Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:fhs-10759" >
Skolans värld möter...
Skolans värld möter samhällskriser
-
- Persson, Magnus, Fil dr. 1972- (author)
- Linnaeus University,Linnéuniversitetet,Institutionen för samhällsstudier (SS),Linnéuniversitetet, (SWE)
-
- Alvinius, Aida, Docent, 1979- (author)
- Swedish Defence University,Försvarshögskolan,Karlstadssektionen,Swedish Defense University, Sweden
-
- Linehagen, Frida, 1981- (author)
- Försvarshögskolan,Stockholmssektionen,Lunds universitet, (SWE),Lund University, Sweden; Swedish Defense University, Sweden,Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet,Institutionen för bygg- och miljöteknologi,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Division of Risk Management and Societal Safety,Department of Building and Environmental Technology,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789144150864
- Lund : Studentlitteratur AB, 2022
- Swedish 148 s.
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Klimatförändringar, pandemier och skolskjutningar är alla exempel på samhällskriser som aktualiserar frågan om hur skolans personal arbetar i krissituationer. Vilken beredskap har skolan att hantera samhällskriser? Vilka kompetenser behöver skolans personal? Vad innebär det att vara en krisaktör? I boken beskrivs olika typer av samhällskriser, deras faser, orsaker och karaktäristika. Författarna argumenterar för att krishantering bör ses som en aspekt av den professionella lärarkunskapen och läsaren får ta de del av konkreta strategier och förhållningssätt som är en del av skolans krishantering. Barnperspektivet lyfts fram, liksom situationen i svensk skola och vilka förutsättningar som här finns för ett fungerande krishanteringsarbete, inte minst när det gäller förebyggande insatser. Skolans värld möter samhällskriser riktar sig till skolpersonal som behöver kunskap om krishantering i skolan. Boken innehåller forskningsnära diskussioner om hur en kris på olika sätt påverkar skolan, dess personal och eleverna. Den presenterar praktiska övningar för reflektion som kan användas som underlag i utbildning av blivande och verksamma lärare, men också av rektorer och annan skolpersonal.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Arbetslivsstudier (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Work Sciences (hsv//eng)
Keyword
- school
- crisis management
- leadership
- skola
- ledarskap
- kris
- krishantering
- Ledarskap och ledning
- Leadership and Command & Control
- Social Sciences
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- bok (subject category)
Find in a library
To the university's database