SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Szczepanski Anders 1954 ) "

Search: WFRF:(Szczepanski Anders 1954 )

  • Result 1-10 of 39
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Arvola, Mattias, 1975-, et al. (author)
  • Mobile Augmented Reality and Outdoor Education
  • 2021
  • In: Built Environment. - Oxon, UK : Alexandrine Press. - 0263-7960. ; 47:2, s. 223-242
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper describes a research project that explored the use of mobile augmented reality combined with outdoor education in a Swedish primary school. Special attention was paid to mobile augmented reality (AR). Project documentation and communication were reviewed, three iterations of design and usability evaluations of the Minnesmark mobile AR platform was made. Observations and interviews were held with teachers and students. The results describe early experiments, and both the opportunities and challenges that faced the participating teachers. The opportunities included connecting the outdoor learning environment and the indoor learning environment, directing the students' focus, posing questions and affording actions, rendering symbols and timelines visible, providing a point of entry to the context and the narrative, and facilitating conceptualization. Challenges concerned how to make pedagogical use of the landscape, producing or choosing content, structuring processes, setting up student groups, and aligning activities and content with learning objectives. It is concluded that the teachers and the students used the mobile augmented reality to make places in the local environment, outside the classroom, the starting point to increase the authenticity of the teaching.
  •  
2.
  • Brügge, Britta, et al. (author)
  • Golfbanan som utomhusklassrum
  • 2019
  • Other publication (pop. science, debate, etc.)abstract
    • När golfbanan blir ett klassrum och bidrar till bättre skolundervisning och roligare skolarbete gör golfen sin kanske största samhällsnytta. Forskning visar att elevernas kunskaper blir mer bestående och att de presterar bättre när utomhusmiljön ären del av undervisningen. Utomhus kan alla teman och ämnen göras levande utifrån kraven i läroplanen.Tillgången på grönområden och tätortsnära natur lämplig för utomhusundervisning krymper ständigt som en konsekvensav exploatering och förtätning i våra tätorter. Bristen på tillräckligt stora lämpliga ”gröna” ytor nämns ofta i diskussionenkring utomhuspedagogik. Golfanläggningar kan i det här sammanhang erbjuda ”gröna” variationsrika ytor för utomhusundervisningmed goda exempel på natur- och kulturmiljöer med en rumslig mångfald under alla årstider. Genom attskapa ökad tillgänglighet och delaktighet för skolor i lokalsamhället kan golfanläggningar erbjuda fler barn och unga tillgångtill en värdefull närnatur och på så sätt förstärka golfens roll i samhället.I den här foldern berättar vi kort om projektet ”Golfbanan som utomhusklassrum” där vi studerat hur golfbanan kananvändas som klassrum för undervisning i skolans alla ämnen. Jag hoppas att de tips vi ger på praktiska övningar skainspirera både lärare på våra skolor samt juniorledare inom golfen. Jag vill också tipsa om vår video som visar när elever frånSmedsby skolan i Motala bekantar sig med sitt nya klassrum på Motala golfklubb. Du kan se videon här: https://www.sterf.org/sv/projects/project-list/go-outdoors-and-use-the-golf-area-in-a-pedagogical-wayMaria Strandberg Direktör STERF
  •  
3.
  •  
4.
  • Brügge, Britta, 1940-, et al. (author)
  • Pedagogik, didaktik och ledarskap : om didaktik och att vara lärare och ledare i naturen
  • 2018. - 5
  • In: Friluftslivets pedagogik. - Stockholm : Liber. - 9789147122684 ; , s. 49-78
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Friluftslivets pedagogik inkluderar inte bara naturkunskap, friluftsteknik och utomhuspedagogik utan också ekologi, humanekologi, geografi, miljö- och samhällsfrågor, historia, hälsa, biologi, slöjd och massor med praktiska aktiviteter - såväl för det tätortsnära som det fjärran friluftslandskapet.
  •  
5.
  •  
6.
  • Dahlgren, Lars-Ove, 1946-, et al. (author)
  • Õuesõppe pedagoogika : Raamatuharidus ja meeleline kogemus : Katse määratleda õuesõpet
  • 2006
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Autorid teevad selles raamatukeses katse määratleda õuesõppe mõistet ning soovivad väljaandega ärgitada selle üle arutlema. Antakse ülevaade õuesõppe haridusloolistest ja õpetuslikest tagamaadest, sellega haakuvast pragmaatilisest traditsioonist ning esitatakse rida võimalusi, kuidas kasutada õuesõpet haridusasutustes. Eriti on rõhutatud õuesõppe olulisust elukestva õppe motivaatorina. Õuesõppe meetodid põhinevad vahetutel vaatlustel õueklassis. Autorid püüavad näidata õueklassi erilist olemust ning unustatud võimalusi, et uuesti ellu äratada sellised arusaamad nagu tegevuslik tarkus, õppimine tegemise kaudu ning oskamine tegemises.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Dahlgren, Lars-Ove, 1946-, et al. (author)
  • Rum för lärande - Några reflexioner om utomhusdidaktikens särart
  • 2004. - 1
  • In: Utomhusdidaktik. - Lund : Studentlitteratur. - 9144024924 - 9789144024929 ; , s. 9-23
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 39
Type of publication
journal article (10)
book (9)
book chapter (8)
conference paper (5)
reports (3)
editorial collection (2)
show more...
other publication (1)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (30)
pop. science, debate, etc. (5)
peer-reviewed (4)
Author/Editor
Szczepanski, Anders, ... (38)
Dahlgren, Lars-Ove, ... (11)
Brügge, Britta, 1940 ... (3)
Dahlgren, Lars Owe (2)
Hammarsten, Maria (2)
Nelson, Nina (2)
show more...
Öhman, Marie (2)
Boldemann, Cecilia (2)
Faskunger, Johan (2)
Åkerblom, Petter (2)
Malmer, Karin (2)
Dahlgren, Lars Owe, ... (1)
Persson, Ulla-Britt, ... (1)
Bång, Magnus (1)
Gustafsson, Per E. (1)
Nilsson, Susanna (1)
Andersson, Per, Prof ... (1)
Gustafsson, Per A (1)
Nelson, Nina, 1952- (1)
Sandell, Klas (1)
Arvola, Mattias, 197 ... (1)
Arvola, Mattias (1)
Edfors Fuchs, Inger (1)
Nyman, Ingemar (1)
Dahlgren, Lars-Owe, ... (1)
Brügge, Britta (1)
Cervin, Anna (1)
Szczepanski, Anders, ... (1)
Mey, Renate (1)
Sarv, Mikk (1)
Schytte, Benny trl (1)
Yusuke, E. (1)
Ahl Wei, Zuo (1)
Ekström, Ulla (1)
Strid, Jan Paul, 194 ... (1)
Glantz, Matz (1)
Lundqvist Jones, The ... (1)
Sjölander, Sverre, 1 ... (1)
Strandberg, Maria (1)
Nikolajsen Jordet, A ... (1)
show less...
University
Linköping University (39)
Umeå University (1)
Jönköping University (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
Language
Swedish (20)
English (12)
Danish (2)
Chinese (2)
Estonian (1)
Japanese (1)
show more...
Latvian (1)
show less...
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (27)
Natural sciences (2)
Medical and Health Sciences (1)
Agricultural Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view