Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6311" >
Högskolepedagogik :
Högskolepedagogik : mål, innehåll, metod
-
- Hansson, Thomas (author)
- Blekinge Tekniska Högskola,Sektionen för management
-
(creator_code:org_t)
- Högskolan i Kristianstad, 2012
- Swedish 86-98 s.
-
Series: Skrifter utgivna vid högskolan Kristianstad, 1404-9066 ; 1
- Related links:
-
https://bth.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Högskolepedagogikens status beror på utformningen av kursernas mål, innehåll och metoder. Planering och utvärdering är viktiga men knappast centrala delmoment i sammanhanget. Ett angeläget mål för de högskolepedagogiska kurserna är att de ska höja deltagarnas undervisningskompetens. Fel utformning av utbildningens praktiska fas leder till abstraktion och fragmentering snarare än integration och systemtänkande. Feltänk vid utformningens teoretiska fas leder till utvecklingspsykologi snarare än ämnesdidaktik. Det ligger på anordnarens ansvar att förena pedagogisk teori och praktik. Utbildningarna måste utgå från deltagarnas behov och erbjuda ämnes(områdes)didaktiskt kursinnehåll.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Keyword
- Högskolepedagogik
- Didaktik
- Teori
- Praktik
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- rap (subject category)
To the university's database