SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Westin Lars Professor 1953 ) srt2:(2015-2019)"

Search: WFRF:(Westin Lars Professor 1953 ) > (2015-2019)

  • Result 1-27 of 27
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Helo, Petri, et al. (author)
  • Distrubution Center Location Analysis for Nordic Countries by Using Network Optimization Tools
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Many supply chain and logistics related location decisions are driven by demand. This paper analyses population densities in Sweden, Finland, Norway and partly Denmark and analyses how a minimum impedance approach would set up the distribution center (DC) locations. For each scenario, travel time maps are generated. Firstly, each country is analyzed separately and 1...5 DC cases are analyzed. Then a merged Nordic area is introduced and a similar approach is used to set up 1…6 DCs. Finally, a sensitivity analysis is conducted to study how the large population of Umeå or Vaasa should be increased in order to make the top five in the Nordic level. The results show distribution centers could be formed in the case of population driven demand products. This also gives insight into how the results can vary when changing perspective from national analysis to Nordic level.
  •  
2.
  •  
3.
  • Helo, Petri, et al. (author)
  • Vägledning för offentliga och privata aktörer vid planering av gränsöverskridande transporter och infrastruktur i Norden
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • För att utveckla ett internationellt transportstråk, som Blå vägen TET-E12, krävs prioriteringar, kunskap, finansiering och gränsöverskridande internationell samverkan. På nationell nivå han­teras investe­rings­kalkyler och beslut om åtgärder över nationsgränser mer ad hoc än för projekt som är centralt placerade i nationens nätverk. Det gäller samtliga länder i Norden. Aktörer längs stråk som binder samman gränsregioner har därför en mer komplex situation att hantera än andra regionala aktörer. Behovet att bygga en egen regionalt förankrad kompetens inom transport­politik, transportekonomi, logistik, planering, fastighetsutveckling och data är här betydande. Vägledningen sammanfattar bl.a. erfarenheter från intervjuer med regionala aktörer som arbetat med olika gränsöverskridande projekt i Norden samt företrädare för nationella myn­digheter. BA3NET har här arbetat nära INTERREG Botnia-Atlantica projektet ”E12 Atlantica Transport”.
  •  
4.
  • Heshmati, Almas, et al. (author)
  • Ojnareskogen värd långt mer än kalkjobben
  • 2015
  • In: Svenska Dagbladet. - Stockholm : Schibsted. - 1101-2412.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Den kanske största miljöstriden i svensk historia håller nu på att avslutas, efter tio år i olika rättsliga instanser ända upp till Högsta domstolen. Det handlar om ett 50-tal kalkjobb eller bevarandet av ett av vårt lands mest skyddsvärda områden, skriver flera nationalekonomer gemensamt.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Westin, Jonas, et al. (author)
  • Modelling Changes in Regional Accessibility from Speed Limit Adjustments in the Road Network : A report from the Nordic research project E12 Atlantica BA3NET
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The Swedish Transport Administration will adjust the speed limits in the Swedish road network. A point of departure for this adjustment is Vision Zero, a traffic safety project approved by the Swedish Parliament in 1997. The goal of Vision Zero is a radical reduction of the number of fatalities or serious injuries on Swedish roads. However, the suggested new speed limits have given rise to debate and criticism. Regional and local actors have argued that a reduced speed limit may have negative impacts on accessibility and local development. The road network in the Botnia-Atlantica region contains roads where the Transport Administration has suggested reduced speed limits. Sections of the TEN-T E12 road and connecting nearby roads are parts of those roads. The illustrative cases chosen are a part of the E12-region around the city Umeå in Sweden. The purpose of the paper is to present a method for analysis of the distribution of changed accessibility over places, in response to changed speed limit in the road network. The suggested method should be a basis for a dialogue on accessibility and security between local and regional actors on one hand and the Swedish Transport administration on the other. Accessibility although is a multifaceted phenomenon. The impact of changed accessibility on an economy both contains general elements as well as elements of very situation specific character. Given this, the modelling approach suggested make use of three different model approaches; EVA, SAMPERS and PIPOS. The comparison of outcomes from the three models gives an in-depth picture of how changes in speed limits affect accessibility and regional development.
  •  
10.
