SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-38381"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-38381" > ”Nu läser vi grodan...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

”Nu läser vi grodans dagbok” : Läs- och skrivutvecklande praktiker i naturvetenskapsundervisning i förskoleklass

Alatalo, Tarja, 1961- (author)
Högskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete,Nordic Early Literacy Education
Johansson, Annie-Maj, 1960- (author)
Högskolan Dalarna,Naturvetenskap
 (creator_code:org_t)
2021-12-06
2022
Swedish.
In: Pedagogisk forskning i Sverige. - : Linnaeus University. - 1401-6788 .- 2001-3345. ; 27:2
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Syftet var att bidra med kunskap om läs- och skrivutvecklande undervisning i sociala praktiker genom textutforskning och meningsskapande i naturvetenskap i en förskoleklass. Studiens utgångspunkt var att undervisning i förskoleklass behöver inriktas mot gemensamt samtalande, lyssnande, skrivande och läsande i meningsfulla och funktionella situationer för att ge eleverna möjlighet att utforska språkets form, innehåll och funktion i social interaktion. Fem lektioner då aktiviteter i naturvetenskap genomfördes i förskoleklass observerades utifrån ett lärar- och undervisningsperspektiv. Analysen utfördes med utgångspunkt i Luke och Freebodys resursmodell, som behandlar fyra sociala praktiker: kodknäckarens, textskaparens, textanvändarens och den kritiska läsarens roll. Resultatet visar att utforskandet i samband med undervisning i naturvetenskap möjliggjorde för elever att röra sig mellan de fyra praktikerna i resursmodellen i social interaktion och i meningsfulla sammanhang. Eleverna gavs förutsättningar att göra språkliga upptäckter och stärka sina ämneskunskaper både enskilt och tillsammans med andra, vilket är gynnsamt för den framväxande läsförståelsen. Läraren fokuserade inte språkutveckling utan naturvetenskapen var i centrum. Artikeln diskuterar potential att stärka den läs- och skrivutvecklande didaktiken i samband med texthändelser i naturvetenskap genom explicit undervisning om språkliga aspekter i funktionella sammanhang samt genom att lyfta fram hur form, innehåll och funktion samspelar i olika texttyper.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Keyword

förskoleklass
läs- och skrivutveckling
läs- och skrivundervisning
naturvetenskap
språkutveckling
resursmodell
Läs- och skrivundervisning och lärande i förskoleklass och skolans tidigare år
Läs- och skrivundervisning och lärande i förskoleklass och skolans tidigare år

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Alatalo, Tarja, ...
Johansson, Annie ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
Pedagogisk forsk ...
By the university
Högskolan Dalarna

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view