveriges regioner inför mötet med Östeuropa
  • 1998. - 1
  • In: Regional utveckling i lokala och globala kraftfält. - Östersund : Institutet för regionalforskning (SIR). - 9138314037 ; , s. 3:1-3:33
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Med Sovjetväldets fall kom Sverige att öppnas för handel med nya länder på nära avstånd men med helt andra relativpriser än i Sverige. Vilka förändringar kan de nya konkurrensförhållanderna komma att orsaka i Sverige och i landets olika regioner?
  •  
6.
  •  
7.
  • Hussain, Imdad, et al. (author)
  • Tinbergen Revisited : Benefits from Infrastructure Investments in an Open Economy
  • 1997
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • In his seminal work, Tinbergen (1957) studied the impact of an infrastructure improvement on the transport cost of existing traffic and on the national product. In a numerical example it was shown that the national product could increase substantially beyond the value of the reduced cost of transportation on the improved link. This difference has been labelled the Tinbergen multiplier. Since the modelled economy was thought of as a first best case, the result has been used among those arguing that transport investments give rise to substantial spill over effects in the economy. However, the result is in contradiction with later results within multimarket welfare analysis under first best assumptions. In this paper we recalculate Tinbergen's model and show that the spectacular result is heavily dependent on the localisation of the transport sector. Hence, our results are of utter importance for today's models of infrastructure assessment.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
11.
  • Khakee, Abdul, 1938-, et al. (author)
  • Prispolitik för kultursektorn?
  • 1997
  • In: Kulturrådet. Statens Kulturråd informerar. - Stockholm : Statens Kulturråd. - 0283-1899. ; :1-2, s. 39-43
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
12.
  •  
13.
  • Persson, Håkan, et al. (author)
  • Recursive Transport Flow Dynamics with a priori Information
  • 1997
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Two properties of the network flow model based on a priori information is analysed. Initially it is proved that each new solution is characterised by monotonically non-increasing transportation costs among flows. Secondly, we analyse the recursive sequence of connected solutions. This dynamic sequence is shown to converge to the linear programming solution connected with cost minimisation. Evidently those properties have to be taken into consideration when the networkflow model is used in forecasting of future transport flows in the process of infrastructure planning.
  •  
14.
  •  
15.
  •  
16.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-16 of 16

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view