  • Westin, Jonas, et al. (author)
  • Regionala konsekvenser av Trafikverkets plan för förändrade hastighetsgränser
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Inom Trafikverket pågår en översyn av hastighetsgränserna i det svenska vägnätet. Ett syfte med översynen är att stärka ”nollvisionen” genom att justera skyltad hastighet så att den bättre stämmer överens med faktisk vägstandard. För att bättre och mer systematiskt beskriva konsekvenser för utveckling av, och fördelnings­effekter mellan, regioner av förändrade hastighetsgränser i vägnätet krävs fördjupade analysmetoder. I denna rapport beskrivs en metodik för att ta fram ett kompletterande beslutsunderlag för analys av effekter på tillgänglighet och regional­ekonomiska konsekvenser av förändrade hastighetsgränser inom ramen för Trafikverkets arbete med hastighets­översynen.Genom att jämföra beräknade effekter av hastighetsjusteringar från olika modellsystem skapas en fördjupad bild av hur förändrade hastighets­gränser i vägnätet inverkar på tillgänglighet och regional utveckling. Ett syfte med analyserna är att identifiera områden (delar av landet i form av regioner, stråk och vägsträckor) där nedsatt hastighet kan få särskilt negativ regional inverkan på tillgänglig­heten och därmed i en förlängning påverka möjligheterna till utveckling av samhälle och näringsliv.Varje enskild omskyltning av ett vägobjekt i Trafikverkets hastighets­justering är en del i ett större åtgärdspaket. Effekten av varje enskild åtgärd behöver därför analyseras mot bakgrund av det samlade paketet av åtgärder och hastighets­justeringar i hastighetsjusteringen. Metoden bygger därför på en scenarioanalys där effekter på olika former av tillgänglighet analyseras för två olika scenarier. Det första scenariot är ett trafiksäkerhets­scenario (UA1) där principerna för Trafikverkets hastighets­översyn tillämpats i hela landet. Det andra scenariot är ett tillgänglighets­scenario (UA2) där förändringarna i UA1 kompletterats med åtgärder för att höja hastigheten på vägar som ingår i Trafikverkets funktionellt prioriterade vägnät (FPV).Metoden för att analysera effekter av en föreslagen hastighetsförändring kan delas in i tre steg:Effektberäkning i EVA: I det första steget beräknas och värderas effekter på restid, trafiksäkerhet, emissioner, drift och underhåll av en hastighetsförändring med hjälp av Trafikverkets kalkylverktyg EVA.Scenarioanalys: I det andra steget analyseras och jämförs beräknade tillgänglighetseffekter i de två scenarierna UA1 och UA2. Genom att studera kartor över hur tillgängligheten i närområdet påverkas av de hastighetsförändringar som ingår i hastighetsöversynen, kan områden med särskilt negativ inverkan på olika former av tillgänglighet identifieras.Sammanställning: I de fall scenarioanalysen visat på närområden med där minskningarna i tillgänglighet är alltför stora kan olika typer av kompensatoriska åtgärder undersökas.En möjlig kompensatorisk åtgärd är att investera i vägförbättringar med syfte att kunna höja hastighets­gränserna utan att försämra trafiksäkerheten. En slutsats från analysen är att generella investeringar i FPV med syfte att höja hastigheten i framförallt det nationellt prioriterade vägnätet inte är en effektiv åtgärd för att kompensera för sänkta hastighetsgränser på framförallt mindre vägar. För att kompensera områden som påverkas negativt av hastighets­justeringarna i UA1 bör därför alternativa steg 1 och steg 2 åtgärder istället undersökas. Exempelvis kan satsningar på kollektivtrafik eller satsningar på utbyggd lokal service öka tillgängligheten trots att hastigheten i vägnätet sänkts. Många av dessa åtgärder ligger dock utanför Trafikverkets ansvarsområde.
  •  
11.
  •  
12.
  •  
13.
  • Westin, Lars, Professor, 1953-, et al. (author)
  • Planering av godstransporter på regional nivå : Modeller, verktyg och förvaltningspolitik
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rapporten fokuserar på den kunskapsbrist som finns beträffande nuläget i det svenska gods­transport­nätverket på regional och lokal nivå. Det påverkar kommunikation och skapar osäkerhet i dialogen mellan aktörer inom transportplanering på regional och kommunal nivå. Som bakgrund diskuteras planeringsprocessen för gods­transporternas infrastruktur inom Trafikverket. Den relateras till planering på kommunal och regional nivå. Inom Trafikverket och dess föregångare har tyngdpunkten mellan nationell styrning och lokala förhandlingar varierat. Inom Trafikverket sker en förskjutning av fokus från nationell nivå till dialogprocesser med lokala planerare och näringsliv, från ”government” till ”governance”. Samtidigt är modell- och investeringskalkylsidan för åtgärder inom godstransporter mycket starkt nationellt fokuserad, med rötter i 1990-talets nationella produktivitetsproblematik. För godsplaneringen innebär det att representationen av de lokala och regionala godstransportnätverken är begränsad. Det skapar oklarheter i dialogprocesserna på regional och lokal nivå. Enskilda regioner har därför själva eller i samverkan med Trafikverket genomfört egna godsflödesenkäter och byggt regionala modeller. Några av dess presenteras i rapporten. Därpå diskuteras vilka verktyg och dataunderlag som behövs för att på ett bättre sätt stödja regional och lokal transportplanering för godstransporter.
  •  
14.
  •  
15.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • Byggande lösningen på länets tillväxtproblem
  • 2019
  • In: Norrbottens Kuriren. - luleå. - 1103-9760. ; :9 oktober, s. 21-21
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Norrbotten har haft en svag befolkningsutveckling. Det argumenteras ofta för att det är krafter utanför regionen som hindrar utvecklingen. I artikeln argumenteras tvärtom att inställningen till utveckling i regionen bidragit till de problem som uppstått.
  •  
16.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • Challenges for urban and rural areas within AEC from cross-border integration : analysis and modelling
  • 2017. - 1
  • In: Economic integration and regional development. - London : Routledge. - 9781138688056 - 9781315534046 ; , s. 191-203
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • This chapter discusses the impacts of integration on the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) region from the introduction of the ASEAN Economic Community (AEC). It argues that international integration will initiate processes of change in nations' internal structures within the ASEAN region. The economic theory of international trade in the Hecksher–Ohlin–Samuelsson (HOS) setting has given valuable knowledge to the understanding of reasons behind trade and growth of welfare. It has had impacts on the policy-oriented modelling of such processes. The HOS theory, models based on this theory, and other means to analyze and evaluate policy actions have been developed in order to make reliable forecasts and to identify relevant policies. In models based on the HOS theory, commodities are homogeneous; they thus fit best in two-nation settings with exchange of commodities according to the relative comparative advantage of the nations.
  •  
17.
  •  
18.
  • Westin, Lars, Professor, 1953-, et al. (author)
  • Economic development
  • 2016. - 1
  • In: Encyclopedia of The Barents Region. - Oslo : Pax Forlag. - 9788253038582 - 9788253038780 ; , s. 151-159
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
19.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • En genomlysning av de transportpolitiska målen : formuleringar och innebörd
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med denna uppsats är att via en omläsning av de nuvarande målen och preciseringarna föreslå en mer samlad struktur med färre upprepningar och mindre tendenser till inre motsättningar än i de nuvarande målen och preciseringarna. Ytterst är avsikten att försöka formulera en text som ger förbättrade möjligheter att utvärdera den svenska transportpolitiken.
  •  
20.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • Establishing urbanity in a region abundant with natural resources : the case of Umeå, Sweden
  • 2015. - 1
  • In: Firms' location selections and regional policy in the global economy. - Tokyo : Springer-Verlag Tokyo Inc.. - 9784431553656 - 9784431553663 ; , s. 203-221
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • When compared with other cities in Northern Sweden, the history of Umeå is exceptional in many aspects. The growth of the city has caused discussion regarding its role in, and impact on, the surrounding region. Given this, the paper initiates a discussion about Umeå but also aims to add to the knowledge and analysis of the dynamics of cities. The story of how a small town in a region rich in natural resources and relatively distant from the national capital, has—at least so far—managed to avoid the curse of natural resources is interesting as a case in the economic history of regions and cities. The roots of the development have not previously been analyzed. This also means that we have to analyze the complex relation between Umeå and its surrounding resource-rich region. It is actually possible to trace much of the complexity in this relationship to unresolved destructive relations between the historical role of the natural resources in the region and its current economic, social, and cultural challenges. We discuss the urban history of northern Sweden and especially how various forms of power during history were distributed between its cities. This leads to the analysis of the importance of natural resources in the creation of wealth in the region, but also the risk of being caught up by the curse that any such region faces. We present three hypothesizes as to why Umeå came to develop in a way that differs from other cities and, finally, we try to identify future threats for the city to tackle.
  •  
21.
  •  
22.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • Nordmaling ett utropstecken
  • 2015
  • In: Västerbottens-Kuriren. - Umeå : Stiftelsen VK Press. - 1104-0246. ; , s. 6-
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  •  
26.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • The value of countryside
  • 2015. - 1
  • In: Social capital and development trends in rural areas. - Jönköping : Jönköping International Business School. - 9789186345648 ; , s. 79-89
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
27.
  • Westin, Lars, Professor, 1953- (author)
  • Umeås utveckling och framtid
  • 2015
  • In: Boken om Väven. - Umeå; Mölndal : Väven i Umeå AB; Pondus Kommunikation. - 9789163795978 ; , s. 281-285
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Vad är viktigt för en stad utveckling? För att säga något om en stads framtid måste man titta i backspegeln.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-27 of 27

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view